Graag jullie ervaringen met spierbevangen paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Graag jullie ervaringen met spierbevangen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-02 12:07

Een kennisje van mij heeft een paard dat steeds weer spierbevangen raakt. Volgens de DA komt dit door stress welke vooral bij dressuur op zou treden.... Verward

Ik dacht dat spierbevangenheid vooral met voeding in combinatie met training te maken had, bijv. teveel eiwitten of teveel krachtvoer op een rustdag. Maar dat schijnt in dit geval niet zo te zijn, schijnt puur door stress te komen (vrij temperamentvol paardje).

Wat is jullie ervaring met deze kwaal? Wanneer kreeg je paard dit, wat heb je eraan gedaan, is er een lijn in te ontdekken?

Alvast bedankt!


Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-02 11:32

Ha, mensen bedankt voor jullie reacties!

Ik zal al jullie suggesties doorspelen aan mijn kennisje, die zo ongeveer de wanhoop nabij is geloof ik.

Mijn bijrijdster heeft vroeger ook een paard gehad wat steeds spierbevangen raakte, deze is uiteindelijk door een kraker behandeld en sindsdien gaat het heel goed met dit paard. Waarschijnlijk zat dit paard ergens "vast" en blokkeerde daardoor de hele boel.

Het paard van mijn kennis is volgens mij ook bevangen in het schoudergebied, net als Neve van Dees.

Akelige kwaal hoor. Boos!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-02 14:27

Allemaal weer bedankt! Super al die tips!

Ik ga zeker even op de site van dierennieuws kijken, goed idee!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-02 11:37

Ik geef mijn paarden al jaren zonnebloemolie door hun voer, voor de glans en tegen koliek, want het zijn echte strovreters.

Laatst was ik vergeten olie te kopen en hebben mijn paarden een week lang een olie gekregen.

Toon (mijn bikkel, die NOOIT iets mankeert) begon tijdens het rijden achter een beetje te slingeren, heel apart, een wilde absoluut niet in de rechtergalop. Toen ik afstapte om zijn benen en hoeven te controleren op eventuele blessures, kon ik niks ontdekken, alleen de spieren in zijn achterhand waren kei en keihard! Ik schrok me min of meer wezenloos, type ik hier een berichtje over spierbevangen paard van een kennis, krijgt mijn eigen lieveling dezelfde problemen.... Huilen

Verder vertoonde hij absoluut geen verschijnselen van maandagziekte (stijf staan, donkere urine e.d.) en had de dagen ervoor gewoon normaal gewerkt, rantsoen was niet veranderd, dus een compleet raadsel.
Wel was er in dezelfde week nog een paard op stal met precies dezelfde verschijnselen, de stalhouder vermoedt een virus, er zijn namelijk ook nogal wat hoestende paarden op stal, bij het ene dier lijkt het op de spieren te slaan, bij het andere op de luchtwegen. Ik heb Toon's spieren gemasseerd met rode olie, wat hij erg prettig vond (viel in slaap met zijn oren op kwart voor drie Haha! )

De volgende dag was Toon in zijn achterhand al een stuk soepeler, er zaten nog wat "bonken", maar hij liep weer redelijk. Ik heb hem een aantal dagen rust gegeven (dagelijks in de paddock, verder geen training) en hem maandag aan de longe gehad. Hij deed het prima, gelukkig.

Hij krijgt nu weer elke dag olie door zijn voer, wie weet heeft hij ook zonder olie een vitamine E tekort gehad, of het is gewoon ordinaire spierpijn geweest, of het is misschien toch een soort virus geweest.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Firesolo13, Liselot, Marus, MRIIIS, oscar1996, stefanie33 en 116 bezoekers