Nier en/of leverproblemen?

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken, A_nouk

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

MirK

Re: Nier en/of leverproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:51

Ik heb een paardje gehad met nier (en misschien ook lever) problemen. Ik heb haar een tijdje op een muesli gehad waar ze haar voeding totaal niet uithaalde, stijf in de spieren, naar mijn idee te mager bleef en de fut er een beetje uit. uit bloedonderzoek bleek toen dat ze eiwitten uit haar spieren haalde voor genoeg energie en dus eigenlijk haar eigen spieren "afbrak". We zijn toen weer overgegaan op biks en daarbij vitamine E + selenium (daar had ze een tekort aan, hierdoor waren spieren en huid ook niet optimaal). Ze knapte daar wel van op maar haar nieren hebben eigenlijk waarschijnlijk nooit goed gewerkt. Ze had ernstig eczeem en heb haar uiteindelijk in laten slapen (stofwisseling/immuunsysteem stopten er toen mee). Zij plaste en dronk juist zeer veel.
Bloedonderzoek is zeker verstandig, ik heb het meerdere keren bij mijn paard laten doen (ook al zag ze er goed uit) en dan kwam er altijd wel wat bovendrijven.
Bij dit paard zou ik eerder denken aan problemen met de stofwisseling (vitamine E tekort?) maarja ik ben geen DA. Ben heel benieuwd wat er uit komt. Waarom stop je niet met het huidige voer als je denkt dat het niks toevoegt? Als je bang bent dat je paard dat wat tekort komt maar niet te dik mag worden kun je altijd denken aan PAVO koek o.i.d.? Maar de DA heeft hier vast ook advies voor.
Succes met het paardje.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie