Waar op te letten bij aankoop veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Waar op te letten bij aankoop veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 11:09

Binnenkort ga ik een veulen kopen. Ik heb al vaak met jonge paarden gewerkt, maar heb nog nooit zelf een veulen gekocht.

Wat zijn de belangrijkste dingen waar je op moet letten bij de aankoop van een veulen? Wat zijn jullie (positieve en negatieve) ervaringen met de aankoop van een veulen?

Waarschijnlijk staat het veulen ook niet dicht bij huis en zal het met de trailer vervoerd worden. Wat is daar de beste oplossing voor?

Tips iemand? Verward

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 12:27

Beenstand, gangen, gebit, bouw, oogt het veulen gezond.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 13:05

kijk ook naar de moeder. en natuurlijk of er erfelijke gebreken zijn

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 18:50

Positieve negatieve ervaringen:
1 "negatieve" ervaring als je het zo kunt noemen (het paard is inmiddels 17 ik rij er nog steeds op- en is voor geen miljoen te koop) was een veulen kopen met voedingsachterstand, merrie te weinig melk, fokker te weinig verstand om het dier bij te voeren, met als gevolg arthrose op 4 jarige leeftijd met het advies om het dier af te maken.

2 weken geleden heb ik nog een veulen gekocht, en ben niet over 1 nacht ijs gegaan ( maar ja, was toen 15 jaar nu ben ik 32 Knipoog ) eerst gewone fotos van het veulen, de moeder + vader laten zien aan mijn DA (met nadruk op de benen Haha! ) toen nogmaals het veulen klinisch laten keuren op hart/longen/tanden/beenstand etc.

Persoonlijk zou ik zeggen, spreekt de moeder niet aan (qua hoeven, beenstand, type, bouw etc.) koop het veulen ook niet !

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 18:53

Er is ook nog zoiets als een vader én grootouders. Een niet al te beste merrie houdt niet per definitie in dát het veulen dus ook niet deugt.

Chonelly

Berichten: 556
Geregistreerd: 30-05-03
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 19:07

Om maar even een negatieve ervaring te noemen.
Ik ben een tijdje geleden bij een jaarling wezen kijken, en die viel wel tegen. Het begon al dat we hem erg suf vonden voor zo'n jong dier. Toen we beter keken zagen we dat zijn vacht erg plukkerig was terwijl dat al zijn zomervacht was, zijn hoeven veel te lang, mager en had beetje last van mok.
dat over zijn gezondheid, maar qua gedrag was het ook niet veel beter: wou absoluut niet bij zijn moeder weg en steigerde een paar keer heel hoog, toen hij eenmaal bij moeder weg was.

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 19:11

Tuurlijk, maar ik ga er vanuit dat de vader een goedgekeurde hengst is (voor wat dat tegenwoordig waard is-zie discussies op Fokkerij!) die dus allerlei proeven heeft moeten ondergaan.
Je moet ergens vanuit gaan toch ?

En ik ben persoonlijk van mening gedaan, dat de moederlijn belangrijker is dan de hengstenlijn. Ze vraagt om meningen... dat is wat ik geef..en daar heb ik 17 jaar over kunnen nadenken met mijn wederom persoonlijke ervaring.

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 19:14

Het is heel normaal dat een veulen niet bij zijn moeder weg wil. Als ie dof én plukkerig eruit ziet kan dat duiden op wormen. Stijgeren?? Zeker een hengstveulen...niets mis mee hoort nu eenmaal bij de leeftijd.

Probeer door de conditie heen te kijken en zoek de sterke (of zwakke) punten in zijn exterieur. Een veulen gedraagt zich niet als een keurig opgevoed dier van 10 jaar.

Een veulen kopen lijkt misschien aantrekkelijk vanwege de prijs maar er komt vreselijk veel bij kijken....opvoeding, kinderziekten en geen garantie dat je weet hoe hij er als volwassen dier zal uitzien. Indien je geen ervaring hebt met veulens raad ik je het ten sterkste af. Je hebt geen flauw benul wat er allemaal bij komt kijken voordat ze 4 jaar en braaf zadelmak zijn.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 19:30

Je word verliefd of je word het niet Haha!

Positief: Zeer zeker de kans om een band om te bouwen en het geheel te beleren zoals jij dat wil. Dat is nog intensiever dan met een onbeleerde 3 jarige, dus ik zou zeggen, ja zeker heel erg leuk om vanaf jongs af aan te kunnen beginnen.

Negatief: je moet er dagelijks zijn, ze zullen je op een bepaald moment even uit proberen, dat je soms kan denken, rotknol Bloos! . Plus daarbij dat je 2,5 jaar lang hard moet werken om daarna pas te kunnen rijden, wat dus best wel eens een gedachten bij je los maakt als je iemand ziet die heerlijk aan het rijden is, terwijl jij nog een aantal jaar meot wachten.

Tegenelkaar weg gestreept kies ik idd liever voor jong en een band opbouwen.

Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 21:39

Mist schreef:
2 weken geleden heb ik nog een veulen gekocht, en ben niet over 1 nacht ijs gegaan ( maar ja, was toen 15 jaar nu ben ik 32 Knipoog ) eerst gewone fotos van het veulen, de moeder + vader laten zien aan mijn DA (met nadruk op de benen Haha! ) toen nogmaals het veulen klinisch laten keuren op hart/longen/tanden/beenstand etc.

Dus het is wel verstandig je veulen te laten keuren? Want ik hoor zoveel verhalen dat dat pas bij het tweede jaar moet gebeuren, omdat het daarvoor geen zin heeft. Rontgenologisch dan, maar klinisch niet?

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 21:43

Stacey schreef:
Dus het is wel verstandig je veulen te laten keuren? Want ik hoor zoveel verhalen dat dat pas bij het tweede jaar moet gebeuren, omdat het daarvoor geen zin heeft. Rontgenologisch dan, maar klinisch niet?


Ik weet niet of het verstandig is...maar ik heb het WEL laten doen, om gewoon alles uit te sluiten wat mogelijk was (hartafwijking bv) dingen zoals ocd zijn niet te zien bij veulens (jonger dan 8mnd) heb ik me door diverse DA's laten vertellen, dus dat had weinig zin. Maar ik heb er wel voor gekozen om alles wat mogelijk is toch uit te sluiten.

Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 21:52

Bij je eigen dierenarts of bij een 'onafhankelijke'? Er zit namelijk nogal veel afstand tussen mijn dierenarts en het 'potentiële' veulen. Scheve mond

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 22:20

Toen wij ons veulen kochten hebben we haar ook laten keuren.
Je kan op deze manier toch een paar dingen uitsluiten!
Succes OK dan!

Quest

Berichten: 764
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: In Duitsland naast mijn paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 10:58

Ik heb mijn "veulen van inmiddels 3 jaar" ook laten keuren. Ik heb een dierenarts daar gebeld en gevraagd of hij naar het hart, de longen, en de algehele gezondheid wilde kijken. Echt keuren gaat niet, daar is het nog te vroeg voor op die leeftijd.

Wat ik erg belangrijk vind: is het veulen nieuwsgierig, dit is toch een kenmerk van een jong paard. En voor de rest: als je verliefd bent op het veulen is het goed. Dit heeft mijn dierenarts gezegd! Bij twijfel niet doen.

Voor de rest wil ik je meegeven laat je veulen vooral veulen zijn en geniet van hem, dan komt het allemaal goed!

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 11:34

Overweeg een veulen kopen eigenlijk alleen, als hij/zij kan opgroeien met leeftijd genoten. Een veulen alleen = wordt geen veulen,paard, maar een geestelijk gestoord, asociaal wezen. Die ca. 2 jaar in de koppel (+ een beetje goed voer) zijn van levens belang in hun opvoeding en onmisbaar om een geestelijk en lichamelijk, gezond paard te kunnen krijgen.
Wat het vervoeren in de trailer betreft, leen een betrouwbare pony en neem die mee om hem op te halen. Veulens en verdoving is ook geen denderende combinatie. Voor de rest kan ik me wel vinden in al hetgeen hier boven gezegd is. Succes.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 11:59

Ik heb mij veulen gewoon in de trailer gezet en ben gaan rijden. Onderweg nog een keertje snel gestopt om te kijken hoe ze erbij stond. Het ging prima. Doe wel het zeiltje aan de achterkant dicht.

Chonelly

Berichten: 556
Geregistreerd: 30-05-03
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 13:28

pegassa schreef:
Het is heel normaal dat een veulen niet bij zijn moeder weg wil. Als ie dof én plukkerig eruit ziet kan dat duiden op wormen. Stijgeren?? Zeker een hengstveulen...niets mis mee hoort nu eenmaal bij de leeftijd.


het was een merrie, en ik vind dat een jaarling al lang afgespeend kan zijn, en niet meer hoeft te steigeren als hij even weggaat bij de moeder

Oregon
Berichten: 1007
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 19:42

Wanneer een veulen nog niet is afgespeend ongeacht haar leeftijd krijg je idd verzet wanneer je dr bij dr moeder weghaald. Dit is een fout van de fokker/eigenaar dat hij dat niet heeft geoefend en niet van het veulen. De meeste veulens/jaarlingen die ik ken kunnen nog niet braaf meelopen aan een touwtje en ik verwacht dit ook niet van ze. Laat een jong paard idd genieten van zijn jeugd en breng het eventueel weg voor opfok. Een klinische keuring zoals hier genoemd staat wil ik idd ook wel aanraden. Rontgenologisch vind ik persoonlijk nog te vroeg. Ik ben het erg met kitten eens betreft het opgroeien in een koppel en het vervoeren met een betrouwbare pony. Ondanks dat een jong paard opgroeid in een koppel, kun je er nog wel veel plezier aan beleven wanneer je het bezoekt. Ik wil je veel succes en plezier toewensen en ik hoop dat het gaat lukken.