Centrale discussie over luchtzuigen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 11:39

Na bovengenoemde algemene toelichting over luchtzuigen, zal ik iets vertellen over mijn ervaringen met mijn eigen paard B'elanna. Ook een luchtzuiger.

Ik heb Lanna gekocht toen ze net vier jaar oud was. Ze luchtzoog sinds ze zo'n jaar of drie oud was. Niet geheel toevallig was dat het moment dat ze van de wei naar de stal werd verplaatst. Lang heb ik inderdaad gedacht dat het verveling was. Achteraf waren er signalen dat ze inderdaad last van haar maag had toen (zure dunne poep, wat gassig).

Maar ik wist nog niet echt beter. Ik heb haar een miracle band om gedaan, water- en voerbak weggehaald, de stal onder de kribox gesmeerd en hooibal en een voerbal gekocht en maakte me heel zenuwachtig over de mogelijke koliek. Bovendien had ik moeite een stal te vinden waar ze luchtzuigers accepteerden.

Onderdrukking van het luchtzuigen ging een behoorlijke tijd goed. Tot B'elanna op goed moment stopte met eten. De veearts constateerde vervolgens een enorme inwendige beschadiging aan haar strottenhoofd en haar rechterstemband. Als gevolg van die aan mij als veilig verkochte band. De band mocht nooit meer om...

Gelukkig genas Lanna voor het grootste deel. Haar rechterstemband is vergroeid en als ze erg zware inspanning levert, hoor je af en toe een cornage-achtig geluid, maar de schade is gelukkig mee gevallen. Ik voelde me namelijk enorm schuldig.

Daarna ben ik me gaan verdiepen in luchtzuigers. Ik kreeg nl. de meest rare tips. Stal insmeren met afgewerkte olie, stal onder stroom zetten, paard naar de slacht brengen, waren een paar van de meest opvallende staaltjes. Bovendien wilden een aantal pensionklanten hun paard niet meer naast Lanna zetten zonder band, tenzij haar stal helemaal afgesloten was.

Gelukkig vonden mijn vriendin en ik op dat moment een andere stal. Waar ze niet moeilijk deden over luchtzuigers en niet geloofden dat paarden het overnamen (in al die jaren is er geen paard geweest dat het van haar heeft overgenomen). Deze mensen geloofden dat gelijke stalomstandigheden het risico op luchtzuigende paarden vergroot.

Lanna ging naar een stal waar ze een eigen uitloopje had en de hele dag op de wei kon. Haar luchtzuigen nam zienderogen af. Ze deed het eigenlijk alleen nog rondom etenstijd. Ook haar menu veranderde: zoveel hooi als ze wilde, met het idee dat ze zich minder zou vervelen zo (achteraf hielp het haar maagzuur op peil houden).

Inmiddels was ik er al achter dat luchtzuigers niet persee meer kans op koliek hebben. Haar dunne poep was door het hooi-dieet al verworden tot normale ontlasting en koliek heeft ze nog nooit gehad (op veulenkoliek na).

Ook het erfelijk zijn had ik vraagtekens bij. B'elanna heeft drie veulens gehad (waarbij ze op de billen van het veulen stond te luchtzuigen). Geen van die veulens (nu in de leeftijd van 5 tot 1 jaar) is gaan luchtzuigen.

Inmiddels had ik vorig jaar gehoord van het onderzoek naar zuurremmers bij luchtzuigers. Toen werden nog Rennies gebruikt. In overleg met de veearts ben ik die Rennies ook gaan geven (eerst heeft hij onderzocht of ze geen maagzweer had). Dat hielp! Haar luchtzuigen nam af. Rennies in zulke hoeveelheden is natuurlijk een dure grap, dus uiteindelijk ben ik ermee gestopt.

Een half jaar daarna verschenen de artikelen in Your Horse en Bit en het officiele onderzoek werd gepubliceerd op internet. De bewuste zuurremmer was/is in Nederland nog niet te koop, maar het middel Pronutrin zou ook goede resultaten kunnen leveren. Dat ben ik haar toen gaan geven (wel erg duur dat spul trouwens).

Voorafgaand aan het middel heb ik haar luchtzuigjes tijdens de maaltijd geteld (gemiddels een kleine 100). Daarna ben ik door gegaan met tellen. Aan het eind van de kuur waren haar luchtzuigjes met ca. 50-60% afgenomen. Kortom voor Lanna had het middel effect.

Inmiddels ben ik overgestapt naar maagcompositum kruidenmiddel. Het is te vroeg om te zeggen dat ze hiermee op dit niveau van ca 50% minder blijft zitten, ik ben pas bezig. Maar het lijkt de goede kant op te gaan.

Verder krijgt ze nog steeds zoveel hooi als ze wil. Ondanks haar luchtzuigen loopt Lanna gewoon mee in de sport. We trainen op amateurklasse niveau westernoefeningen (ook reining met veel galopswerk) en op L2 niveau dressuur. Dat kan ze zonder problemen volhouden. Mager wordt ze niet (en is ze ook nooit geweest behalve toen ze ziek was).

Lanna is inmiddels een happy gezonde blije luchtzuiger! Zonder band!
Laatst bijgewerkt door Anya op 08-04-04 13:28, in het totaal 2 keer bewerkt


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 00:39

Ja...luchtzuigoperaties zijn verboden in Nederland. En bovendien blijven de meeste luchtzuigers gewoon door luchtzuigen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 22:16

Bij een vriendin in Duitsland staat een geopereerde luchtzuiger. Het paard ziet er niet uit en is ook niet gestopt met luchtzuigen. Kortom: ik zou nog eens 100 keer nadenken voor ik hier daadwerkelijk aan begon.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 10:47

Persoonlijk zou ik eens heel erg hard op zoek gaan naar andere oorzaken van die koliek. Voedingspatroon bijvoorbeeld. Geef je paard eens heel veel minder brok en zoveel hooi als hij wil... En pronutrin of maagcompositum.

Verder: een paard met splinters van het hout kun je ook een luchtzuigplek voor maken...die bekleed je gewoon met rubber!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 12:15

Wat dacht je van je paard dag en nacht op de wei zetten...geen houten palen... alleen stroomdraad en plastic palen. Band lekker af en gewoon gras laten eten. En vooral een onderzoek naar het gedrag...ik zou een gedragsdeskundige laten komen, want ik ken eerlijk gezegd geen enkele luchtzuiger die hout eet. Ik ken alleen luchtzuigers die de tanden vastzetten op een vast oppervlak zodat ze een luchtzuig kunnen produceren... En hoe weet je dat van die splinters in maag en darmen? zijn er foto's gemaakt?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 22:38

Jolly Jumper... Ik heb inmiddels goede ervaringen met maagcompositum van de groene os. Ik voer twee schepjes per dag (als onderhoudsdosis) en daar doet Lanna het goed op. Ik voer het nu een week of drie.

Over de luchtzuigoperatie: Lips are sealed Verdrietig
Hier kan ik geen enkele symphatie voor opbrengen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 15:43

http://www.puurnatuur.nl/

Samenstelling
Liquiritiae officinalis, Zingiber officinalis, Lichen islandicus, Calcium carbonaat*, Carduus marianus, Angelica officinalis, Mentha piperita, Chamomilla, Humulus lupulus, Taraxacum.
* calcium carbonaat zit uitsluitend in de Maagcompositum voor Paarden & Pony's.

Eigenschappen per ingrediënt
Liquiritiae officinalis. Werkt verzachtend op slijmvliezen en met name op het maagslijmvlies; versterkt de maagwand; werkt krampstillend; verlaagt overvloedig maagzuur.
Angelica officinalis. Helpt bij eetlustgebrek; vermindert gasvorming in de maag en darmen; werkt spijsvertering bevorderend; is pijn en kramp stillend; werkt maagzuur regulerend.
Zingiber. Beschermt het maag-darm slijmvlies; verhoogt de absorptie van vitaminen en mineralen.
Lichen islandicus. Werkt verzachtend voor de maagwand; tegen braken (bij honden en katten); reguleert de maagzuurgraad; werkt eetlustopwekkend;
Carduus marianus. Verbetert de bloedcirculatie in de buikholte; werkt eetlustopwekkend en reinigt de lever.
Mentha piperita. Werkt desinfecterend bij spijsverteringsproblemen; stimuleert de spijsverteringssappen; vermindert krampen; antibacterieel.
Chamomilla. Werkt ontstekingswerend; werkt krampopheffend.
Humulus lupulus. Werkt maagversterkend; verbetert opname van voedingsstoffen.
Taraxacum. Heeft een reinigende werking op de lever (en op het gehele lichaam); vermindert maag(wand)ontstekingen.
Calcium carbonaat. Bindt de zuren in de maag van paarden en pony’s.

Toepassingen
· Maagslijmvliesirritaties
· Krampen
· Braken bij kleine huisdieren
· Gasvorming in maag en darmen
· Eetlustgebrek
· Reguleert het maagzuur
· Gebrekkige spijsvertering
· Slechte opname van voedingsstoffen
· Zwakke maag

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 12:04

Boris schreef:
Kan iemand mij uitleggen wat ze bij een luchtzuitoperatie doen? Ik heb werkelijk geen idee wat ik me er bij moet voorstellen.


Dit is een verboden operatie.
Graag verwijs ik iedereen naar de site van het ministerie van Landbouw
http://www.minlnv.nl/dierenwelzijn/gwwd/kerndw01.htm

Er worden spieren/zenuwen in de keel/hals doorgesneden.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 00:29

ik doe er een maand mee Kimmes. En het werkt zeker goed dus ik ga ermee door. Ik heb een gelukkig blij paard dat slechts af en toe een luchtzuigje doet uit oude gewoonte Lachen

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 09:15

Dat is goed nieuws Pipo.
Overigens heeft B'elanna in de wei nog nooit een luchtgezogen...
Nu heeft ze ook alleen palen met stroomdraad ter beschikking, dat zal wel uitmaken denk ik.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 13:42

ja volgens mij wel..ik ga binnenkort over op 1 x per dag.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 22:46

oh oliebol... dat is de pronutrin... met de kruiden doe ik inderdaad drie maanden...sorry niet goed gelezen...

