hoe dikker laten worden??????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
luna1
Berichten: 1069
Geregistreerd: 05-01-04

hoe dikker laten worden??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 21:26

hoi ik heb een bijna 4 , jarige merrie.
ze is ong. 1.40 m hoog en ik heb haar nu bijna 5maanden.
toen ik kreeg zat ze helemaal onder de luizen dat bleek ze al 3 jaar te hebben en ik heb haar toen op veeartsen advies gewassen met sebacil.
maar die luizen hebben heel wat achetr gelaten in die 3 jaar ze heeft veel kale pleken van het schuren gelukkig komt daar nu weer haar op maar ze isook erg mager/dun ze is al wel wat dikker geworden maar niet in die mate als dat ik het eigenlijk wil.
ze staan de hele dag buiten met 2 andere paardjes in de rijbak, wij hebben zeer spijtig geen weide maar je kunt niet alles hebben he .
ik ga wel elke dag met haar een uurtje grazen aan de lange lijn.
ik rijd ong. 2a3 keer per week en longeer 1a2 keer per week.
voor de rest wandel ik of heeft ze een rust dag.
ze krijgt sochtend 2 volle scheppen bietenpulp,2 kilo dus met een halfje bix.
savonds krijgt ze een kilo bix en 2 keer per week een kilo slobber.
ze krijgt sportbrokken en voor de rest van de dag hooi
ben ik kgewoon ongeduldig of lijkt het maar zo??

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 10:50

Heb je haar goed ontwormd?
Mischien kun je beter je da er even naar laten kijken, dan weet je zeker dat het niet ergens anders door komt.
Mijn 20-jarig paard is binnen een half jaar ook vermagerd, gister da erbij, ik dacht dat ik er met een vitamine spuit ofzo wel vanaf kwam, maar na bloedonderzoek blijkt dat ze waarschijnlijk de ziekte van Cushing heeft (komt voor bij oude paarden).

Op zich werkt maismeel heel goed, daar kun je een lekker slobbertje van maken met warm water.
En sommige paarden worden gewoon moeilijk "dik", net als sommige mensen.
Maar als niks werkt zal ik als ik jou was even een check door de dierenarts laten doen, want je kunt haar wel "volproppen", maar dat kan ook weer gevaren met zich mee brengen.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 19:03

Hier zijn pas echt veel topics over geweest. Als ik jou was zou ik even met de zoekfunctie kijken dan kom je veel tips tegen. Zoek dan ook op mager.... en dik worden.

luna1
Berichten: 1069
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-04 20:14

oke bedankt voor detips
en anita d ze heeft sins ze bij mij 3 keer een wormenkuur gehad

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 20:48

Met bloedonderzoek kan je ook het een en ander bereiken door te kijken op welke punten ze te kort komt.
Verder helpt maisolie en maisvlokken. Wat je ook een beetje kunt geven zijn vochtig gemaakte zemelen maar niet te veel want daar zit behoorlijk wat fosfor in.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 20:56

Mijn paardjes zijn echt voller geworden nadat ik subli energy mix ben gaan voeren. Dit is een mix met veel olie erin en je mag/hoeft maar een klein beetje (tot 1/2 kg per dag) te voeren. In totaal krijgen ze 2.5kg sportbrok, 0.5kg energy mix, 1/2 schep musli en zo veel goed hooi als ze opkunnen.

meloentje

Berichten: 208
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 21:15

m'n verzorgezel is een stuk dikker geworden door het geven van maismeel (vermengt met water). ze worden er niet echt druk van wat bij haver wel gebeurd. suc6 OK dan!

luna1
Berichten: 1069
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-04 23:32

die maismeel kan ik gewoon bij de diervoeder halen neem ik aan ?
als dat zo goed is ga ik het zekers proberen.
bedankt voor de reacties

meloentje

Berichten: 208
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 09:20

ik denk het haast wel ja. ik hoef geen inkopen te doen voor voer enzo want ik verzorg een ezel op een kinderboerderij en daar ligt het allemaal al in bakken enzo. het meeste voer kopen ze geloof ik bij de samenwerking. anders bel je de diervoeder even op, dan weet je het zeker Lachen als ze het daar niet weten zal ik het nog wel even voor je vragen, maar dan heb je kans dat ze het bij de samenwerking hebben. suc6 iedergeval!

Bashuk

Berichten: 771
Geregistreerd: 13-03-04
Woonplaats: omg.breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 11:48

magnesium celenium , veel hooi, en absoluut geen vul-brok, pulp-brok of wat dan ook gewoon goed vitamine rijk voer zodaat dat systeem weer heerlijk op gang komt

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 11:53

ik gaf maïsvlokken hielp heel goed

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 18:33

Maismeel kun je gewoon bij een veevoer fabriek ofzo kopen voor ongeveer 7 euro voor een grote zak.
Wel ALTIJD een slobber ervan maken met handwarm water of goed laten afkoelen dat de lippen niet verbranden, maar dat spreekt voor zich dat dat niet droog gevoerd wordt...

meloentje

Berichten: 208
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 13:13

ja klopt. daar doorheen doe ik soms ook nog wat wortels, brood, biks en muesli ofzo, vinden ze erg lekker Tong uitsteken

luna1
Berichten: 1069
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-04 21:16

oke badankt ik ga morgen metteen ff kijken

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 22:10

luna1 schreef:
hoi ik heb een bijna 4 , jarige merrie.
ze is ong. 1.40 m hoog en ik heb haar nu bijna 5maanden.
toen ik kreeg zat ze helemaal onder de luizen dat bleek ze al 3 jaar te hebben en ik heb haar toen op veeartsen advies gewassen met sebacil.
maar die luizen hebben heel wat achetr gelaten in die 3 jaar ze heeft veel kale pleken van het schuren gelukkig komt daar nu weer haar op maar ze isook erg mager/dun ze is al wel wat dikker geworden maar niet in die mate als dat ik het eigenlijk wil.
ze staan de hele dag buiten met 2 andere paardjes in de rijbak, wij hebben zeer spijtig geen weide maar je kunt niet alles hebben he .
ik ga wel elke dag met haar een uurtje grazen aan de lange lijn.
ik rijd ong. 2a3 keer per week en longeer 1a2 keer per week.
voor de rest wandel ik of heeft ze een rust dag.
ze krijgt sochtend 2 volle scheppen bietenpulp,2 kilo dus met een halfje bix.
savonds krijgt ze een kilo bix en 2 keer per week een kilo slobber.
ze krijgt sportbrokken en voor de rest van de dag hooi
ben ik kgewoon ongeduldig of lijkt het maar zo??

Paarden die vlooien hebben of gehad hebben zijn dikwijls algemeen verwaarloosd en moet je maar eens alle 14 dagen ontwormen, het beste met Equest. Een paard wat gezond is heeft nl niet gemakkelijk vlooien.