stalbenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lienneke
Berichten: 34
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: roesbrugge(Belgiƫ)

stalbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-04 14:39

hallo,

m'n paard heeft verschrikkelijke last van stalbenen. ze heeft er wel geen pijn in of zo maar het ziet er zo verschrikkelijk uit! als je aan haar benen voelt kun je duidelijk vaststellen dat er veel vocht in zit.

nu zoek ik naar alle mogelijke oplossingen om dit tegen te gaan. m'n vriendin zegt dat het met stalbandages zou kunnen helpen, ik heb er nu gekocht maar nog niet uit geprobeerd. er was iemand anders die zij om het vocht eruit te laten halen maar dit komt toch nog terug. dus heeft dat weinig zin.

natuurlijk weet ik dat je het maar echt kan tegengaan door ze in de weide te zetten maar momenteel mag ze niet buiten en in de winter kan dit ook niet. en met elke dag te rijden lukt het ook niet.

heeft er nog iemand goeie raad?

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 15:03

haal ze 2 keer per dag van stal of nog vaker, gewoon even stappen ook al is het maar 5 minuutjes, verder idd stalbandages, en krijgt ze veel eiwitrijk voer?(kuil?)zo ja iets minder geven, verder kan het niet zoveel kwaad hoor, momenteel is het ook erg vochtig weer en dan hebben veel paarden hier last van....

lienneke
Berichten: 34
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: roesbrugge(Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-04 15:17

ze heeft hier al altijd last van gehad. ik weet dat het geen kwaad kan maar ja toch liever niet!!! 2keer per dag van stal gaat moeilijk omdat ze op de manege staat en daar ben ik niet heel de dag enkel 's avonds om te rijden. ze krijgt 3 tot 4 keer per dag voordroog en een hele emmer biettenpulp met 1 schep krachtvoer en medicamenten. (ze staat heel mager en we hebben bloed laten trekken. ze heeft vitamine e te kort. dus dit is allemaal heel erg nodig!!!) dus ik denk dat het niet aan de voeding kan liggen.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 16:31

Kan je op stal niet iets afspreken met iemand die overdag komt? Bijv. dat ze even wat met jouw paard doet en jij met de hare dan 's avonds.
Je zou kunnen proberen om ook wat appelazijn door het voer te doen. Dit wil nog wel eens helpen (half kopje). Fertilia appelazijn, natuurtroebel is bijv. goed; bij reformzaak maar 2 euro.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 22:45

ja dat weet ik liever niet als wel, maar ga niet teveel dokteren want dat is al helemaal niet goed, is er geen stapmolen aanwezig op jou manege?

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 23:12

Klei op de benen?

En idd proberen een oplossing te vinden dat ie wat vaker uit z'n stal komt!

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 10:11

Ik zou zo wie zo, stoppen met de bietenpulp. Pulp heeft een extreem hoog suiker gehalte, wat het lichaam weer omzet in eiwit en dat is iets wat je op dit moment dus missen kunt.
Je kunt zat andere dingen voeren, waar ze wat dikker op wordt, zonder die overmaat aan suiker.

Blackje
Berichten: 7118
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: In de wolken..........

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 21:05

ik zou het zeker met die stalbandages proberen. Bijons op stal staat er ook een met stalbandages tegen dikke benen en dat helpt zeker goed! Wel met grote onderlappen en dan wel 'strak' bandageren he? suc6

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 23:42

1x per week een biertje schijnt ook te helpen. Heb er geen ervaring mee, mijn paarden hebben dat gelukkig niet. (al lusten ze wel graag een biertje als ze de kans krijgen)

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 00:52

Die van mij heeft het ook zo erg, zowel voor als achter. Een nachtje op stal en hoppa dikke pootjes. Terwijl ze dat in de wei niet krijgt. Na vijf minuutjes stappen zijn ze bijna weg. Tsja weinig aan te doen, goed in de gaten houden of ze met beweging verdwijnen en of ze niet warm zijn.

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 08:36

Het heeft ook een beetje met de stofwisseling en aanleg van het paard te maken (helaas).

Die van mij is erg gevoelig voor te veel eiwit, met name zomers als het ook nog eens warm is.
Gelukkig is de pensionhoudster daar goed van op de hoogte en krijgen alle paarden (Quarters) sinds een half jaar brok met minder eiwit en in de zomer geen kuilgras maar hooi.
Met een paar uur weidegang (naast het rijden) per dag gaat het nu heel erg goed!

Ik ben niet zo gecharmeerd van stalbandages e.d., je zal ze maar te strak of te los doen....in beide gevallen kun je dan een groter probleem hebben...

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 10:04

Ik zou toch eens een DA hierna laten kijken, want afgezien van een stofwisseling stoornis, denk ik echter eerder in de richting van een afwijkende nierfunctie, waardoor ze veel vocht vast houd.

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 10:28

Mijn vorige verzorgpaard had het ook, maar het was niets ernstigd. DA is ook langsgeweest, maar ze is gewoon gevoelig voor eiwitten. En ze heeft het ook erger als ze mok heeft. Ze had soms in lichte mate mok, maar alles geprobeerd, maar het is nooit helemaal weggegaan.
Als er gereden was, was het weer zo goed als weg. En als ze in de zomer op het land stond , had ze er ook bijna geen last van. Het was iig niet ernstig.
Wel stond er bij ons op stal een paard, die het ineens had. Toen moest met spoed de DA er bij komen, want dat kon wijzen op een hartfalen.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 20:03

Is er geen mogelijkheid dat ze overdag buiten staat...lijkt me ook lekkerder voor haar zelf, dan kan ze het vocht er uit lopen en worden ze ook minder stijf?!

Cemlys

Berichten: 14953
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 13:00

mss kan je vragen haar dan gewoon in de piste te zetten of in de paddocks achter (daar staat ook niet echt gras enzo) en anders als ze thuis staat mss een paddockje maken ofzo en de stalbandages aandoen.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 15:52

mijn pony heeft het als hij te veel eiwit krijgt, maar ook als hij te dik is..
oplossing :
buiten. paddock of wiede..
en minderen met voer.
vervang liever biks door lang grofstengelig hooi