Kreupel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mazja
Berichten: 7
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Enter

Kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 18:06

hoii

ik was een beetje op het forum aan het rondkijken, en dacht van ik zet er meteen even een bericht neer.
mijn pony is namelijk kreupel, en ik vroeg me af of iemand ideeen had over wat het kan zijn.
ik zal even het hele verhaal vertellen.
vorig najaar heb ik gecrosst met mn pony, maar op een gegeven moment werd hij heel licht kreupel. na een kwartiertje rijden was het mesetal over. hij heeft toen denk ik ongeveer 2 weken stilgestaan, daarna had hij nergens meer last van.

tot dit jaar, hij was telkens weer licht kreupel in het begin van het rijden, na een kwartier was het weer over, ik heb toen wel gewoon doorgetraind. na een maandje zijn we toch maar naar de dierenarts geweest. daar zijn foto's gemaakt en is z'n pees gescand. het bleek toen dat hij vocht in zijn pees had zitten.waarschijnlijk door overbelasting. ook had hij in het zelfde been hoefkatrol, dit was 2-3, in zn andere voorbeen had hij 1-2.
ik heb toen 5 weken met hem gestapt, denk ongeveer 4x per week. daarna heb ik de training in 5 weken tijd weer rustig opgebouwd. dit met springen tot M niveau, waar ik ook in rijd.
ik heb daarna heel weinig wedstrijden gereden, en ook niet extreem veel gesprongen.

nu, 2maanden later, is hij weer kreupel. deze keer iets erger dan de vorige keer.
ik merkte het op een wedstrijd, heb toen nog 2 dressuurproeven gereden waarbij beiden niets aangaven over onregelmatigheid.
ik heb toen verschillende mensen van stal gevraagd of ze vocht voelden in zn been, dit was niet het geval. hij had wel een harde bult, maar die kan niet veel kwaad zeggen ze.

hij heeft trouwens ook iets last van 'platvoeten'. toen hij een tijd kreupel was heeft hij egg-bar ijzers gehad, en nu staat hij weer op gewone ijzers, hij staat nu al veel rechter op zn hoeven dan eerst.

nu vraag ik me af of hij kreupel is doordat de hoefkatrol is toegenomen, of doordat het toch ligt aan het vocht in zn been, dat ik te snel weer ben begonnen met rijden, of dat het misschien ergens anders aan kan liggen.

ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
groetjes masha

Tinkerbell8
Berichten: 15
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: omgeving R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 20:46

Vervelend verhaal joh.
Vraag me af of je da niets met die hoefkatrol gedaan heeft? 2-3 vind ik toch aardig wat voor een paard dat op m-springen moet functioneren.
Vind zelf 5 weken stappen met een overbelaste pees ook aan de weinige kant, maar daar gaat het niet over.
Je paard is kreupel. Zouden mogelijk 2 dingen kunnen zijn:
1. pees
2. hoefkatrolontsteking
en het zou ook nog een samenspel kunnen zijn.
Zou je da een diagnose laten stellen, en al is het de pees toch ook verder gaan op de katrol.

Succes ermee

Mazja
Berichten: 7
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 21:11

ik kan me nog herinneren dat ze zei dat het nog net op t randje lag. En dat t door ouderdom vaker voorkwam, maar hij is nu 10 dus nog niet echt oud...
omdat toen heel duidelijk was dat de oorzaak het vocht in de pees was, heb ik me verder niet echt met die hoefkatrol bezig gehouden. maar nu denk ik er wel aan, omdat er ook geen vocht te voelen/zien is.

ik lees nu inderdaad ook bij andere verhalen dat ze het paard een paar maand langer op rust moeten laten staan. mijn da zei toen van 1 maand op de harde weg stappen, toen teruggekomen voor controle, en mocht ik weer rustig aan beginnen.

als het binnen een paar weken nog niet verminderd, gaan we wel naar de da.
zou het er misschein ook niet aan kunnen liggen dat hij nu weer op gewone ijzers staat, omdat hij toen in die tijd egg-bar ijzers onder heeft gehad?
omdat daar geen gaten in konden worden gemaakt voor kalkoenen, en hij al hoger op zn voet stond dan eerst zijn we weer overgaan op gewone ijzers.
ik wacht nog wel even af of de kreupelheid nog afneemt door rust,
maar in ieder geval bedankt voor je reactie!
groetjes!

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 23:21

Hmm, het eerste wat ik hier denk... 5 weken herstel voor een peesblessure is veel te kort. Zelfs voor de LICHTSTE peesblessure is de MINIMALE hersteltijd 3 maanden!!
Eerste 6 weken 5-10 minuten stappen aan de hand en dan 3 keer per dag. Vervolgens zes weken wat langer stappen aan de hand en kleine stukjes draven en dan pas er weer op en heel rustig opbouwen met het rijden van lange rechte lijnen en eerst nog niet springen. Dat is voor een pees toch vrij belastend.
Eerlijk gezegd denk ik dat je te vroeg weer te veel met je paard gedaan hebt en de pees dus te weinig tijd heeft gekregen om te herstellen.

Mazja
Berichten: 7
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 13:01

we denken inderdaad zelf ook dat hij toen nog te weinig rust heeft gehad. nu laten we hem ook zeker wat langer staan.
maar toen mocht ik er wel rijdend mee stappen op de weg. ik ben bang dat als ik er aan de hand mee stap dat hij na een week al niet meer te houden is. als hij gras ziet is ie namelijk zo weg Scheve mond heeft iemand daar nog een goede oplossing voor?
maar ik zet hem nu sowieso een tijd langer op rust, tis niet anders!

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 19:32

Een hoofdstelletje in doen als je er mee gaat wandelen. Deed ik ook met mijn paardje. Dan hou je toch de meeste controle. En probeer het een beetje af te wisselen, de enen keer de ene kant op en dan de andere kant op. Het valt niet mee, ik weet het.... maar als je er geduld mee hebt komt het waarschijnlijk wel weer helemaal goed en dan is het de hele rust periode waard geweest.
Succes !

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 21:52

Ik vind het idd niet zo gek dat je paard kreupel loopt door overbelasting! Eerst een maand doorrijden met een kreupel paard en daarna na 5 weken rust weer opbouwen, en daarna nog 2 dressuur proeven rijden met een kreupel paard. En nu nog hier vragen wat het kan zijn en zeggen dat je wacht met de DA erbij halen..
Wij kunnen vanaf hier niet zien wat je paard heeft, sorry maar als mijn paard zo vaak kreupel zou zijn dan zou ik niet gaan wachten met de Da erbij halen!

Mazja
Berichten: 7
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-04 11:45

hmm als hij echt zwaar kreupel was zou ik er ook echt niet mee doorrijden. maar als hij soms onregelmatig loopt, en er zelf ook net zo vrolijk om doorloopt, verwacht je niet zo snel dat het heel ernstig is.

en dat 5 weken te kort is konden wij ook niet weten, we volgden het advies van de da op, en hielden dat ook ruim aan.
vandaar dat ik nu eerst hier vraag wat anderen ervan vinden, voordat de da weer zegt van 1 maand rust, en hij weer zo kreupel is...

en een hoofdstel doe ik inderdaad ook in, heb je er zeker meer controle over !
en tja, geduld is een schone zaak...Lachen

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 12:14

Mazja schreef:
hmm als hij echt zwaar kreupel was zou ik er ook echt niet mee doorrijden. maar als hij soms onregelmatig loopt, en er zelf ook net zo vrolijk om doorloopt, verwacht je niet zo snel dat het heel ernstig is.


Een paard is gewend om door te moeten gaan bij pijn.. hij kan in een kudde ook niet zeggen van lopen jullie maar door, ik kom over een maandje wel weer mee.. Als ik jou was zou ik nog een keer scannen zodat je kan kijken hoe zn pees eruit ziet. Van buiten kan iets heel anders tonen dan van binnen! Suc6 ermee!

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 13:38

Ja en als je dan toch bij de DA bent, laat dan ook eens naar die schiefel (harde bult) kijken. Voor het zelfde geld wordt die (of een andere) pees gehinderd door dat hij over of tegen die schiefel aan ligt en ook dan is kreupelheid het resultaat.

daanboy

Berichten: 1001
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 19:46

hallo ik heb een pony die is al 11 weken kreupel is
en hij heeft ook een bultje aan het begin was zijn voet dik maar nu nie meer
ik ben 2 keer naar de dokter geweest en de eerste keer zij de dokter ja het is een schiefel
en toen zij de dokter dat k 6 weken moest lopen en ik kreeg zalf
en to de en liep die weer goed en toen de volgende dag was die toch weer kreupel en toen zijn we weer naar de dokter gegaan
hij liep nie echt heel erg kreupel maar de dokter zij we maken foto's toen bleek het dat het een scheurtje was dus wij stonden versteld
de dokter zij nog drie weken en dan kan je weer beginne en nu loopt die weer goed maar nog 2 weken en dan begin ik pas want als je te vroeg begin dan is het heel slecht en als die weer kreupel is moe die geopereerd worden
ik hoop dat je hier wat mee heb
XXX

Mazja
Berichten: 7
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 15:59

hoi,
daar hebben wij ook over na zitten denken, of die bult tegen zn pees aandrukt. maar hij had daar eerst nooit een bult, pas sinds dat hij vocht in zn been had heeft hij die bult daar zitten. maar het zou wel kunnen dat ie tegen de pees aan drukt...
bij ons op stal heeft een handelaar ook wat paarden er staan, die heeft vandaag ook weer naar zn been gekeken, zn hele been onderzocht enzo, maar nergens dik of warm, en hij zei dat er ook geen vocht in zat.
net de dierenarts gebeld, er is n vervanger dus we wachten nog met ernaartoe gaan, aangezien die de geschiedenis verder ook niet kent. iemand anders op staal heeft er een fysio bijgehad, misschein gaan we dat proberen. iig bedankt voor de reacties Lachen en ze blijven welkom!

Mazja
Berichten: 7
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 16:36

we hebben net een telefoonnummer van iemand gekregen, die is dierenarts, maar heeft geen apparatuur nodig om t paard te onderzoeken. die gaat hem donderdag onderzoeken, misschien dat hij wat vind!

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 17:39

eg vervelend joh!
er is al zoveel op gezegd dus daar ga ik niet verder mee op in.
ik hoop dat ze donderdag iets vinden!

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 20:03

Mazja, met jouw berichtje van 15.59 uur denk ik dat je zelf het antwoord op het probleem al gegeven hebt.
Je zegt dat die bult er pas zit, sinds dat er vocht in die pees zit.
Ik denk het volgende: Jouw paardje heeft een behoorlijke tik (tijdens het crossen een beentje laten hangen?) tegen dat been gehad. Hierbij is zeer waarschijnlijk zowel het botvlies als de pees beschadigt. Bij de pees gaf dit vocht in de peesschede, maar het beenvlies(is erg pijnlijk trouwens) heeft een iets tragere reactie, maar daar waar het beenvlies beschadigt is krijg je een soort bot woekering ( de schiefel). Op het moment dat de scan van de pees gemaakt is, is wel het vocht gezien, maar ik denk niet dat met een scan een verbening (in wording) te zien is , daar heb je weer een foto voor nodig. Al met al, denk ik wel degelijk dat de schiefel de oorzaak is van deze terugkerende onregelmatigheid, omdat hij net naast of net onder de pees ligt. Als deze Da een beetje zijn vak kent, kan hij dit idd nu zonder verdere aperatuur vaststellen. Zeker als je hem vertelt, dat die bult, op ongeveer het zelfde moment als die volle pees ontstaan is. Hoop dat je snel een uitslag hebt, sterkte.

Mazja
Berichten: 7
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-04 13:23

hoii!

vanmorgen is die man langsgeweest. hij heeft scooby bekeken en onderzocht. en t bleek dat ie overal erg vast zit. bij zn recherschouder meer dan bij de linker, en hij is ook rechtsvoor kreupel. ook zn rug, buik en kont zaten redelijk vast. daarna ging hij t met n hamertje behandelen.

ook heeft hij gekeken naar de zadelligging, en naar mijn houding. ik wist al dat ik scheef zat, maar t is zo moeilijk om recht te blijven zitten Scheve mond
maar als mn pony word behandeld is t natuurlijk wel zo handig dat ik m ni weer meteeen vastzet doordat ik scheef zit. dus ga ik waarhscijnlijk zelf ook naar n osteopaat.
volgende week komt hij weer, krijgt scoob weer n behandeling... volgens mij vond ie t nog geeneens zo erg, hij bleef nog wel rustig staan. Lachen

dus waarschijniljk ligt het probleem van zijn kreupelheid, en t vocht, bij t vastzitten van zn schouder en rug en achterkant enzo, waardoor ie dat gaat ontlasten en voor meer gaat belasten. ik hoop dat ie na n paar behandelingen weer wat losser is... , en ik strax hopelijk ook...!
zn been is verder niet dikker geworden ofzo, en die bult heeft ie geen last van, dus zal wel goed zitten.

ik moet m nu gewoon wel in beweging houden, door m 10 minuten links en 10 minuten rechts te longeren, stappen, zodat ie los blijft/wordt

in iedergeval bedankt voor alle reacties!!!

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 19:16

wat ook kan, bij pony bij ons op stal gebeurt, verhaaltje.
hij had een peesblessure vanwege overbelasting, nou dus een hoop stappen, en idd egg-bar ijzers, weet niet hoe je het schrijft maar iniedergeval, die ronde ijzers.
toen was het weer goed, en na een tijdje gingen die ronde ijzers er weer af, toen ging het weer een beetje mis. Die pony had gewoon ijzers nodig die meer steun gaven. Gewone pony ijzers gingen dus niet, die ronde waren niet meer nodig. Hij heeft nu gewone ijzers, maar tussen pony en paardenmaat in, iets groter dan normaal dus, zodat hij meer steun krijgt. gaat nu super met hem.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 19:33

Jou scheefzitten kan komen doordat je paard scheef is.

Veel mensen geven zichzelf de schuld terwijl het eigenlijk bij het paard ligt(wat dan weer niet door de ruiter gecorrigeerd wordt).

Doordat je paard scheef gaat kan hij allerlei blessure's oplopen en zeker de blessure's die jij opnoemt.

op www.hoefkatrol.com staat en hoop info, wellicht dat daar dingen staan die jou bekend voorkomen.


Ik weet er alles van.

NandoBeauty
Berichten: 5
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 18:23

hey mijn pony heeft ook schiefel en loopt kreupel we weten het niet zekkr of het door de schiefel komt maarja hope dat het overgaat

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 08:50

Eem schiefel gaat niet over, dus zul je toch met de DA moeten overleggen wat er echt aan de hand is.

shariyerke

Berichten: 1395
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: Venhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 16:04

yerke heeft met het springen 4 weken geleden zijn pees verrekt, en liep alleen kreupel in de berm..op het harde wat onregelmatig..
de DA laten komen..dus zijn rechter pees verrekt..er zat dus ook een warme bult op de pees
mijn advies was 2 maanden stappen op het harde..afspuiten..en na 2 maanden erop stappen dan na een maand en rustig weer opbouwen! want na een peesblessure kan je de pees heel snel weer overbelasten