Graag jullie ervaringen met spierbevangen paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 16:40

Hoi,

Onze ervaring is toch ook voornamelijk het voer !
Uiteraard in combinatie met training...
Bij ons op stal voeren we uitsluitend krachtvoer van natuurlijke kwaliteit (puur natuur, weet wat je voert).
Wij zijn dit gaan voeren, omdat ik erachter kwam wat er zoal in een "standaard" paardenbrok voorkomt : kippevet, beendermeel en een goedkope leverancier is afhankelijk van de grondstoffen die op dat moment óf voorradig zijn, óf op dat moment érg duur zijn en dus gooien ze er maar wat anders door..... Lips are sealed Als voederleveranciers dit lezen zijn ze niet blij... Sigaar
Sindsdien wil ik weten wat ik in mijn paard stop !!! Sinds wanneer zijn paarden "vleeseters"? Boos!
Als je verder gaat kijken naar het maag/darmstelsel van een paard, kom je erachter dat dit nooit goed verteerd kan worden... wáár blijft het dan?
precies.... in zijn lijf, waar het geen goed doet...
ik denk dat vele kwaaltjes zoals zomereczeem, paarden die maar slanker worden, geen "goede" mest hebben, niet goed in hun vacht zitten, én dus ook spier kwalen, zoals dikke benen, stijfheid, spierbevangenheid etc. VOORNAMELIJK komen door het voer !!!!
Er staat bij ons een fjord op stal, die vrij vaak hoefbevangen is geweest én tevens last heeft van exceem. Echt van alles werd er geprobeerd, onder toezicht v. DA... niets hielp... zo af en toe gebeurde het toch weer...
Deze fjord staat inmiddels 2 jaar bij ons op stal en heeft NERGENS meer last van gehad... eigenaar blij, wij ook blij !!!!! *LOL*
Dus.... mijn mening/advies is dan wel duidelijk denk ik... wat voer je?

Groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!



Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 13:32

Hoi Neve,

Het voer van equiral ken ik ook! Goed voer ! Wij voeren zelf Equi Sanum, speciaal voor quarters, haflingers, fjorden, arabieren etc. (zeer laag eiwit), maar zelfs kwpn-ers krijgen het. Wij voeren de paarden die niet/of heel weinig werken en alleen maar in het weiland staan, maar 1/4 (!!!!!!) schep per keer, dit 2x per dag. En inderdaad zijn ze allen mooi rond.
Voor de paarden die in het werk staan, bijv. 5x per week krijgen dan 1 á 1 1/2 schep evt. aangevuld met een supplement.
p.s. Vit. E is goed voor de spieren, maar kijk uit met overdosering.

Wij hebben ook merries op stal gehad die erg lastig werden voor/tijdens de hengstigheid en bijna doorlopend hengstig waren (ook in de winter Lips are sealed )
Hier gebruiken wij "bronscure" voor (paardendrogist), werkt echt goed bij verschillende paarden, zorgt voor een regelmatige cyclus en drukt de "extreme" uitspattingen !!! Helpt écht !
En ... zeer prettig om te weten: puur natuur !!! *LOL*

Je kunt ook kruiden voeren, maar de werking hiervan vindt ik niet zo....

Misschien heb je hier iets aan!

Groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Duran123, MayoNeighs, Mette, Nietsmar, Sizzle, Symke en 31 bezoekers