Zijn bloedwormen erg besmettelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Zijn bloedwormen erg besmettelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 00:20

Zo, ik heb de laatste tijd wel veel vragen, maar ik krijg zoveel nuttige antwoorden Haha!

Bij ons op stal heeft 1 paard bloedwormen, al 7 jaar. Die wordt daar goed voor behandeld (d.w.z. regelmatig wormkuren, om de 6 weken). Ze vindt nooit wat in de mest, zegt ze. Maar het zit me toch niet lekker. Zijn die bloedwormen niet hartstikke besmettelijk?

Mijn paarden staan bij dat paard in de wei. Mijn paarden zijn altijd goed ontwormd, hebben nog nooit wormen gehad en krijgen op deze stal om de 8 weken een wormenkuur.

Mijn vraag is dus: Hoe besmettelijk zijn die bloedwormen, moet ik me zorgen maken? Dit klinkt banketstaaf, maar als het heel besmettelijk is, vind ik het onverantwoord dat dat paard bij de rest van de groep staat.

mvg
Tinus

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 00:22

haha, l*llig verandert hier in banketstaaflig, dat wist ik niet! (Sorry, off-topic)

Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 00:25

Al 7 jaar????????
hoe kan ie dat nou zo lang hebben?
Het is dus besmettelijk en niet alle wormenkuren helpen er tegen.

Strongylus vulgaris


Infectie

Via het voer kunnen Strongylus-larven opgenomen worden. Ze dringen door de slijmwand van de dikke darm heen in de bloedvaten. Hiervandaan kunnen ze via de bloedvaten door het hele lichaam migreren. Tenslotte komen ze weer terecht in de dikke darm, waar ze tot volwassen wormen uitgroeien. Hier leggen vrouwelijke wormen ook hun eitjes, die via de mest uitgescheiden worden. Binnen een aantal dagen groeien deze uit tot infectieuze larven, die weer opgenomen kunnen worden door de volgende gastheer.


Gevolgen

De bloedworm is een van de schadelijkste parasieten bij het paard. Vooral de larven veroorzaken veel schade bij hun migratie door het lichaam. Er kunnen darmbloedingen optreden, ontstekingen in de bloedvaten ontstaan en tenslotte aneurisma (bloedvatverwijdingen) optreden. Dit laatste kan leiden tot het scheuren van een bloedvat en daardoor een inwendige bloeding veroorzaken. Abcessen komen voor, de paarden hebben koorts, een verminderde eetlust en een doffe vacht. Ook koliek en darmverstoppingen treden op, zelfs hersenontstekingen en verlammingen kunnen optreden als de larven in het zenuwstelsel terechtkomen.


dus zo snel mogelijk wat aan doen
hoop dat je hier wat aan heb
Annick

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 12:42

diegene met het paard met bloedwormen ontwormt niet met het middel tegen bloedwormen, 7 jaar? dat is wel heel erg!

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 20:08

jawel, zeker wel! Op advies van de veearts en alles hoor. Ze heeft het beestje gekocht en toen bleek hij bloedworm te hebben al. Het is dus 'chronisch' geworden. Het paard ziet er prima uit hoor, eerder te dik dan te dun en zeker niet dof in de vacht e.d. Alleen, ik las toevallig een topic over bloedwormen en las dus dat het heel erg besmettelijk was. Maar een veearts zal toch wel adviseren om zo'n paard apart te houden als het zo besmettelijk is?? Ik denk dat ik toch maar even een DA ga raadplegen.

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 20:16

aanvulling, ze ontwormt iedere 6 weken. Het paard blijft die dag dan binnen zodat de mest niet op het land komt. Als onze paarden ontwormt worden blijven ze ook de hele dag binnen zodat de mest niet op het land komt (avond daarvoor wormenkuur, dag erna op stal). En, mest wordt iedere dag van het land gehaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 20:20

Ik weet het niet hoor!Maar ik had het laatst met de dierenarts er over omdat de stal naast ons bloedwormen had,en de DA zei dat bloedwormen niet bestaan maar dat je twee soorten wormen hebt, hoofdgroepen dus ;
wormen die in maag en darmen leven en
wormen die zich een wegbanen door de bloedbanen het zijn die wormen die in de volksmond bloedwormen worden genoemd.Maar dat kunnen dus verschillende wormen zijn.Het is dus belangrijk om je aan een goed ontwormings schema te houden.Hiervoor zijn het best de Equest of de Equigel Als je het zo schrijft teminste Verward .

uniesto

Berichten: 16
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 23:31

Huilen mijn nieuwe paard staat nu in de kliniek ter observatie, binnen drie dagen veranderde mijn vrolijke jonge paard in een heel ziek paard.Boos! Dit ziek zijn komt door een ontsteking, die de larven van de wormen veroorzaken. Het zijn inderdaad de larven die in de bloedvaten gaan rondhangen, en daar voor allerlei complicaties zorgen. De VA heeft me Verwardverzekert dat dit ieder paard het kan overkomen en dit niets te maken hoeft te hebben met goed ontwormen, hoewel paarden die slecht ontwormt worden wel meer kans lopen! De behandeling is met antibiotica ( bij mijn paard), darmverslappers ( hij was helemaal verkrampt van de pijn) en 5 wormenkuren achter elkaar. Dat 10 weken lang, om de 14 dagen herhalen. En verder chronisch alert blijven en om de zes weken ontwormen. Met goed middel, equimax.eqvalan,Equest. OK dan! Dan zou hij weer beter moeten zijn, dus afwachten maar!! Dus goed ontwormen dan loop je zo min mogelijk risico! En nu maar hopen dat mijn nieuwe vriend snel opknapt.... OK dan!

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-04 01:28

jeetje, ik hoop het ook voor je. Gelukkig ben je op tijd en laat hij duidelijk merken dat er iets mis is. Sommige paarden lopen er al veel langer meer rond en dan is het te laat.

Maar, wat kan ik concluderen: is het niet erg als mijn paarden in dezelfde wei staan als dit paard met bloedwormen?? Ik weet dat je niet alles kan voorkomen, maar als dit echt risico's met zich meebrengt wil ik niet dat dat paard bij die van mij staat.

paars

Berichten: 5550
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 09:26

De weide zelf is nu toch al enorm besmet met larven. Het lijkt mij dat als jij je paard altijd op een zeer strak ontwormschema houdt, dat je ze dan wel samen in de wei kan zetten. Maar een rustig idee is het niet natuurlijk.

Insider
Berichten: 592
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 10:28

Heel kort antwoord: JA de hele stal moet schoongemaakt (strooisel) je kunt ontwormen tot je er bij neervalt maar er is geen goed bestaand ontwormmiddel tegen bloedwormen. Het beste kun je de hele stal silver geven dat werkt nog het beste. Succes!

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 09:46

Insider schreef:
Heel kort antwoord: JA de hele stal moet schoongemaakt (strooisel) je kunt ontwormen tot je er bij neervalt maar er is geen goed bestaand ontwormmiddel tegen bloedwormen. Het beste kun je de hele stal silver geven dat werkt nog het beste. Succes!


Wat is "silver"?

En weet de DA dat dan niet?

Ze te lezen ontwordt iedereen keurig op schema en heeft de eigenaar ook advies van haar DA. Helemaal wormvrij zal je een paard waarschijnlijk toch niet krijgen, helaas.

Snowy2004

Berichten: 298
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 22:55

Mijn paard heeft wormaneurisme gehad, door bloedwormen. En die had het waarschijnlijk al toen hij 9 maanden oud was, hij wordt dinsdag 17. Hij is nogal verwaarloosd en mishandeld door zijn vorige eigenaar en die heeft hem 10 jaar in bezit gehad. Ik heb mijn paard apart van de andere staan, omdat ze in het land gaan zitten en wel een aantal maanden daar kunnen overleven. Ik heb dit met nog meer medische klachten kunnen overwinnen met een homeophaat zie website www.horsebodybalance.com , die wist precies welke kuur ik moest geven, en dan elke 4 weken een andere kuur. Verder heb ik een kuur gehad van kliniek Bodegrave, dat is een 5-daagse melkwormenkuur, en dat heeft hem er echt overheen gesleept. Nog elk jaar laat ik hem checken door de homeophaat en heb dan een schema hoe ik hem moet ontwormen. En nu ontworm ik hem om de 8 weken en dat gaat goed. Natuurlijk komt hij er nooit helemaal vanaf, dus hij blijft veilig apart staan van de andere paarden, want het is een worm, die je niet moet onderschatten. Nou veel sterkte. OK dan!

Rendel
Berichten: 63
Geregistreerd: 16-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:25

Beste mensen, in Nederland mag een heleboel niet, en net over de grens wel...
Nu zijn wij gezegend met de beste paarden-dierenarts van Belgie (Dhr.Corty uit Oedelem), die 2x per jaar langskomt om onze paarden rechtstreeks in het bloed te injecteren met een totaal-middel, dus ook tegen die fameuze bloedwormen.
Kost mij net zoveel als de reguliere wormenspuit , maar is 100 maal meer effectiever...
Dat voordeel heb je als je aan de grens woont!

sillyhorse
Berichten: 493
Geregistreerd: 22-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:25

Niet echt een antwoord voor TS, maar wel een reactie op een voorgaand bericht:
Dit heb ik op internet gelezen over injecteren tegen wormen, vandaar dat het in Nederland niet mag. Ik vond het tijdens mijn zoektocht over wormbestrijding meerdere malen en ik meen dat er op bokt ook een verhaal staat van iemand waarbij het niet goed is afgelopen (kan het niet terug vinden, misschien toch ander forum geweest). Het zal ook vast vaak wel goed gaan, maar ben je bereid het risico te nemen? Ik wil in dit topic geen discussie starten, maar wel even ter kennisgeving neerzetten. Mocht TS of iemand anders dit overwegen laat je dan goed inlichten.

Dan is er ook nog een wormeninjectie, wat ivermectine bevat. Het werkt efficiƫnt, zeker bij paarden die een hevige wormbesmetting hebben. Er zijn wel nadelen aan verbonden. Er zijn namelijk twee risico: een shock als gevolg van injecteren in de bloedbaan, en een infectie als gevolg van een injectie in de spierbundel. De dierenarts zal meestal geen injectie geven, omdat onderhuids injecteren van een wormmiddel niet toegestaan is kan hij problemen krijgen als er iets mis gaat.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 00:52

DEIERKURF:
dat was ook wel een heel oud topic he ;)

uit 2004 maar liefst!

rechtstreeks in de bloedbaan spuiten doen ze hier in nederland ook wel hoor, met ivomec dacht ik?

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Zijn bloedwormen erg besmettelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:06

bloedwormen zijn niet altijd in de4 mest te vinden. Mijn paard had afgelopen zomer ook bloedwormen en de gevolgen zijn mogelijk nog steeds zichtbaar. Ja als er een hoge infectie druk is kan je ontwormen wat je wil je paard krijgt ze toch. Een bloedtest eens in de zoveeltijd kan je in de gaten houden hoe het gaat.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Zijn bloedwormen erg besmettelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 00:25

Gezien de enorme leeftijd van dit topic zet ik er een slotje op.