Zout tekort?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jennifer

Berichten: 4738
Geregistreerd: 11-05-03
Woonplaats: Echten

Zout tekort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 21:59

Als ik mijn pony op stal wil zetten gaat hij overal aan likken.
De stalbaas zei dat ik maar eens een zoutblok moest kopen, omdat hij waarschijnlijk zout tekort heeft. Nu lust hij dus geen zoutblok.

Wat kan ik hem dan geven??

Depny

Berichten: 768
Geregistreerd: 27-04-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 22:16

ehhmm ik ken dus ook een pony die het zoutblok niet luste... Miss een ander zoutblok proberen... of het blok in de voerbak leggen

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 22:41

je hebt ook van dat poederzout bij de ruitershop, dat kan je dan door zn voer doen, ik zou er dan wel een slobbertje van maken anders eet ie miss om het poeder heen.
zoutblok in de voerbak leggen lijkt me niet echt een optie, die van mij moest hem ook niet en die gooide het zoutblok er gewoon uit..

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 08:14

Je kan het zout ook mengen in wat melasse. melasse is kleverig en het zoutpoeder kleeft erin. mijn paarden eten in elk geval heel graag melasse en als ik poedertjes in hun eten moet mengen is dat altijd met melasse.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 08:40

ik geef mijn pony zeewier door zijn eten, hij likt nu nergens meer aan.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 00:34

Hoogst waarschijnlijk gaat het niet over zout te kort maar een te kort aan mineralen! Dit is de hoofd zaak waarom paarden en ponies alles gaan aflikken.
Er zijn verschillende smaken te krijgen in zg 'zout' blokken zelfs appels en dan in kleine maten blokken.
Een andere manier is om een HALVE theelepeltje keukenzout door zijn eten te doen ... Maar pas hier mee op omdat hij zou meer kunnen gaan drinken, dus meer plassen en meer vocht gaan ophouden. Het is niet aan te raden maar in nood geval een oplossing.
Je zou anders je DA een bloedmonster kunnen laten trekken en nakijken op zijn mineralen huishouding.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 01:10

Niet alle mineralen zijn terug te vinden in het bloed, zout bijvoorbeeld niet, ijzer wel. Bovendien is DA en helemaal bloed analyseren dure grap. Het beste lijkt mij idd zo'n zoutblok in een doek gewikkeld stukslaan en verpulveren en vervolgens elke dag een klein beetje door zijn voer doen. En anders zoek je bij de supermarkt mineraalwater uit met de hoogste concentraties aan mineralen, staat op etiket vermeld en geef je m dat te drinken. Wel zonder bubbels natuurlijk....

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 10:41

Ik heb altijd zo'n gevoel dat de DA in Nederland serieus duurder zijn dan in Belgie want een bloedonderzoek kost hier maar 30 euro en dit vindt ik geen "dure grap" als het over de gezondheid van mijn paarden gaat.
Trouwens heel goed idee van dat mineralen water maar toch oppassen met de toevoegingen (zitten ook in flessen van mineralen water!); zullen waarschijnlijk ook vermeld staan.

Jennifer

Berichten: 4738
Geregistreerd: 11-05-03
Woonplaats: Echten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-04 10:45

Ik bel anders de DA wel even op. Misschien weet hij zo wel een oplossing.
DA is idd wel heel prijzig.....

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 10:47

Jantine2 schreef:
Niet alle mineralen zijn terug te vinden in het bloed, zout bijvoorbeeld niet


Je bepaalt toch gewoon Na en Cl mee dan

Ik zou wel gewoon zo'n likschaal of dergelijk erbij zetten daar zitten allerhande mineralen in.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 11:25

Je hebt witte zoutblokken, en rode zout/mineralen blokken. Ik geef altijd die rode. Als je paard écht zout tekort zou komen, dan likt hij er heus wel aan! Verwacht niet meteen dat hij zich op het blok stort he! Dat kan gerust een paar dagen duren. De ene keer doet Kore maar een paar weken met zo`n blok, de volgende keer wel een aantal maanden.
Wees er verder zeker van dat hij goed brok krijgt, daar zit in principe al veel in van wat hij nodig heeft.

Klaasje

Berichten: 8413
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Curaçao

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 11:39

een mineralen blok! zit vanalles in!

Jennifer

Berichten: 4738
Geregistreerd: 11-05-03
Woonplaats: Echten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-04 19:40

Ik heb een rood blok.. maar hij likt er nog niet aan! Hij krijgt geen brok. Hij staat de hele dag in de wei, en dat is meer dan zat!

Gringo_HS13

Berichten: 553
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 23:23

Ik zou zoutpoeders halen en wat lekkere slobber maken en het hier in op lossen. (slobber is daarbij ook nog een lekker bij gerechtje) *LOL*

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 22:12

Je kunt gewoon een eetlepel zout (met jodium) uit de winkel door het voer doen. Volgens mij heeft dit ook in de Bit gestaan, door de biks heen. Mijn paard vindt het heerlijk. Ik doe het trouwens alleen als ze flink gezweet heeft na het rijden, of met heel warm weer, verder ligt er een mineralenblok in de wei.