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 08:36

Kimmes schreef:
Oh hihi.
Dus je geeft nu alleen die kruiden en doet daar 3 maanden mee voor €30,-?
En je gaat straks proberen over te gaan naar 1x per dag?



Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 16:40

Droebel ik had de grote emmer van de pronutrin (in Duitsland gekocht). Dus ik heb er net zo lang mee gedaan als jij Lachen


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 00:49

vanity schreef:
NU staat ze op een weiland met schokdraad en ze kan gewoon nergens meer luchtzuigen, ze ziet er beter uit en voelt zich ook beter. Is terug verdikt.

Dat is natuurlijk niet mogelijk voor iedereen, maar als je die mogelijkheid hebt...


Ik zoek als ik echt van stal moet veranderen altijd net zolang tot ik een stal vind waar de paarden overdag de hele dag naar buiten kunnen. Lanna luchtzuigt nooit op de wei (ook niet op paaltjes) ze is te druk met eten dan Haha!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 23:48

Droebel dat is goed nieuws!
Helemaal afgeleerd heeft Lanna het ook niet. Maar het blijft veel en veel minder dan vroeger. Op maagcompositum onderhoudsdosis overigens Lachen

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 01:03

zo'n merrie mooi standaard drachtig houden. Lachen

Maar ik heb er zelf nog nooit van gehoord. Lanna heeft drie veulens gehad en zoog gewoon door op stal. In de wei heeft ze nooit luchtgezogen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 00:08

ik merkte pas verschil na een week of twee pipo... en het was merkbaar. Omdat ik luchtzuigjes tijdens de maaltijden heb zitten tellen..

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:29

De miracle band is een band die het luchtzuigen onderdruk. Let wel de band doet niets aan de oorzaak en is alleen ter symptoombestreiding. Hij kan werken, maar ook gevaarlijk zijn. Mijn paard heeft a.g.v. die band een inwendige beschadiging opgelopen aan haar strottenhoofd omdat ik niet snel genoeg gezien heb dat er een wond aan de binnenkant ontstond. Aan de buitenkant was nl. niets te zien.

Lanna heeft de band nu 3 jaar af en mag van mij luchtzuigen. Ze is er gewoon gezond om gebleven. Sinds enkele maanden krijgt ze pronutrin (en later maagcompositum) en is haar luchtzuigen drastisch verminderd. Helemaal afleren zal ze het waarschijnlijk nooit, maar maagklachten heeft ze niet meer. Ze doet het nu alleen nog rond etenstijd een beetje.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 15:09

band twee knelt af. Band 1 is miracleband of variant erop. Band 1 staat bekend als de meer paardvriendelijke. Maar met band 1 om heeft mijn paard dus die inwendige beschadiging opgelopen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 10:29

stress en maagklachten gaan ook samen ....

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 17:05

ja hoor, mijn luchtzuiger is gewoon verzekerd.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 18:34

Tja het is inderdaad de kip of het ei, feit blijft dat ze geholpen zijn met maagzuurremmers. En inderdaad iedere luchtzuiger is het meest gebaat met ZOVEEL MOGELIJK NAAR BUITEN!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 21:37

droebel schreef:
Ik denk dat een paard gaat zuigen OMDAT hij maagproblemen heeft en niet andersom. hoe verklaar je anders dat veel paarden door maagzuurremmers minder gaan zuigen??
mijn paard loopt de hele dag op de wei, genoeg afleiding van paarden en gras eten, 's ochtends en 's avonds hooi, stro om te knabbelen en hij heeft sinds kort een stal met een luik. het luchtzuigen werd iets minder, maar toch bleef hij doen. ook in de wei. stond hij zo een kwartier te zuigen. nu krijgt hij pronutrin bij gevoerd voor z'n maag en het is bijna over. hij loopt niet de hele tijd te winden en z'n mest is dikker. zodra ik stop met pronutrin komt dit weer terug en na een week loopt hij weer te zuigen als een achterlijke.


Die ervaring heb ik ook

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 16:10

Als hij zich vastzet in de stal of op de voerbak, kan rubber een oplossing zijn om zijn tanden te beschermen. Er zijn tegenwoordig rubber emmers in de handel bij www.agradi.nl, die gecombineerd met een stalen emmerhouder levert een luchtzuigveilige voerbak. Voor rubber om spijlen kun je oude fietsbanden gebruiken. Voor grotere oppervlakken rubber trailermatten. Verder zoveel hooi als hij wil en altijd hooi voor brok voeren. Die band is m.i. niet nodig zeker niet als hij het luchtzuigen beperkt tot voedertijd. Je kunt pronutrin of kruidencompositum geven om de maagsappen rustiger te krijgen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: saarie en 105 bezoekers