Help, paard wordt met de dag slechter!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Help, paard wordt met de dag slechter!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 13:48

Het is weer zover, het was ook te mooi om waar te zijn dat al mijn paarden gezond zouden zijn....

Ik heb een merrie van 19 jaar oud, een E-pony.
In oktober 2003 heeft ze voor het eerst sinds ik haar heb (sinds haar twaalfde) koliek gehad en de dag daarna was ze hoefbevangen.
Dit kwam waarschijnlijk voort uit stress, omdat haar buurpaard in Utrecht stond.
Het liep redelijk goed af, alleen sinds toen is ze bij haar flanken erg in gevallen en is ze gaan vermageren.
Ik heb dat geprobeerd op te lossen door een goede voerbalance te maken, maar ze kwam weinig aan.
Ze werd sinds 2001 al niet meer getraind, alleen af en toe aan de longe.
Sinds november 2003 is ze langzaam weer in training gegaan, maar niet zo dat ze daar nou echt van zou afvallen.
Dus afgelopen vrijdag kwam de dierenarts, omdat ik haar wilde laten nakijken, mischien had ze een opkikker nodig, een goudspuit ofzo.
Ook liggen haar hoeven open aan de achterkant van de voeten, vanaf de kroonrand, vooral de voorste hoeven.
Nadat de da haar goed had nagekeken, zei ze dat alles goed klonk van binnen en dat het haar sterk leek dat mijn paard wat te kort kwam, met het gevarrieerde voer wat ze dagelijks krijgt.
Voor de hoeven kreeg ik Biotine voor door het voer...
Wat de reden was van de open hoeven wist ze niet.
Ik vertelde haar dat mijn paard altijd omkijkt naar mij als ik haar op de rechterkant van haar hals poets, en bij haar flanken, vooral links.
Niet dat ze boos kijkt, maar meer zo van: hee, wat doe je??
We kwamen er ook achter dat ze veel spul in de tepels heeft, wat je er zo uit kunt melken, dus haar hormonen huishouding is ook in de war.
Omdat mijn paard ook nog veel wintervacht heeft en daar slecht uit komt, heeft ze nu urine en bloed naar de Gezondheidsdienst Dieren opgestuurd, want ze denkt dat mijn paard de ziekte van Cushing kan hebben.
Ze heeft zelf dezelfde avond bloed onderzocht, omdat ze dacht dat haar nieren of lever mischien niet in orde waren, maar daar was gelukkig niets mee aan de hand.
Nu wacht ik dus de uitslag af, en dat duurt nog zo'n 7 werkdagen!
Als ze die ziekte niet heeft, dan wordt er gevreest voor de darmen, dat dat niet goed zit.
Afgelopen zondag ging ze elke keer plat in de bak liggen, en begon zwaar te ademen.
Dierenarts er weer bij, geluiden in de buik waren op zich goed, beetje te borrelig, maar niet overdreven erg.
Lichtte kloiek werd het op gehouden.
Een spuit in de hals, ze kon de bak in tot s'avonds laat, daarna op stal en tot de volgende dag geen eten.
S'avonds heb ik haar toch een klein plukje nat hooi gegeven, ze barstte van de honger en begon krullen te eten, en dat zou ook niet goed zijn.
Poepen deedt ze gewoon.
Maandag overdag verliep redelijk, het viel wel op dat ze sinds een paar dagen met haar achterbenen sleept in de bak, ze laat een heel spoor achter, ze is veranderd van een fris, vlot paard, in een hoopje ellende van 10 jaar ouder.
Gisteravond (maandag) zette ik haar op stal, toen mij op viel dat ze haar hoofd schuin naar rechts kantelde.
Ze begon met lange kauwende bewegingen te eten en keek niet op of om, terwijl ze normaal altijd om zich heen loopt te turen en te knoeien met haar mond vol.
Toen ik later weer ging kijken, kon ze met haar mond niet meer bij de grond komen, het leek of ze verlamd werd.
Ik wilde haar temperaturen, tot ik zag dat ze haar anus helemaal naar binnen had getrokken, en dat is nu, (dinsdag) nog zo.
Ook borrelt haar buik er op los.
Ze is stijf, heeft een doorzichtige snot bij haar neus.

Ik ben zo bang dat ik haar kwijt raak, wat gebeurt er in vredesnaam?????????

