Graag jullie ervaringen met spierbevangen paarden

Moderators: Dyonne, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Gast

Re: Graag jullie ervaringen met spierbevangen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 17:20

Dees"]
[quote="klaver4dieren schreef:
Op termijn kan je ook het hele voedingspatroon aanpassen door minimaal
krachvoer te geven, maar met name hooi/kuilgras van goede kwaliteit of zo veel mogelijk weidegang aangevuld met extra olie door het voer tot 500 ml per dag voor de energie. Het paard moet daar langzaam aan wennen, maar binnen enkele weken kan deze overgang gemaakt worden. Daardoor gaat het paard olie als energiebron gebruiken en minder koolhydraten (suikers), is er minder kans op verzuring van de spieren. (Je kan het laatste nog eens nalezen in "paard en voeding" van dierenarts Anneke Hallebeek)
Veel van dit soort vrage worden ook beantwoord op www.dierennieuws.nl en dan via de zoekfunctie het woord "spierbevangen" intypen. Niet alles staat er in, maar wel veel.
Succes, Peter Klaver, dierenarts en betrokken bij www.dierennieuws.nl en Primeval.

Helaas heer Klaver....
Zo weinig mogelijk krachtvoer en wel hooi/kuilvoer van goede kwaliteit was echt de oorzaak van het begin van mijn problemen met Neve!
Neve kreeg een tekort aan vitamine E waardoor zij niet in staat was de overmaat aan eiwit af te breken die in een voorgesteld dieet absoluut aanwezig zal zijn.

Het is de schoolboektheorie die u hier beschrijft, maar het gaat dus duidelijk niet op in alle gevallen. Mijn zeer gevoelige paard kan ik alleen houden op hooi met bijzonder lage voedingswaarde aangevuld met een goede kwaliteit brok. Sinds ik Vitamine E van Pavo erbij geef (45gr daarvan per dag) behoren Neve's problemen tot het verleden.
[/quote]

Beste Paardenbezitster,
Ik begrijp dat je mij boekenwijsheid verwijt, maar als er tekort is aan vitamine E is er sprake van een andere ziekte bij jouw paard, nl vitamine E-tekort of white muscle disease ("witte spieren ziekte"). Dit is een andere aandoening dan tying-up (maar wel voor een groot deel dezelfde verschijnselen) en vraagt dus ook om een andere behandeling. Aangezien hier gevraagd werd naar spierbevangenheid heb ik daar op geantwoord. Dus bij een ander ziekte een andere behandeling nodig. Bij jouw paard is het dus geen tying-up maar een grote gevoeligheid van vitamine E. Dus moet je extra vitamine E geven, maar daar behandel je geen tying-up mee.
Voor de vitamine E is het belangrijk om geen oud hooi te geven, liefst veldgedroogd van maximaal 9-12 maanden oud. Verder is weidegang heel belangrijk om dat gras en bladgroen veel vitamine E bevatten.
succes met je paard
Peter Klaver, dierenarts

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie