Graag jullie ervaringen met spierbevangen paarden

Moderators: petraaken, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Francisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 20:48

Hoi,

Ik heb zelf een paint en zij heeft 2x een vrij "rare" vorm van spierbevangenheid gehad. De eerste keer ben ik vrij zeker van dat dat door stress/pijn kwam. Zij moest cirkels rijden en dit kon, achteraf gezien, haar rug niet aan. Op een gegeven moment at ze gewoon niet meer. En toen bleek dus dat ze zwaar spierbevangen was. Maar ze liep wel gewoon, en niet zoals sommige paarden dat ze geen stap meer verzette. Ze liep wel linksvoor en rechtsachter kreupel. Ik heb toen medicijnen gekregen en een prikken en heel langzamerhand heb ik alles weer opgepakt. Maar dat heeft ongeveer 3 maanden geduurd.
Een jaar daarna, ook in het voorjaar, ging ze weer linksvoor en rechtsachter kreupel lopen. Ik heb toen gelijk een bloedproef laten nemen en ja hoor ze was weer spierbevangen. Nu ook was er verder niets aan haar te merken, ze at nu wel gewoon etc. Weer heel langzamerhand weer opgepakt en heeft weer ongeveer 3 maanden geduurd. In de tussentijd ben ik wel informatie etc. gaan opvragen. Nu is het zo dat mijn paard vrij bespierd is en daardoor kunnen er wat problemen ontstaan met de afvoer van de afvalstoffen van het paard. In Amerika hadden ze daar wat onderzoeken naar gedaan. Nu heeft ze het al een hele tijd niet meer gehad, maar ik heb ook een aantal dingen veranderd: ze krijgt country mix van dodson & horrels. Dit is wel duur voer, maar je hoeft er niet zo veel van te geven, en het is puur natuur. Daarnaast staat ze zoveel mogelijk buiten, nu ook in de winter, zodat ze constante afvoer van haar afvalstoffen heeft en veel rek en strek oefeningen. Ik ben dus met haar gaan springen, zodat ze haar benen op moet tillen en werken met balken zodat ze haar benen moet uitstrekken. Kortom allerlei manieren om haar spieren anders te gebruiken. Je hebt dus, naar mijn idee, verschillende soorten van spierbevangenheid en gaat het ook niet alleen om de eiwitten, maar meer om de combinaties van de voedingsstoffen in het voer. Nou, heel verhaal, misschien heb je er wat aan.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie