Zeer slechte hoeven wat nu...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Zeer slechte hoeven wat nu...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 22:01

Deze vraag stel ik voor een vriendin van mij. Zij heeft een paard met erg slechte voorhoeven. De voorhoeven brokkelen en scheuren. Zij heeft biotine bijgevoerd (enkele maanden tot een jaar) wat niets hielp. Vervolgens toch maar weer ijzer geprobeerd, dit hielp tijdelijk. Nu is het paard weer op ijzer gezet, maar door de slechte hoeven blijven de ijzers niet langer dan een week zitten. De hoeven scheuren door vanaf het punt van de nagels. Ze weet nu werkelijk geen oplossing meer.
Heeft iemand van Bokt goede ideeen voor dit paard?

TamBrav
Berichten: 84
Geregistreerd: 30-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 22:04

Ik gaf altijd peen/wortelen aan mijn paard. Dit hielp heel erg goed.

ChristaV
Berichten: 470
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Moerkapelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 22:09

Ik was aan het neuzen op de site van Divoza en zag een tip staat waarin iemand vertelde over een speciale hars die ze gebruiken om de ijzers vast te zetten in plaats van nagels. Misschien kan je daar wat mee.

Succes

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 22:12

Ik zat zelf te denken aan plakijzers?

Hippotha

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Mooie locatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 22:19

Coby schreef:
Deze vraag stel ik voor een vriendin van mij. Zij heeft een paard met erg slechte voorhoeven. De voorhoeven brokkelen en scheuren. Zij heeft biotine bijgevoerd (enkele maanden tot een jaar) wat niets hielp. Vervolgens toch maar weer ijzer geprobeerd, dit hielp tijdelijk. Nu is het paard weer op ijzer gezet, maar door de slechte hoeven blijven de ijzers niet langer dan een week zitten. De hoeven scheuren door vanaf het punt van de nagels. Ze weet nu werkelijk geen oplossing meer.
Heeft iemand van Bokt goede ideeen voor dit paard?


Als ik jou was zou ik de oorzaak aanpakken ipv naar ijzers te grijpen.
Je moet de hoeven goed vochtig houden. Een gezonde hoef bevat voldoende water. Dus iedere dag lekker lang afspuiten. Daarna eventueel vet erop(als het paard in droge stal komt en anders niets).
Elke dag heel goed uitkrabben en als de binnenkant juist rot is kun je er Egyptische zalf opdoen.
Nog veel belangrijker =elke dag veel beweging. Ook draven en galopperen over harde zandpaden, zodat het hoefmechanisme(het pompen van bloed met voedingsstoffen door de hoef) goed zijn werk kan doen. En op tijd (6-uiterlijk 8 weken) een GOEDE(erkende zie www.dehoefslag.nl) hoefsmid laten komen.

Na 2 bekappingen heb je als het goed is weer een redelijk gezonde hoef en na 4 maal een super gezonde hoef OK dan!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 23:50

Ik ben het met Hippotha eens dat ijzers geen structurele oplossing bieden. In plaats van afspuiten, wat wel heel veel water kost, heb ik de mijne vorig jaar elke dag een modderbadje gegeven van ongeveer een kwartiertje (=poetsbeurt in modder). Omdat It zonder ijzers erg gevoelig liep heb ik hoefschoentje aangeschaft, kost wat maar dan heb je ook weer wat. Ik hooptje dat zijn voorhoefjes weer in goede conditie zouden komen. Nu een jaar later accepteer ik dat zijn voorhoeven nooit de meest geweldige zullen worden. Gelukkig zijn er voor It schoenen, daarmee hebben we net zo veel lol als daarvoor. Bovendien kan ik me voorstellen dat hij , net als ik, na het werk zijn schoenen graag uit wil doen.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 10:48

Hippotha schreef:
Als ik jou was zou ik de oorzaak aanpakken ipv naar ijzers te grijpen.
Je moet de hoeven goed vochtig houden. Een gezonde hoef bevat voldoende water. Dus iedere dag lekker lang afspuiten. Daarna eventueel vet erop(als het paard in droge stal komt en anders niets).
Elke dag heel goed uitkrabben en als de binnenkant juist rot is kun je er Egyptische zalf opdoen.
Nog veel belangrijker =elke dag veel beweging. Ook draven en galopperen over harde zandpaden, zodat het hoefmechanisme(het pompen van bloed met voedingsstoffen door de hoef) goed zijn werk kan doen. En op tijd (6-uiterlijk 8 weken) een GOEDE(erkende zie www.dehoefslag.nl) hoefsmid laten komen.

