Tweeling? zoja...Wat gebeurt er??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Y_DG

Berichten: 4400
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: Beveren (België)

Tweeling? zoja...Wat gebeurt er??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-04 21:12

hey bokkers...

Nu is mijn merrie 7 weken drachtig ongeveer he... En ik vind dat ze wel echt al een buikje heeft Verward Morgen komt de veearts nog een checkup doen of alles nog in orde is Haha!
Maar nu is mijn vraag: Zou het kunnen dat mijn paard een tweeling heeft omdat ze al dikker aan het worden is?
Zoja, hoe nemen ze dan het embryo dan weg? Ik heb ook horen zeggen dat je met vers sperma minder kans hebt op tweelingen.. klopt dat??

xx


Y_DG

Berichten: 4400
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: Beveren (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-04 21:35

Cirano schreef:
Ben je zeker dat ze niet dikker wordt omdat we nu op de weide ofzo staat?
Heb ook altijd gehoord dat de kans op tweelingen groter is met diepvriessperma. Als er toch een tweeling in zit kan de veearts eentje weghalen. Met 7 weken lijkt me dit nog doenbaar. Soms sterft het tweede eitje gewoon zelf af.


Mijn paard kan niet dikker worden van op de weide te staan Haha!
Ze heeft namelijk een peesblessure en mocht 6 maanden niet op haar rijden...ik ben nu aan de 5de maand...het is ook daarom hoor maar ze is in een paar weekjes serieus verdikt...en het is niet alleen van het stro en eten en hooi denk ik Haha!
Maaaaar ja Lachen het kan ook allemaal tesamen komen, de strobuik en het veulentje dat allemaal opeen stapelt Knipoog

Y_DG

Berichten: 4400
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: Beveren (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-04 22:45

Cirano schreef:
Oeps sorry dat wist ik niet dat ze niet op de weide staat. Ja en als ze niet meer eten krijgt als anders zou het dan toch misschien het veulen al kunnen zijn. Mijn merrie werd ook wel al snel dikker hoor, maar weet niet op hoeveel maand juist. Maar hetgeen wat er uit gekomen is was ook wel echt een joekel van een hengstenveulen.

Als er sprake zou zijn van een tweeling zou de veearts normaal al wel gezien hebben of er een tweeling was of niet.

Veel succes ermee


Ze krijgt dus geen extra eten bij..gewoon het eten zoals in de 5 maanden die gepasseerd zijn omdat ze stilstaat...dus ze krijgt geen extra eten bij...
Dusssss Haha! is het misschien ook een joekel van een hengstenveulen Cool

Y_DG

Berichten: 4400
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: Beveren (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-04 23:02

Mijn paard is gescand op 19 mei...dus ja Haha! het kan wel zijn dat hij ook toen zei (op 2 mei, bij de dekking) : Ik ga 19 mei terugkomen om te zien of het gelukt is en dan kan ik ook zien of het een tweeling is of niet.. Haha! dus dat kan ook zo geweest zijn dat weet ik niet meer Bloos
Maar ik zal het morgen weten en ik zal iets laten weten Haha!


Y_DG

Berichten: 4400
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: Beveren (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-04 11:03

Kitten schreef:
Even een paar dingen op een rijtje jongens.
Tweelingdracht kan indien de vruchtjes achter elkaar liggen, in een eerste en zelfs nog een tweede scan gemist worden. Laat ook altijd de hele baarmoeder nakijken en stop niet direct bij het eerste vruchtje, dat je tegen komt.

Zelfs in de 3e maand kan tweeling dracht nog verholpen worden, zonder alles af te spuiten, in dit geval wordt een van de vruchten "aangeprikt".

Bij tweeling dracht, is ALTIJD DE MOEDER, de oorzaak. Eeneiigen tweelingen bij paarden bestaan niet, er moeten dus altijd 2 rijpe eitjes zijn voor tweelingdracht. Het tegelijkertijd opzetten van 2 rijpe eitjes, kan wel een erfelijke aanleg hebben.

Het verhaal dat diepvries sperma meer tweelingdracht veroorzaakt is dus echt een broodje aap. Hengstig spuiten daarintegen, schijnt wel meer tweelingdracht te geven.

Het is overigens wel zo, dat er bij dekking / inseminatie veel meer tweelingdracht ontstaat, dan men zou denken, maar daar dit voor een paard een onnatuurlijke en ongewenste situatie is, breekt het lichaam meestal zelf een van de vruchtjes af, nog voor de 3e maand.
Regelmatig zie je dan ook, dat er bij de 1e scan nog een tweeling zit en bij de 2e scan er nog maar 1 over is, zonder dat de VA hoeft in te grijpen.( de bekende uitzonderingen daargelaten)

Dat de dracht nu al (ca. 7 weken) zichtbaar zou zijn, kan niet, je praat over een vruchtje wat nu ongeveer zo groot is als een pasgeboren katje. Het is wel zo, dat door een veranderende hormoonspiegel, de merrie haar voedsel anders om gaat zetten en dus idd dikker lijkt te worden en op rust kan dit nog wel eens harder aantikken.
Dit is overigens per paard verschillend, bij merries die lang in het werk blijven, zie je dit vaak veel minder.


Hey bedankt voor de informatie joh...
Vandaag rond 13u-13.30u komt de VA dus ik zal meer weten... Ik denk dat ik met het gedacht van een tweeling een beetje overhaast heb maar het was omdat gisteren me iemand zei: "Zou het geen tweeling zijn". En daar had ik nog niet aan gedacht... En als het een tweeling had geweest zou de veearts het de 19de mei wel gezien want hij is er een stuk of 5 keer over geweest... Dus dan zal hij het wel gezien hebben Haha!
Maar ik laat iig iets weten

Y_DG

Berichten: 4400
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: Beveren (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-04 18:10

De veearts is geweest vandaag... Alles is in orde.. Haha!
Ik heb zelfs de navelstreng gezien hihi Haha! ... Ze kreeg vandaag ook een hengstengedrag: ze hinnikte zoals een echte hengst Knipoog en ze zette helemaal haar hals op... Is dat moederinstinct of wat nou Haha! ?
Dus ik ben blij dat alles in orde is OK dan!

Y_DG

Berichten: 4400
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: Beveren (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-04 09:49

Ik ben ook blij hoor
Nu is het gewoon afwachten tot volgend jaar zeker Lachen

En dan kan ik met volle teugen genieten van Quirina'ke en haar veulentje

Y_DG

Berichten: 4400
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: Beveren (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-04 11:20

Het gras kan niet Tong uitsteken want ze staat al bijna 5 maanden in haar stalletje te recupereren van die peesblessure dus ze mag niet op de wei spijtig genoeg Lachen
Maar het zal idd hormonen zijn Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Babootje, esther_ess, herous, Jolynne, Karintich, M_Vainqueur, Miss_Mii21, Varekaj, Whizz, willemijn_T en 18 bezoekers