straal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 21:10

de straal horen ze altijd bij te snijden, anders vergeorid ie helemaal en kunnen ze erop gaan lopen.
Bij mij word het altijd netjes gedaan.
vraag het anders aan je hoefsmid, misschien heeft hij er wel een reden voor.
succes verder!

Teamspirit... Je bent een toppertje!



TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 10:33

helga"]
[quote="TeamSpirit schreef:
de straal horen ze altijd bij te snijden, anders vergeorid ie helemaal en kunnen ze erop gaan lopen.
Bij mij word het altijd netjes gedaan.
vraag het anders aan je hoefsmid, misschien heeft hij er wel een reden voor.
succes verder!



eeehhh.... teamspirit wat is volgens jouw het doel van de straal dan. ik denk dat de topicstarter een hele goed hoefsmid heeft, eentje die wel begrijpt waar een paard een straal voor nodig heeft

mijn paard loopt gewoon op zijn straal, de straal staat ook mooi open, de hoef is veerkrachtig.
ik maak heel veel kilometers buiten en mijn paard loopt als een trein.

dus charissa, ik denk dat je een goede smid heeft, en als je ongerust bent bel je hoefsmid even en vraag of hij je uitlegt waarom hij dat zo doet.
[/quote]

hoe helga, lees dit stukje maar dan zou je het begrijpen, paarden van deze tijd horen niet meer op hun straal te lopen



Straal
Onderaan de hoef vinden we de straal. De straal heeft drie functies:

Schokabsorptie
Gevoel met de grond
Hoefgroei-sensor
Bij wilde paarden maakt de straal contact met de grond. Deze paarden landen met de hiel als eerste op de grond; de straal werkt hierbij als een stootkussen.

Kort geleden is ontdekt dat de straal een belangrijk tast-orgaan is waarmee het paard niet alleen kan voelen wanneer hij contact heeft met de grond maar wat ook de hoefgroei reguleert.
Paarden lopen van nature namelijk op wisselende ondergronden, de ene keer op rotsbodem, de andere keer op moerasgronden. Als de hoeven altijd even hard zouden groeien dan zouden de hoeven de ene keer te kort, de andere keer te lang worden. De natuur heeft echter voor een fraai reguleringsmechanisme gezorgd:
Stel dat de hoeven harder slijten dan dat ze groeien (bijvoorbeeld op rotsgrond). De hoef slijt af en de straal krijgt tijdens het lopen steeds meer druk te verduren. Zodra de druk op de straal toeneemt is dat voor de hoef een seintje om de hoef sneller te laten groeien.
Wanneer de hoef te snel groeit wordt de straal als het ware opgetild, de druk neemt af, en dit is voor de hoef een seintje dat de hoefgroei wel wat minder mag.
Op deze manier ontstaat er een evenwicht waarbij de hoefgroei wordt aangepast aan de mate van slijtage en de hoeven nooit te ver van de ideale lengte afwijken.

De gangbare traditie is echter om de straal bij te snijden zodat hij geen contact meer maakt met de grond. En wat heeft dat voor gevolg voor de hoefgroei? Juist ja, de hoef "denkt" dat ze te lang is want de straal voelt geen druk meer, en de hoefgroei neemt dus af... Voor veel mensen is het langzame groeien van de hoef een reden om te denken dat er toch maar hoefijzers onder moeten. En dat terwijl de hoef best snel kan groeien, mits ze maar op de juiste wijze bekapt wordt...

Teamspirit... Je bent een toppertje!

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 16:15

ik heb het niet over mijn hoefsmid maar in het algemeen.
maar okee

Teamspirit... Je bent een toppertje!

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 08:12

okee hahaha. ik begrijp het zelf er wel uit maar ik ben niet zo'n uitlegmeid. maar jah. ik bedoelde er gewoon mee dat de meeste paarden niet meer op hun straal lopen zoals vroeger en dat teveel op de straal lopen niet goed is

Teamspirit... Je bent een toppertje!

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 08:57

begrijpen jullie?? ik word zowat aangevallen, maar in me eerste stukje schreef ik: misschien heeft ie er wel een reden voor dat ie hem niet bijsnijd. ik weet het niet hoor, als ik het wel weet moet ik maar hoefsmid worden hah

Teamspirit... Je bent een toppertje!

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 10:13

nee da weet ik ook nie, zou ik ook wel willen weten jah!

Teamspirit... Je bent een toppertje!

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 11:29

ja mooi zo(Y) ben benieuwd wat ie zegt. jij ik begrijp het.

Teamspirit... Je bent een toppertje!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: hagelslag, Julimy, Lukasje, PeanutGuapa, prugelpiet, Pumpkins, rosslover, Rubio, Zonnebloem24 en 88 bezoekers