Hoe reageren op gillende merrie???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Hoe reageren op gillende merrie???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 10:16

Mijn verzorgmerrie krijgt nu hormonen (zie topic MD > Adviezen voor behandeling pismerrie???) tegen haar pismerrie-zijn. Het gaat echt stukken beter nu, maar toch blijft ze er eentje om rekening mee te houden. Vroeger gilde ze echt veel, nu véél minder, maar ze doet het nog wel!!! (helaas)

Nu wil ik weten hoe je daar nu het beste op kan reageren: boos worden, 'hee' roepen, negeren???

Tips graag!!!

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 10:39

Als ze allen maar aan het gillen is en verder niets fouts doet, lekker negeren. Je kunt anders wel aan de gang blijven, wij hebben ook twee van die gillers op stal, gaat vanzelf over. Maar ik denk dat straffen juist een heel naar effect krijgt, het is immers natuurlijk gedrag dat de merrie vertoont.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 10:58

Ik heb ook zo'n merrie. Op het moment dat ze aan het werk is mag ze niet door haar hengstigheid onder het werk uitkomen. als ze bijvoorbeeld in stap[ met haar benen wijd gaat lopen straf ik haar daar wel voor. Het is namelijk zo langzamerhand een truckje van haar. Maar als ze gaat lopen gillen maar voor de rest gewoon ontspand mag ze van mij gillen wat ze wil.
Ik gebruik overigens Bronscure voor een stabile cyclus. Dat ios homeopatisch ik zal nog moeten zien of het echt werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 13:26

mijn merrietje gilt ook als de ruinen te dicht bij haar komen.... vin k best wel lollig, ik zou niet straffen want ik denk ook net als esther82 zegt, dat het geen goed gevolg heeft....haha, gewoon dr gang laten gaan het is haar natuur!!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 13:45

Ze mogen van mij best gillen, maar er wordt niet over mij heen gelopen of wat dan ook. Als ik er last van heb wordt er dus wel in gegrepen!
Mijn ruin staat met 2 merries op het land (Mazzelaar Cool ) dus ik loop regelmatig met die merries naar de wei en die worden spontaan zo geil als boter als ze die knappe vent zien Haha! en dat vind ik ook helemaal niet erg, dat is de natuur, maar ze hebben wel normaal mee te lopen. Er wordt niet gedribbeld en al helemaal niet geslagen naar elkaar of naar mij!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 19:06

Ik heb geen pismerrie, maar die van mij reageert wel altijd erg overdreven op ruinen. Hengstig of niet. Ze begint met de staart te slaan omhoog omlaag opzij, geirriteerd te raken. En sta je naast een ander paard en ze ruikt even dan gilt ze en slaat keihard met de voorbenen. Ik probeer gewoon door te rijden, en geen aandacht te schenken en voorwaarts te rijden, geen gemiep. En niet laten ruiken aan andere paarden tijdens het rijden, want zo'n hoef kan hard aankomen.

haasier

Berichten: 77
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:31

Die van mij is ook zo'n bruller, vind ik wel wat hebben.
Ze moet wel als ik aan het rijden ben, attent blijven aan m'n hulpen.
Anders word ik pissig en ga ik effe brullen. Haha!

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 14:36

Even wat aanvullende info...
Ik heb het niet over gillen naar andere paarden. Dat heeft ze pas nog gedaan naar paarden van een ander in de aangrenzende wei, voordat ze hormonen kreeg.
Na de hormonen deed ze dat niet meer, maar ik weet niet of dat door gewenning komt of door de hormonen!!
Ik weet bijna zeker dat als ze in contact komt met vreemde paarden, dat ze dan zeker gaat gillen, alleen staat ze niet in contact met vreemde paarden (wel haar shetlander-maatje en de ezel enz.)
Maar daar gaat het mij niet zozeer om (daar heb ik (nog) geen last van), ik heb het over gillen naar mensen. Laatst was er een persoon (die Nardy, de merrie, nog nooit had gezien) en gillen dat ze deed!!! Toen ik later op die dag kwam, gilde ze dus ook naar mij.
We (degenen die met haar omgaan) moeten haar écht onder de duim houden, maar toch in haar waarde laten. Dat evenwicht is moeilijk te vinden: als je haar te weinig in haar waarde laat raakt ze beledigd en dan heel gevaarlijk... als je haar ook maar een puntje van je vinger geeft, pakt ze heel subtiel je hand en zo verder (heb ik gister gemerkt met longeren...

Gillen naar andere paarden is een natuurlijke reactie, en daar kun je als verzorger dan ook weinig aan doen (behalve bij paarden uit de buurt blijven!!) Het gaat erom dat ik niet wil dat ze naar mensen gilt. Dat deed ze vóór de hormonen heel vaak, en ik denk dat dat ook nog vaak genoeg zal voorkomen bij het poetsen, als je per ongeluk uitschiet ofzo. En als ik haar per ongeluk aanstoot, of zij stoot zich aan mij, dan gilt ze ook (gelukkig zachtjes, maar ze doet het wel!!!)
Het is wel natuurlijk gedrag, maar we willen het gegil niet hebben, want ze moet leren dat ze zich niet aan moet stellen en dat wij de baas zijn. Ik ben namelijk bang dat als ik haar negeer, dat ze dan denkt dat er meer mag en steeds iets verder gaat. Gillen is immers een voorbode voor een trap, denk ik. Als ze dan al niet mag gillen, dan lijkt me dat ietsje veiliger.

Maar ik weet het niet. Vandaar deze info, het gaat dus niet om gillen naar andere paarden, maar naar mensen (mij!!!). En dan wil dat voorbeen ook wel eens schieten...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 14:57

Link gedrag naar mensen toe pik ik nooit. Kan me niet schelen wat de reden is, natuurlijk of niet, dat hebben ze gewoon te laten.
Slaan met een voorbeen wordt natuurlijk wel harder aangepakt dan alleen gillen, maar ik laat m'n afkeuring zeker wel merken door een "Laat dat!" of "Hee!"