Nier en/of leverproblemen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Nier en/of leverproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:08

Mijn paard heeft leverproblemen gehad (leverbot om precies te zijn), maar deze symptomen komen weinig overeen met wat hij had, alleen dat hij sloom was, maar dat was lang niet altijd zo.
Symptomen die hij had waren gele slijmvliezen, mok, verbrande neus, heel snel een vastzittende rug, slecht eten, slechte vacht.
Vooral de eerste 3 duiden op een leverprobleem


Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Nier en/of leverproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:26

Gele slijmvliezen zag ik ook niet, de dierenarts wel.

Ik ken een aantal paarden die in precies hetzelfde gebied hebben gestaan als Anouar (polder) en nu met precies dezelfde problemen zitten.
Maar het lastige is dat er nauwelijks dierenartsen zijn die leverbot als een serieus iets zien. Ik heb bij de dierenarts moeten aandringen om een (zelfgekochte) injectie tegen leverbot te geven, hij zag het niet zo zitten want 'het komt toch haast nooit voor bij paarden'
En dan staat deze dierenarts nog voor heel veel dingen open, andere dierenartsen wilde m'n verhaal niet eens aanhoren.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Nier en/of leverproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:34

Hoe is de leverbot behandeld?

Mijn paard is volledig genezen van de leverbot. Ik zag al binnen twee weken enorm veel verschil

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Nier en/of leverproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:44

Ken ik niet.
Die van mij heeft Ivomec Plus gehad.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Nier en/of leverproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 07:21

Nee, leverbot is heel moeilijk aan te tonen. Bij Anouar waren alle waardes normaal.
Eigelijk is het ook nooit echt vastgesteld, maar nadat hij die injectie had gekregen veranderde hij binnen twee weken enorm, alle klachten verdwenen als sneeuw voor de zon. Dus voor mij is het wel duidelijk.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Nier en/of leverproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 18:27

Leverbot zou je alleen met een leverpunctie aan kunnen tonen, maar dan nog niet altijd en het is geen simpele methode.
Uit bloedonderzoek komt zelden iets en uit mestonderzoek helemaal niets.

Ivomec plus is gewoon een ontwormingsmiddel voor koeien (omdat leverbot vaker voorkomt bij koeien), het kan verder geen kwaad om het te geven. Mijn paard krijgt het nu elk jaar, voor de zekerheid.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Nier en/of leverproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:55

JaneJansen schreef:
Ivomec Plus is gewoon Ivermectine. Werkt het beter omdat het ingespoten wordt?
Moeten leverwaardes perse slecht zijn om dit middel te gaan proberen?

Ivomec is ivermectine en die helpt idd niet tegen leverbot. Volgens mijn DA kan Ivomec idd gevaarlijk zijn.
Echter, je moet de Invomec Plus hebben, die helpt tegen leverbot en is vrijwel niet gevaarlijk (natuurlijk kan er eens iets mis gaan, maar dat heb je met alles)

Ik ben toch maar heel blij dat ik niet geluisterd heb naar alle verhalen en gewoon eigenwijs ben geweest. Ik weet niet hoe Anouar er nu bij had gestaan als ik het niet gegeven had. De laatste weken/maanden voordat hij de prik kreeg werd hij in rap tempo steeds slechter. Hij had zo tussen de Brooke hospital paarden kunnen staan, zo zag hij eruit. Terwijl hij qua bloedwaardes een heel gezond paard was.

Maar ik ben geen dierenarts en kan alleen beslissen over mijn eigen paard. Ik wil alleen mijn verhaal kwijt omdat ik denk dat er veel meer paarden met hetzelfde probleem rondlopen.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Nier en/of leverproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:06

Leverbot zit overigens alleen in de lever (en eventueel de galgangen of hoe heet dat), niet in de nieren. Maar alles staat natuurlijk wel heel nauw met elkaar in verbinding.

Anouar had ook een hele gevoelige rug, rond z'n lendenen

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Nier en/of leverproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 18:19


Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Nier en/of leverproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:20

Anouar verdroeg helemaal geen krachtvoer, geen enkele soort. Alleen kippenvoer (die granen) en Pavo koeken.

Inmiddels kan hij gelukkig weer alles eten


Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Nier en/of leverproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 07:58

Bij Anouar was het juist andersom, hij zag er niet gezond uit, was mager, dof, slecht in de vacht etc. Maar met rijden was hij niet heel slecht. Hij had niet zoveel energie als dat hij ervoor had en nu weer heeft (véél te veel energie), maar hij deed wel heel braaf z'n werk en liep zelfs klasse 3 wedstrijden goed uit.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Nier en/of leverproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 21:56

Een osteophaat kan geen leverbot bestrijden. Natuurlijk kan een osteophaat wel leverproblemen opsporen en in veel gevallen behandelen. Maar leverbot kun je echt alleen behandelen met iets dat de leverbot dood maakt.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Nier en/of leverproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:00

Via hun site kwam ik idd bij het idee leverbot


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Appel_33, Axel_Valerie, Capriootje, F_inley, joyce83, Julia_, Larissajulia, Lienboon, nadcha, Plus_en_Min, Pova, Trendiction, vierhoef en 26 bezoekers