Graag jullie ervaringen met spierbevangen paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 10:21

Mijn [naam verwijderd] is heel gevoelig voor bevangenheid. Vreemd genoeg blokkeert bij haar niet de achterhand, maar juist de schouder partij.... het is wel een echte spierbevangenheid. Ik ben bij de dierenarts geweest om haar hoeven te laten controleren, maar hij vond haar kwa beenwerk goed. Dus [naam verwijderd] raakt niet hoefbevangen.

Omdat ik dit weet van [naam verwijderd], let ik altijd enorm op de eiwitten die ik haar voer. Ze krijgt weinig voer, maar ze blijft gelukkig mooi rond. [naam verwijderd] voer ik Equiral Stud, van ander voer heeft ze heel gauw dikke stalbeentjes. Voor [naam verwijderd] dus absoluut geen sportmeusli! Ze krijgt 1,5kg brok op een rustdag, 2 kg op een werkdag. Verder krijgt zij hooi, dat afkomstig is van natuurweide. Absoluut niet van land waarom kunstmest wordt gestrooid, ook niet maanden voor de hooiwinning. Verder krijgt ze per dag 1kg peen.
Een keurig karig dieet wat laag is aan eiwit. En toch heeft [naam verwijderd] gauw last van spierblokkades.
[naam verwijderd] komt er sowieso 2x daags uit, voor minstens een half uur per keer. Daarnaast werk ik haar licht zeker 3x per week. Haar dagindeling is een van regelmaat.

Ondanks al mijn zorgen, heeft [naam verwijderd] gewoon heel gauw spierprobleempjes. Sinds twee weken voer ik haar Vitamine E suplement van Pavo (Eplus; 3 schepjes per dag) en vooralsnog zijn mijn problemen over. Een tekort aan vitamine E kan bevangenheid veroorzaken, maar de meeste paarden hebben genoeg aan de vitamine E die in de brokjes zit. [naam verwijderd] heeft kennelijk een wat hogere gift van Vitamine E nodig.... (vitamine E wordt ook wel eens gebruikt om paarden rustiger te laten zijn, al is bij [naam verwijderd] de stress nooit een probleem)

Ik vermoed zelf dat de oorzaak bij [naam verwijderd] in haar stofwisseling zit. [naam verwijderd] is ook heel erg overdreven hengstig, ongeveer 40 % van de maand. Dat zou best wel eens erfelijk kunnen zijn. Op het moment monitoor ik haar cyclus, schrijf haar gedrag op, en als het zo weinig normaal blijft, laat ik de dierenarts daar onderzoek naar doen. De spierbevangenheid zou wel eens verband hiermee kunnen hebbben. Maar het zijn lastige onderzoeken, en heel vaak blijft het gissen hoe het komt.
Vooralsnog probeer ik het met de hogere vitamine E gift.....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Graag jullie ervaringen met spierbevangen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 13:41

klaver4dieren schreef:
Op termijn kan je ook het hele voedingspatroon aanpassen door minimaal
krachvoer te geven, maar met name hooi/kuilgras van goede kwaliteit of zo veel mogelijk weidegang aangevuld met extra olie door het voer tot 500 ml per dag voor de energie. Het paard moet daar langzaam aan wennen, maar binnen enkele weken kan deze overgang gemaakt worden. Daardoor gaat het paard olie als energiebron gebruiken en minder koolhydraten (suikers), is er minder kans op verzuring van de spieren. (Je kan het laatste nog eens nalezen in "paard en voeding" van dierenarts Anneke Hallebeek)
Veel van dit soort vrage worden ook beantwoord op www.dierennieuws.nl en dan via de zoekfunctie het woord "sperbevangen" intypen. Niet alles staat er in, maar wel veel.
Succes, Peter Klaver, dierenarts en betrokken bij www.dierennieuws.nl en Primeval.


Helaas heer Klaver....
Zo weinig mogelijk krachtvoer en wel hooi/kuilvoer van goede kwaliteit was echt de oorzaak van het begin van mijn problemen met [naam verwijderd]!
[naam verwijderd] kreeg een tekort aan vitamine E waardoor zij niet in staat was de overmaat aan eiwit af te breken die in een voorgesteld dieet absoluut aanwezig zal zijn.

Het is de schoolboektheorie die u hier beschrijft, maar het gaat dus duidelijk niet op in alle gevallen. Mijn zeer gevoelige paard kan ik alleen houden op hooi met bijzonder lage voedingswaarde aangevuld met een goede kwaliteit brok. Sinds ik Vitamine E van Pavo erbij geef (45gr daarvan per dag) behoren [naam verwijderd]'s problemen tot het verleden.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Graag jullie ervaringen met spierbevangen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 13:44

[naam verwijderd]"]
[quote="klaver4dieren schreef:
Op termijn kan je ook het hele voedingspatroon aanpassen door minimaal
krachvoer te geven, maar met name hooi/kuilgras van goede kwaliteit of zo veel mogelijk weidegang aangevuld met extra olie door het voer tot 500 ml per dag voor de energie. Het paard moet daar langzaam aan wennen, maar binnen enkele weken kan deze overgang gemaakt worden. Daardoor gaat het paard olie als energiebron gebruiken en minder koolhydraten (suikers), is er minder kans op verzuring van de spieren. (Je kan het laatste nog eens nalezen in "paard en voeding" van dierenarts Anneke Hallebeek)
Veel van dit soort vrage worden ook beantwoord op www.dierennieuws.nl en dan via de zoekfunctie het woord "sperbevangen" intypen. Niet alles staat er in, maar wel veel.
Succes, Peter Klaver, dierenarts en betrokken bij www.dierennieuws.nl en Primeval.


Helaas heer Klaver....
Zo weinig mogelijk krachtvoer en wel hooi/kuilvoer van goede kwaliteit was echt de oorzaak van het begin van mijn problemen met [naam verwijderd]!
[naam verwijderd] kreeg een tekort aan vitamine E (zit dus niet in gedroogd gras) waardoor zij niet in staat was de overmaat aan eiwit af te breken die in een voorgesteld dieet absoluut aanwezig zal zijn.

Het is de schoolboektheorie die u hier beschrijft, maar het gaat dus duidelijk niet op in alle gevallen. Mijn zeer gevoelige paard kan ik alleen houden op hooi met bijzonder lage voedingswaarde aangevuld met een goede kwaliteit brok. Sinds ik Vitamine E van Pavo erbij geef (45gr daarvan per dag) behoren [naam verwijderd]'s problemen tot het verleden.

Een paard heeft voldoende brok nodig per dag. Een dieet dat echt alleen uit ruwvoer bestaat en/of een heel klein beetje brok is vragen om problemen. Er zitten in brok vitaminen (E en D6) die een paard weldegelijk nodig heeft, en die niet in dat zeer eenzijdige gedroogde gras ziten zoals wij dat in Nederland kennen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Graag jullie ervaringen met spierbevangen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 09:31

Anonymous schreef:
Beste Paardenbezitster,
Ik begrijp dat je mij boekenwijsheid verwijt, maar als er tekort is aan vitamine E is er sprake van een andere ziekte bij jouw paard, nl vitamine E-tekort of white muscle disease ("witte spieren ziekte").
Peter Klaver, dierenarts


Nou, ik heb er nog nooit van gehoord, kennelijk is mijn eigen dierenarts ook nog niet op dat idee gekomen....maar ik zal me erin verdiepen. Ben niet te oud om wat te leren Knipoog

Wat de boekenwijsheid betreft: wat u eerder schreef over de spierbevangenheid valt na te lezen in elk basis boekje over paardengezondheid. Terwijl er meer aspecten meespelen bij tying-up dan wel bevangenheid die niet in de boekjes staat. Zoals dus stress... Vandaar, ik verwijt u geen boekenwijsheid, uw reactie was gewoon niet anders dan wat er in de boeken wordt beschreven. Ik hoop weldegelijk dat uw kennis verder gaat.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 10:38

Gut, waar haalt ze het vandaan?

Tja, mijn ervaring kan ik dan wel niet onderbouwen met dure vaktermen of een prestigeuze titel voor mijn naam... Ik heb alleen een warmbloed paard wat een probleem heeft waar nog nooit een zinnige diagnose over is gesteld...inmiddels heb ik me vrij goed ingelezen en ben uiteindelijk op eigen houtje gekomen tot een mogelijk goede oplossing waar mijn paard nu eindelijk eens baat bij heeft. Ik heb goede paardenartsen benaderd, echt wel, en bevangenheid is weldegelijk geconstateerd.

Heb inmiddels zelfs al die moeilijke engelstalige sites doorgeplozen. Ben er achter dat de White Muscle Disease 'gewoon' familie is van Tying-up en spierbevangenheid, maar dat WMD vooral voorkomt bij veulens en jonge paarden tot de leeftijd van 2 en tying-up zodra ze aan het werk moeten. En dat beide te maken kunnen hebben met een tekort aan selenium of vitamine E, of een deficientie waardoor deze stoffen niet juist kunnen worden gebruikt.

Maar goed, het probleem bij bevangenheid is in essentie toch dat de afvalstoffen (vrije radicalen) niet goed uit het lichaam worden afgevoerd. Of dat nu komt door een overmaat aan eiwit (dus teveel afvalstof), een tekort aan beweging (weinig stimulans tot afvoering afvalstoffen) of wellicht een tekort of deficientie van Selenium of vitamine E (te weinig om de afvalstoffen aan te kunnen). het blijft een probleem dat ontstaat door een ophopig van afvalstoffen die giftig worden voor eerst spier en in een later stadium hele paard. En bij een stress reactie worden de spieren extreem aangespand...lijkt me logisch dat als er een probleem is bij de afvoer van afvalstoffen, dat ook tot uiting komt bij stress...
En stress komt weldegelijk ook voor bij koudbloeden.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _MelissaV en 31 bezoekers