Nier en/of leverproblemen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Luckystory
Berichten: 3462
Geregistreerd: 13-12-05

Re: Nier en/of leverproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 09:29

Is hier al meer over bekend?

Bij mijn paard is 2 weken geleden bloed geprikt.
Ik vond haar wat stijf en de DA vermoedde een spierprobleem.
Gek genoeg waren de spierwaarden maar ietsje verhoogd, maar waren haar leverwaarden niet goed.
Ik heb geen idee wat de oorzaak kan zijn.

Sloom en een tikkeltje chagrijnig is ze overgings ook, maar dat is ze altijd. Ik weet niet of ik dat een symptoom kan noemen. Knipoog
Ze krijgt nu een dikke week één of ander supplement. En ik vind haar nu verdacht alert en actief met rijden.
Te vroeg voor conclusies, maar ik ben wel hoopvol dat die leverwaarden beter zullen zijn bij de volgende keer bloed prikken.


Luckystory
Berichten: 3462
Geregistreerd: 13-12-05

Re: Nier en/of leverproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 17:48

Dus je kan niet specifiek gaan testen op leverbot?
En kan die medicatie daarvoor bijwerkingen hebben?

Bij mijn paard wordt overmorgen weer bloed geprikt. Ik ben benieuwd wat eruit komt.
Een maand en half geleden waren de leverwaarden redelijk slecht. En mijn DA heeft geen idee wat de oorzaak is.
Ik heb dan 20 dagen hemopar aan mijn paard gegeven. En ik merkte wel een verschil. Ik had de indruk dat het paard makkelijker liep en ook actiever was. Ik moest dan een maand wachten en opnieuw bloed laten prikken om te zien of er verbetering was.
Maar die positieve evolutie die ik meende te merken met die hemopar, is weer verdewenen heb ik de indruk. Het paard is weer een stuk slomer en stijver dan ze 2 weken geleden was.
Afwachten of dit ook in het bloed te zien is...

Luckystory
Berichten: 3462
Geregistreerd: 13-12-05

Re: Nier en/of leverproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:13

Lenneke_ schreef:
Ivomec plus is gewoon een ontwormingsmiddel voor koeien (omdat leverbot vaker voorkomt bij koeien), het kan verder geen kwaad om het te geven. Mijn paard krijgt het nu elk jaar, voor de zekerheid.


Ik heb er zo maar eens op gegoogeld. (Het deed ergens een belletje rinkelen) Ivomec is gelijkaardig als dectomax?
Want het is blijkbaar wel gevaarlijk. Een heel klein percentage paarden reageert er allergisch op en valt binnen de 5 minuten doodt.
(En met mijn paard haar geluk, denk ik niet dat ik dat risico neem. Die reageert zelfs allergisch op een gewone inenting. Knipoog )

Luckystory
Berichten: 3462
Geregistreerd: 13-12-05

Re: Nier en/of leverproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:54

griebels schreef:
Ivomec is alleen gevaarlijk als het in de bloedbaan gespoten wordt. Ik heb dit specifiek nagevraagd omdat ik dat ook gehoord had.
Ivomec spuit je dus NIET in de bloedbaan maar gewoon in de huid.


Nochtans, dat paard waar onlangs een topic op bokt over was (Dood na mokspuit (aka ivomec)) die was niet gespoten in het bloed.
In dat topic reageerde ook een DA en die zei ook dat het (onnodig) gevaarlijk was.
(Overgings ook dat ivermectine de werkzame stof van ivomec is)
Blond


Luckystory
Berichten: 3462
Geregistreerd: 13-12-05

Re: Nier en/of leverproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 23:32

Pff, hier blijft het aanmodderen.
Ik heb daarstraks de DA aan de lijn gehad over de laatste bloedwaarden. En die zijn weer een stuk slechter. Ondanks ondersteunende medicatie voor haar lever. Naar de oorzaak blijft het gissen.
Mijn DA wil dat het verder onderzocht wordt en had het over een echo, eventueel biopsie.
Ze ging eerst overleggen en dan hoor ik of het paard al dan niet naar de kliniek moet. Scheve mond

Mijn paard is overgings ook helemaal niet 'ziek'. Ze glanst je tegemoet, is alert, goed op gewicht,... Alleen onder het zadel is het een drama. Het is dat die bloedwaarden zo duidelijk zijn, anders zou je niks vermoeden.

Luckystory
Berichten: 3462
Geregistreerd: 13-12-05

Re: Nier en/of leverproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:01

Een osteopaat die leverproblemen kan oplossen??? Vertel? Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berdien, Blacky94, BlueStocking, LaDonna75, maartje0987, nadcha, Slmt9, tienus63, Trendiction, venga en 27 bezoekers