Ik heb gisteren de da gebeld s'nachts, gezegt dat ze niet meer bij de grond komt met haar neus, en hij zei (vreemde arts, heeft mijn paard nooit gezien) dat de da van zondag (was weer een andere) waarschijnlijk verkeerd gespoten heeft en een ader heeft geraakt, waardoor ze nu zo stijf is en haar anus ingetrokken houdt.
Ze valt nu met de dag af, omdat ik haar ook niet veel krachtvoer durf te voeren ivm koliek of hoefbevangen-risico.
Zelf vraag ik me af of ze mischien giftig onkruid heeft gegeten, ze heeft vorige week op het erf gestaan tot een dag voordat ze ziek werd.
Er staan gele bloemen op het erf, ze eten er over het algemeen omheen.
Heeft iemand foto's van giftige planten?
Ik heb het hier nog niet met mijn da over gehad, ik bedacht me dat vanacht ineens.

BIJ WIE GAAT HIER EEN BELLETJE RINKELEN?
VERGIFTIGING?
EEN VIRUS?
HELP, IK WIL MIJN PAARD NIET KWIJT!!!!!!!!!!!!!!!!!

[edit ellende: caps uit titel]

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 13:50

Ze hield zondag voor de koliek ook tijdens het poetsen haar linker achterbeen recht gestrekt naar achteren, wel een kwartier...

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 14:42

beetje vreemd,
ik zou toch echt een DA laten komen,
dit is echt niet goed,
Je zegt wel dat ja haar echt niet kwijt wilt,
maar als blijkt dat ze echt ziek is en pijn heeft zou ik toch beslissen het paard in te laten slapen...
sterkte en beterschap voor je paard !

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 16:00

Is er niet een andere goede dierenarts in de buurt? Misschien heeft jouw dierenarts iets over het hoofd gezien.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 19:22

boterbloemen zijn geel en giftig.

verschijnselen zijn idd stijfheid, en een aantal dingen die jij beschrijft.
bel een andere dierenarts!

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 19:54

St.Janskruid, gele bloemetjes en zeer giftig. Als (bloeiende) plant eten ze dit zelden of nooit. Ook berucht als ziekmaker in (natuur)hooi. Alles wat jij beschrijft, incl. de verlammingsverschijnselen horen bij het ziektebeeld. Ik adviseer je zo snel mogelijk de dierenarts hierover te bellen.
Als je paard dit kruid heeft gegeten is ze helaas niet meer te redden, maar kun je besluiten haar verder leed te besparen.
Hopelijk is het iets anders, en knapt je paardje snel weer op. Veel sterkte ermee.

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 20:05

Mijn paard heeft een aantal jaren geleden een vergiftiging opgelopen door paardestaart in het hooi. Ik heb toen een hele goede website gevonden, met een enorme opsomming aan giftige planten. De naam is veranderd, dus moest even zoeken. Het adres is:

www.ansci.cornell.edu/plants/index.html

Is wel engelstalig, dus om concreet te zoeken moet je eigenlijk de latijnse benaming weten.

Je kunt proberen je paardje een beetje natte zemelen te voeren. Dit vult, stimuleert maag-darm kanaal, en er zitten geen balaststoffen in.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 20:09

paardestaart giftig?

dast wist ik niet, dacht dat ze dat wel eten mochten?

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 16:07

De merrie waar ze altijd mee samen staat heeft de verschijnselen nu ook, de da komt morgen om haar te onderzoeken.
Ze denkt niet aan vergiftiging, ze zegt dat het de symptonen van Cushing zijn, van mijn merrie dan...
Ik heb het gevoel dat ze wat over het hoofd ziet en teveel aan haar beeld vasthoudt, vooral omdat de andere pony ook ziek wordt en die staat altijd bij mijn paard.
De pony wil niet meer draven onder het zadel, wel aan de longe, en reageert fel op aanraking van de flanken.
Haar gang wordt sleperig en ze is duf.
De da zei dat ik mijn paard slobber moet voeren, dat is goed voor de darmen.
Ze zou haar anus intrekken omdat ze pijn in de darmen zou hebben van de koliek.
De andere pony heeft echter geen koliek gehad maar houdt sinds gisteren ook haar anus naar binnen.
Ik wacht even het bloedonderzoek af en de urine, dan weet ik pas hoe of wat...
Ze eet goed, wel traag maar ze heeft trek, maar ze heeft sinds maandag pas ruim 5 liter water op...
Ik voer haar nu telkens flink nat hooi.

Wie waarom ze de anus naar binnen getrokken houdt?

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 16:12

Ze eten trouwens hooi van de buurman, van hun land.
Het is twee jaar oud, maar wel goed volgens mij, ik zie geen planten ofzo.
Hun schapen en koeien eten het ook...
Normaal heb ik hooi van eigen land, maar vorige zomer heb ik de helft laten kuilen, en toen mijn paard ziek werd mocht ze geen kuil meer, dus heb ik het verkocht.
Het hooi is dus nu al op, omdat er voor 1 paard gemaaid was ipv voor 3.
Binnenkort heb ik weer eigen hooi, dat is veiliger.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 16:53

ik denk nu eerder aan een virus.
Cushing is niet besmettelijk.

Ik wil je niet bang maken maar attendeer de DA eens op Rhino.
Er zijn redelijk wat gevallen in nederland.

sterkte ermee

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 17:12

Cushing lijkt me ook sterk dat er dan ineens 2 zijn die het hebben

of een virus(denk idd eens aan Rhino) of toch een giftige plant die ze hebben gegeten, ze staan beide in hetzelfde land, en zijn nu beide ziek....ik zou een andere DA bellen, jouw DA kan best iets over het hoofd zien of een fout maken, een DA is immers ook maar een mens, dus wie weet dat een andere DA iets heel anders ziet en weet wat het is

sterkte ermee!

fionaenco
Berichten: 106
Geregistreerd: 29-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 21:12

je kunt eens een plukje haar opsturen naar de mensen van www.natuurlijkinbalans.nl dit is niet echt duur en komen echt goede dingen uit de meting!!! misschien kun je er wat mee. succes!!!

fionaenco
Berichten: 106
Geregistreerd: 29-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 21:13

als ik dit zo lees denk ik trouwens ook aan vergiftiging, sommige planten zijn ook nog in gedroogd hooi giftig ( sint jacobskruid?)

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-04 16:06

De da heeft vrijdag (2 dagen terug) de pony onderzocht.
Ze heeft bloed afgenomen omdat er kans is dat er iets mis is met de nieren of lever, omdat de pony fel reageert als ze bij haar flanken aangeraakt of geborsteld wordt.
Aan een kant was er ook een kliertje opgezet onder de flank.
Verder heeft ze bultijes op haar rug, waarschijnlijk insecten beten.
Ook heeft ze een ruisje bij haar hart, dat kan erop wijzen dat een van de hartkleppen lekt of niet voldoende werkt, daarvoor moeten we een hartfilmpje laten maken in Utrecht binnenkort, maar er lopen ook veel paarden op hoog niveau in de sport met dit probleem, die er eigenlijk geen last van hebben, dus dat hoeft niet heel erg te zijn.
Verder verhaard ze ook slecht en sleep zich futteloos voort in de bak, net als het andere zieke paard.
Daarom wordt ook deze pony onderzocht voor de ziekte van Cushing.

Vergiftiging door hooi of planten leek haar niet waarschijnlijk, en als het al zo was is het moeilijk aan te tonen en kunnen we het beste ontslakken met klei en lijnzaad gekookt.
Het hooi was wel qua geur van mindere kwaliteit, over vier weken hebben we weer eigen hooi als het weer mee zit.

Maandag hoor ik de uitslag over lever en nieren van de pony, en later deze week het Cushing onderzoek van mijn paard.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 16:15

ik kan me een verhaal herinneren van een stal, waarbij ook ineens alle paarden ziek werden, de manege werd in quarantaine gezet, de hele stal was doodziek!!ze wisten zeker dat het rhino was, maar...
na onderzoek bleek dat de brokken verontreinigt waren ....
dus het zou best verstandig zijn om en wat hooi en wat brok op te laten sturen voor onderzoek !!

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-04 16:19

Ja, ik zal dat onthouden, bedankt voor de tip.
En wat betreft Rhino, dat lijkt me niet.
Wel een beetje de symptonen, maar mijn da komt uit Bergambacht en dierenartsen van dezelfde praktijk behandelen de Rhino gevallen in Bergambacht, dus ze is wat dat betreft wel goed op haar hoede denk ik!

Het betreft daar trouwens niet de neurologische vorm, maar de verkoudheids- en abortus vorm...

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 16:29


CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 16:35

nee ik bedoel ook niet dat het rhino is, ik bedoel dat ze op die stal "zeker" wisten dat het rhino was, hoop paniek ( en terecht ) maar dat later dus bleek dat het van de brokken kwam, maar de symptomen waren dus een heel eind hetzelfde !

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-04 16:43

Ik bedoelde jou ook niet, iemand had Rhino tegen mij gezegt, dus daar antwoord ik even op.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 11:20

Lijkt me toch sterk dat twee paarden vlak na elkaar ineens Cushing zouden hebben. Cushing is voor zover ik weet niet besmettelijk. Als ik in jouw schoenen stond zou ik persoonlijk toch een second opinion vragen bij een goed bekendstaand paarden arts uit een andere praktijk. Helemaal niet om jouw dierenarts af te vallen, want dat ze iets over het hoofd zou zien wil niet zeggen dat ze niet goed is, maar wat al eerder gezegd is, ze heeft Cushing in d'r hoofd en denkt daarom misschien niet aan een andere mogelijkheid.
Als mijn paard zo slecht werd zou ik em toch op zeer korte termijn 'binnenstebuiten gekeerd' willen hebben. Misschien toch naar Utrecht of een andere kliniek brengen? Daar zijn ze toch net iets beter uitgerust om allerlij onderzoeken te doen dan de gemiddelde dieren/veearts en zijn ze over het algemeen ook erg grondig. En de onderzoeken die je in Utrecht laat doen zijn over het algemeen goedkoper dan wanneer je dierenarts de zelfde onderzoeken zou doen... Ook wel van belang, helemaal als met een simpel bloed/urine onderzoek de oorzaak niet valt vast te stellen...
(Heb zelf een keer op aanraden van mijn paardenarts, die toch zeer goed bekend staat en zelf een zéér goed uitgeruste paardenkliniek heeft, toch mijn shet naar Utrecht gebracht omdat 'ie zelf al toegaf dat ze in Utrecht de onderzoeken die mijn pony moest krijgen goedkoper konden doen dan wanneer hij het zelf zou doen. Daarnaast kunnen ze in Utrecht gewoon meer onderzoeken doen... Komt ook vooral omdat Utrecht gesubsidieerd is en bijv. maar €9 stalgeld per dag rekend, waar ik bij 'mijn eigen' kliniek €25 zou moeten betalen... Dat tikt aan als je paard eer een paar dagen moet staan!)
Ik zou in ieder geval niet te lang afwachten.
Veel sterkte en succes. Ik hoop dat je snel weet wat er mis is!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 11:37

Roodvos schreef:
St.Janskruid, gele bloemetjes en zeer giftig. Als (bloeiende) plant eten ze dit zelden of nooit. Ook berucht als ziekmaker in (natuur)hooi. Alles wat jij beschrijft, incl. de verlammingsverschijnselen horen bij het ziektebeeld. Ik adviseer je zo snel mogelijk de dierenarts hierover te bellen.
Als je paard dit kruid heeft gegeten is ze helaas niet meer te redden, maar kun je besluiten haar verder leed te besparen.
Hopelijk is het iets anders, en knapt je paardje snel weer op. Veel sterkte ermee.



St. Janskruid en St. Jakobskruiskruid zijn twee verschillende planten, zijn allebei wel giftig. Alleen zul je St. Janskruid niet zo snel in het wild tegenkomen.

Voor Jakobskruiskruid moet je hier kijken:

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

En St. Janskruid ziet er zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Funnygirl
Berichten: 579
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 13:01

Cassidy schreef:

Alleen zul je St. Janskruid niet zo snel in het wild tegenkomen.



Dan moet je eens in Limburg komen kijken. Is al bijna een plaag aan het worden. Moet ieder jaar planten uit de wei verwijderen. Dit doe ik dan met wortel en al. Kan alleen de wegbermen niet allemaal schoon gaan maken.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 15:02

St. Janskruid of St. Jakobskruiskruid?

In Noord-Holland wemelt het van het St. Jakobskruiskruid, ook in de bermen. Het St. Janskruid ben ik hier nog niet zoveel tegengekomen.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 17:13

Hier in het midden van het land is het ook allemaal St. Jakobskruiskruid. Veel langs de A1 bijv. Dat komt omdat men het ooit wel leuk vond als bermbeplanting. Dat het zo woekert, zich enorm snel uitzaait en zo achterlijk giftig is had men even niet aan gedacht...