Nier en/of leverproblemen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Amalarab

Berichten: 7454
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Nier en/of leverproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:04

Ivomec Plus is gewoon Ivermectine. Werkt het beter omdat het ingespoten wordt?
Moeten leverwaardes perse slecht zijn om dit middel te gaan proberen?

Lieve Baska 4-5-1993 - 27-9-2021


Amalarab

Berichten: 7454
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Nier en/of leverproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 09:59

Lenneke_ schreef:
JaneJansen schreef:
Ivomec Plus is gewoon Ivermectine. Werkt het beter omdat het ingespoten wordt?
Moeten leverwaardes perse slecht zijn om dit middel te gaan proberen?

Ivomec is ivermectine en die helpt idd niet tegen leverbot. Volgens mijn DA kan Ivomec idd gevaarlijk zijn.
Echter, je moet de Invomec Plus hebben, die helpt tegen leverbot en is vrijwel niet gevaarlijk (natuurlijk kan er eens iets mis gaan, maar dat heb je met alles)

Ik ben toch maar heel blij dat ik niet geluisterd heb naar alle verhalen en gewoon eigenwijs ben geweest. Ik weet niet hoe Anouar er nu bij had gestaan als ik het niet gegeven had. De laatste weken/maanden voordat hij de prik kreeg werd hij in rap tempo steeds slechter. Hij had zo tussen de Brooke hospital paarden kunnen staan, zo zag hij eruit. Terwijl hij qua bloedwaardes een heel gezond paard was.

Maar ik ben geen dierenarts en kan alleen beslissen over mijn eigen paard. Ik wil alleen mijn verhaal kwijt omdat ik denk dat er veel meer paarden met hetzelfde probleem rondlopen.


Bedankt voor je antwoord!
Ja mijn merrie stond in drassig land waar ook schapen bij liepen(al jaren staan daar schapen) Ze heeft een veulen(10e veulen) aan de voet maar was al mager toen ze drachtig was. De boer denkt dat het te maken heeft met het arabier en oud zijn. (20jr)
Na het afspenen maar weer even zien. Is gepland voor de kerstvakantie dus dat is al vrij snel.
Ze is wel flink opgeknapt in het voorjaarsgras en in de zomer zag ze er ook mooier uit.
Ze is heel gevoelig voor aanraking. Als je haar aanraakt krimpt ze ze in en loopt ze weg. Borstelen vindt ze maar niks. Maarja ik heb haar nog maar sinds maart. Dus ik kan niet zeggen of ze eerder 'normaal' was.
Ik weet wel dat een jaar of 5 terug haar gedrag nogal veranderde. Zodanig dat alleen de toenmalige eigenaar haar kon verzorgen. Ook is ze vaak verhuisd en was het chippen een drama. Heb dit allemaal van forums.
Ze is een beetje een zure merrie en ben bang dat ze pijn heeft.
De osteopaath heeft haar rug al eens losser gemaakt. Maar nu zit die bult er weer. Zeg maar vlak voor het kruis nog een bult.
Haar vacht is dof en door het nat zijn van bijv. regen/sneeuw gestreept en dat borstel je er niet zomaar uit.
Ik wil graag het goede voor haar doen en dus was dit natuurlijk haar laatste veulen. Wegzetten doe ik ook niet. Ik wil graag dat ze nog eens in een gezonde lichaam gewoon meedraait als normale pony. (buitenritjes) Hopelijk gaat dit lukken!
Ik wandel wel eens met haar maar verder doe ik niet al teveel. Ze is eenmaal met hoofdstel/zadel aan de hand heel braaf.
Oja en ik ontdekte in haar wollige vacht gister een oedeem op haar buik, zo eentje die ze had aan het eind van de drachtigheid.
Ze krijgt 's ochtends merriebrok en 's avonds of merriebrok of slobber, meestal zo'n 5 x per week slobber, seniores priores.
Daarbij 's nachts hooi en overdag sinds kort kuil.

Lieve Baska 4-5-1993 - 27-9-2021

Amalarab

Berichten: 7454
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Nier en/of leverproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 23:13

Jee Lenneke wat is je paard enorm veranderd! Pling
Pff...je hebt geluk dat het allemaal zo goed afliep..

Dit vond ik op de site van Agradi:
De keuze van ivermectine als werkzame stof voor onze parasieten-bestrijdingsmiddelen is voorafgegaan door vele jaren van intensief onderzoek. Talloze verbindingen werden onderzocht en te licht bevonden. Ivermectine doorstond alle testen glansrijk en werd ontwikkeld tot een toonaangevende parasietenbestrijdingsmiddel. Voor onder meer rundvee, schapen, varkens en paarden over de gehele wereld.

Ter bestrijding van inwendige parasieten zoals maagdarmwormen,rondwormen en longwormen uitwendige parasieten zoals luizen,schurftmijten,teken en runderhorsels. Tevens bestrijdt Ivomec Plus volwassen leverbot. WTmelk 28 dgn, WTvlees 21 dgn. 1 ml per 50 kg.

Het kost 24,50.

Lieve Baska 4-5-1993 - 27-9-2021


Amalarab

Berichten: 7454
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Nier en/of leverproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 14:52

Ik vond dit op internet, mss is dit veiliger voor paarden?

Orale suspensie voor de behandeling van acute, subacute en chronische fasciolasis of leverbot bij schapen en runderen.

Omschrijving en Samenstelling


De actieve stof in Fasinex is triclabendazol, een anthelminticum hetwelk behoort tot de chemische klasse van de benzimidazoles.

Fasinex 5% bevat 5,00mg triclabendazol per 100ml.


Fasinex 10% bevat 10,00mg triclabendazol per 100ml.

Eigenschappen


Het werkingsmechanisme van triclabendazole is niet bekend. Het is waarschijnlijk verschillend van dat van de andere benzimidazoles daar het geen activiteit vertoont in associatie met tubulin. Triclabendazol en zijn sulfoxide metaboliet zijn anthelmintisch actief.

Indicaties voor gebruik


Voor de behandeling van acute, subacute en chronische fasciolasis bij niet-melkgevende schapen en runderen ten gevolge van vroeg onvolwassen (1-4 weken), onvolwassen (4-8 weken) en volwassen stadia van Fasiola hepatica. Wanneer de dieren worden behandeld voordat zich fasciolosis heeft ontwikkeld kan de ziekte voorkomen worden.

Voor de behandeling van niet-melkgevende schapen gebruikt u Fasinex 5%.


Voor de behandeling van niet-melkgevende runderen gebruikt u Fasinex 10%.

Dosering en Toediening


Fasinex 5% wordt toegediend in een dosering van 2 ml per 10 kg, hetgeen overeenkomt met een dosering van 10 mg triclabendazol/kg lichaamsgewicht. Fasinex 5% wordt oraal toegediend na goed schudden van de suspensie. De meeste types van drenchpistolen kunnen voor de toediening worden gebruikt.


Fasinex 5% wordt eenmalig toegediend. De behandeling kan worden herhaald na enige weken tot maanden na de eerste behandeling afhankelijk van de epidemiologische situatie. In geval van acute fasciolosis wordt aangeraden met een tussenpoos van 4 tot 6 weken te behandelen.

Fasinex 10% wordt toegediend in een dosering van 6 ml per 50 kg, hetgeen overeenkomt met een dosering van 12 mg triclabendazol/kg lichaamsgewicht. Fasinex 10% wordt oraal toegediend na goed schudden van de suspensie. De meeste types van drenchpistolen kunnen voor de toediening worden gebruikt.


Fasinex 10% wordt eenmalig toegediend. De behandeling kan worden herhaald na enige weken tot maanden na de eerste behandeling afhankelijk van de epidemiologische situatie. In geval van acute fasciolosis wordt aangeraden met een tussenpoos van 6 weken te behandelen.

Speciale Voorzorgen en Waarschuwingen


In verband met mogelijke overgevoeligheidsreacties en contactdermatitis dient bij de toepassing direct huidcontact en inademing vermeden te worden. Draag daartoe handschoenen.


Bij gebruik van Fasinex geldt een wachttijd van 42 dagen voor vlees.


Fasinex is noch embryotoxisch noch teratogeen. Het kan worden toegedient aan dieren tijdens alle stadia van de dracht of lactatie.

Verpakkingen


Fasinex is verkrijgbaar in 2 verpakkingen, nl. 0,8l en van 2,2l.

Opslag en Houdbaarheid


De houdbaarheidsduur van Fasinex is 5 jaar bij bewaring bij kamertemperatuur (15-25° C) en donker.


De houdbaarheidsduur van een aangebroken flacon is 1 jaar bij bewaring bij dezelfde omstandigheden.

Registratie


Registratie nummer Fasinex 5%:Reg NL 7980.


Registratie nummer Fasinex 10%:Reg NL 7979.


Vrij van voorschrift.

Lieve Baska 4-5-1993 - 27-9-2021

Amalarab

Berichten: 7454
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Nier en/of leverproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:27

Flurk, eerder schreef je dat de leverwaarden niet verbeterd waren. Is nu alles wel goed?
Heeft je pony 1 of 2x Fasinex gehad?
Valbazen kan ook tegen leverbot en lijkt me ook heel wat veiliger dan Ivomec Plus.

Lieve Baska 4-5-1993 - 27-9-2021

Amalarab

Berichten: 7454
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Nier en/of leverproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:29

Flurk gelukkig dat de leverbot ieg weg is!
Jeetje levervetting van voer van de DA, wat een pech..
Pavo Liga klinkt grappig, ik ga het even opzoeken.

Mijn pony's krijgen kuil overdag. Maar tis wel hooiachtig. Het had nog 1 dag nodig om hooi te worden, de voorspellingen waren slecht en toen is het nog snel ingepakt.
's Nachts eten ze hooi van 2007. Het ruikt nog zalig!

Lieve Baska 4-5-1993 - 27-9-2021

Amalarab

Berichten: 7454
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Nier en/of leverproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 11:19

Ik heb contact gehad met een kliniek in Garijp, zij hebben leverbot bestreden met Fasinex bij een Friese jaarling.
Dit is het verhaal:
De handel en wandel van de leverbot

Dit voorjaar werd een jaarling aangeboden die al een tijdje vermagerde. Bij het eerste

onderzoek konden we niet zo veel vinden. Bloedonderzoek gaf sterk afwijkende
leverwaarden te zien. We denken dan onder meer aan:



- jacobskruiskruid
- leverbot



In het gesprek met de eigenaar bleek dat er kontakt was geweest met schapen die in

een vrij natte drassige wei liepen. Alleen onder deze omstandigheden kunnnen paarden

een leverbotinfectie oplopen. Paarden besmetten elkaar niet met leverbot maar lopen

dit op in een door schapen of runderen besmette wei waarin bovendien natte greppels of sloten aanwezig zijn.



De jaarling is behandeld tegen de vermoedelijk aanwezige leverbotten maar bleef te schraal.
Omdat er door de matige eetlust ook gedacht werd aan maag zweren werd de maag van binnen bekeken met een endoscoop.



In de maag kropen twee levende leverbotten rond die blijkbaar tegen de stroom in vanuit de darmen naar de maag waren gekropen of die nog onderweg waren van de maag naar de lever.



De leverbot is een platworm die in de lever behoorlijk wat schade kan aanrichten en soms ernstige ontsteking geeft van de lever. De larfjes worden door het paard opgegeten en kruipen door de maag en de dunne darm naar de lever.
Daar groeien ze uit tot volwassen leverbotten.



De jaarling heeft een hogere dosis van het wormmiddel gekregen en is goed opgeknapt.
(bij navraag bleek dit Fasinex te zijn dus)




Unieke beelden van levende leverbotjacobskruiskruid

Lieve Baska 4-5-1993 - 27-9-2021

Amalarab

Berichten: 7454
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Nier en/of leverproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 10:46

Ik heb er een osteopaath bij gehad die helaas niets over de lever zei...

Lieve Baska 4-5-1993 - 27-9-2021


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _JTM, AhrefsBot, anjali, linda75, manubres, mayadeby, Melzazu, Noukie, paard1970, xRooss en 26 bezoekers