Na 2 bekappingen heb je als het goed is weer een redelijk gezonde hoef en na 4 maal een super gezonde hoef OK dan!


Dat is leuk, als je een paard hebt met te droge hoeven. Helaas, het omgekeerde komt vaker voor en dan is langdurig afspuiten en modderbaden juist funest.
Het paard van mijn man, inmiddels 18 jaar, heeft dit probleem zijn hele leven al. Ook wij hebben van alles uit de kast getrokken, Biotine, speciale vitamine mineralen supplementen, efin wat er ook maar voor bestaat heeft hij gehad en meer.
Daar komt nog bij. dat hij van nature een dunne zool heeft en zeer gevoelig is op zool zweren.
Hij heeft nu sinds een paar jaar, standaard een leren zooltje tussen zijn ijzers (zonder ijzers is absoluut geen optie, want dan houdt hij helemaal niets over) en met slecht weer, heeft hij slechts beperkte weidegang.
Zijn stal wordt iedere dag schoon gemaakt (hij is het spreekwoordelijke varken).
En nu gaat het eindelijk beter, maar waar het zijn voeten betreft, is en blijft het een zorgen kindje.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 11:44

sinpelweg een waterbakje creeren waar je je paard dagelijks minimaal een kwartier inzet(wij hebben zo'n waterbakje op stal).

mijn haflinger's hoeven heeft ook gauw de neiging bij droog weer/grond
te gaan brokkelen.en zo'n waterbakje is ideaal..

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 11:55

Juustem, net wat Hippotha zegt: houdt de hoeven vochtig en soepel. Dit kun je doen door je paard iedere dag een kwartiertje in een modderbad te zetten of door de hoeven iedere dag in te smeren met Hoevenvocht van de Paardendrogist.

Hippotha

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Mooie locatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 12:51

Kitten schreef:
Dat is leuk, als je een paard hebt met te droge hoeven. Helaas, het omgekeerde komt vaker voor en dan is langdurig afspuiten en modderbaden juist funest.


Nee, hoor. Veel te veel hoeven zijn te droog. De zachte, rotte onderkant komt door bacterien (rotstraal).
Als je na het afspuiten en hoefwand vetten, de onderkant goed op laat drogen en daarna de slechte delen met Egyptische zalf behandeld, is dat alleen maar goed. Dan zijn de straalgroeven ook eens lekker schoon gespoten, zodat zuurstof ook weer de hoef in kan dringen.

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 13:18

Is er niets anders aan de hand dan alleen brokkelhoeven ? is de witte lijn compact en hard, of is de wittelijn brokkelig en kun je er met een hoevekrabber makkelijk insteken, want dan zou het wel eens white line disease kunnen zijn, er zijn hoefsmeden die dit helaas niet herkennen.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-04 15:43

Als eerste bedankt voor alle adviezen.
Mijn vriendin smeert de hoeven dagelijks in met een oplossing van azijn en slaolie, wat erg goed werkt. Dit was het advies van 1 van de vele hoefsmeden die ze inmiddels gehad heeft. Het paard krijgt naar mijn idee meer dan genoeg vocht in de hoeven, wordt ook veelvulidig afgespoten.
Vorig jaar heeft ze het paard zonder ijzers laten staan, dit omdat er toen ook geen enkel ijzer onder bleef zitten. Het probleem was toen dat het brokkelen en scheuren steeds erger werd, het paard had toen zo´n pijn dat lopen op asfalt of beton niet meer mogelijk was.
Vervolgens weer een andere hoefsmid gehad, speciale ijzer met zooltjes ertussen gezet. Dit ging tot een maand geleden goed. Helaas is die hoefsmid door zijn rug gegaan, en zal de eerste jaren geen paarden meer bekappen.
Ik zal vanavond eens kijken naar de witte lijn. Beau (het paard) heeft gigantisch platvoeten, die alsmaar groter lijken te worden. Het lijkt echt of het paard via zijn hoeven in elkaar zakt...

lyzzievb
Berichten: 140
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 18:27

wat is de oplossing die je gebruikt? van die sla olie en azijn? mijn paardje heeft hier namelijk ook last van maar het begint nog maar net dus ik hoop dat ik er nog een beetje optijd bij ben!
groetjes lisette

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 18:33


Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 19:21

Is er bij jullie geen andere hoefsmid, die dit in de zelfde stijl kan overnemen?

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 21:01

kerabol via veearts werkt super gewoon over voer heen wel duur maar zeker resultaat

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-04 22:22

Bedankt voor de antwoorden. Ze heeft inmiddels contact gezocht met een andere hoefsmid. naar mijn ogen iemand van de ´oude stempel´. Maar we zullen zien....Ik heb de site even gekeken, de hoeven zien er nog niet zo slecht uit als op de foto. Bij haar paard zie je de scheuren echt verticaal lopen naar de nagels toe.
Kido, wat kost kerabol dan. Misschien dat ze dat nog kan proberen.

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 22:42

hebben jullie het idee dat het WLD kan zijn dan ? 1 van mijn paarden heeft het ook eens gehad lang geleden...heb het zelf niet in de gaten gehad, mijn hoefsmid gelukkig wel !

Hippotha

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Mooie locatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 22:51

Mist schreef:
hebben jullie het idee dat het WLD kan zijn dan ? 1 van mijn paarden heeft het ook eens gehad lang geleden...heb het zelf niet in de gaten gehad, mijn hoefsmid gelukkig wel !


Zou idd goed kunnen. Ik zou het zeker even navragen.
Je kunt dan zien dat de scheuren niet recht lopen aan het uiteinde, maar kronkelig. Dit komt door de aantasting door een schimmel+bacterie.
Die vreten zich in de witte lijn, zodat deze uiteen gaat en de hoefwand los komt te zitten en met hele stukken tegelijk afbrokkeld.....
Ik zou er snel naar laten kijken, want de aantasting gaat erg snel van kwaad tot erger!

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 18:29

gedroogde rozebottel voeren schijnt ook heel goed te zijn voor slechte hoeven

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 20:05

Ga met Mrie mee. Ijzers maken vaak meer kapot dan je lief is.
Regelmatig bijvijlen, evt hoefschoen als je het erf af wilt.
Ik heb jaren getobd met mijn haffie, schoenen, ijzers, strasseren. Nu bekap ik hem zelf en hij loopt als een tierelier! Ik moet veel vijlen, anders scheurt hij in. Das een erg goed teken, want dan groeit de boel weer.
De weerstand verhogen (kan met diverse middelen) zorgen dat paard lekker in zijn vel zit en veel bewegen!! Dat heeft mijn pony goed geholpen.

Blackje
Berichten: 7118
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: In de wolken..........

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 21:09

Ik ken een paard dat ook vreselijke scheuren in zn hoeven heeft.
Hij heeft aparte zooltjes en (gewone) hoefijzers -> die heeft hij absoluut nodig, kan niet zonder. Het is bij hem erfelijk bepaald.
suc6 er mee iig!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 21:57

Blackje schreef:
Ik ken een paard dat ook vreselijke scheuren in zn hoeven heeft.
Hij heeft aparte zooltjes en (gewone) hoefijzers -> die heeft hij absoluut nodig, kan niet zonder. Het is bij hem erfelijk bepaald.
suc6 er mee iig!


Hij liep dus altijd met ijzers met speciale zooltjes. Maar die ijzers vallen er jammerlijk genoeg steeds af.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 21:58

Kijk es op www.belebro.com. Die hebben een hoefgel. Het is niet goedkoop, maar werkt dus echt wel. Het bevorderd de bloedsomloop, dus de afvoer van afvalstoffen en de aanvoer van zuurstof. Daar mee ook de groei en de aanmaak van de weken delen.
Doordat het de bloedsomloop stimuleerd, is het niet alleen goed voor op de hoeven, maar ook bij verdikkingen.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 22:03

Unity schreef:
Kijk es op www.belebro.com. Die hebben een hoefgel. Het is niet goedkoop, maar werkt dus echt wel. Het bevorderd de bloedsomloop, dus de afvoer van afvalstoffen en de aanvoer van zuurstof. Daar mee ook de groei en de aanmaak van de weken delen.
Doordat het de bloedsomloop stimuleerd, is het niet alleen goed voor op de hoeven, maar ook bij verdikkingen.


Bedankt voor het opgeven van de site. Ik heb even snel gekeken, maar kan nergens iets vinden over de prijs. Weet jij misschien een richtbedrag voor die gel?