Wat kan dit zijn? (foto's!)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Wat kan dit zijn? (foto's!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 23:45

Ik vraag me erg af wat dit kan zijn.. Als het veulen van mij zou zijn had de veearts er zeker bij geweest, maar aangezien ze niet van mij is kan dat helaas niet. Toch ben ik erg benieuwd wat dit zou kunnen zijn en wat jullie hiervan denken. Het bloede eerst meer dan dat het nu op de foto's doet. Vind het echt sneu. Het heeft ook erg gejeukt, maar sinds ze 24/7 op de wei staat jeukt het niet meer. Kan het met stro te maken hebben?
Het veulen heeft weinig weerstand.

Eerst een foto van de zijkant,...
Afbeelding

Plek op de achterbeen (zie het beetje bloed..?)
Afbeelding

Hier 2 plekken die op de voorbenen zitten.. (ook weer met bloed..)
Afbeelding

De achterbenen van de binnenkant..
Afbeelding

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 23:47

Wat dit is? Dit is gewoon pure dierenmishandeling. Arm beestje. Wat vreemd dat de eigenaar de DA er niet bij haalt, echt schandalig.
Ik denk dat de weerstand van dit paardje alleen maar minder zal worden. Ze kunnen vaak flink beroert zijn als ze veel jeuk hebben. Het zou een schimmel infectie kunnen zijn ook dat doet niet veel goeds met de weerstand van een paard.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 23:57

Het ziet er niet uit. Misschien een inspecteur van de dierenbescherming bellen? Die gaan dan vaak binnen enkele dagen kijken. Kun je toch iets voor het dier betekenen!

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 00:12

Ahhhhhh verdorie wat zielig!
Weet je niet van wie dit diertje is,deze mensen moeten eens flink aangepakt worden!
Helaas zijn sommige mensen geen dieren waard!
Triest zoiets,heel triest!
Ik denk dat je hier zeker bij de dierenbescherming mee zal scooren,gelijk bellen morgen!
Lundi

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 00:13

Absoluut de dierenbeschermimg er op af sturen......dit is te gek voor woorden, misdadig gewoon! Boos!

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 06:27

lijk wel op doorgelopen mok (of hoe je dat ook noemt Haha!)

maar wat het ook is het moet zeker wel behandeld worden

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 07:26

Dierenbescherming bellen heeft gene nut, immeers beest heeft te vreten, schijnbaar erg belangrijk criterium voor de instantie in kwestie.
T ziet eruit als schurft, beetje wassen met imaverol zou al wonderen verrichten denk ik.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 08:10

Dit ziet eruit als een heel ernstig geval van rasp of mijt!! Als ik me niet vergis gaat dit over een jonge tinker of fries? 2 rassen waar dit erg vaak voorkomt!

_Priscill_

Berichten: 5715
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 08:14

als ik jouw was zou ik eerste effe met de eigenaar gaan praten als je weet wie dat zijn.
en zeggen dat dit gewoon dierenmishandeling is.
doen ze daar nou niets aan enzo dan zou ik toch echt wel effe de dierenbeschreming gaan bellen.

wat een zielig beestje zeg.
bah sommige mensen ook he Boos! Huilen Verdrietig

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 08:55

heb dit gevonden op int.

Beenschurft
Deze huidaandoening is de meest voorkomende vorm en wordt veroorzaakt door de Chorioptes mijt, die aan de oppervlakte leeft. Het paard heeft hevige jeuk, waarbij ze vaak stampen en schuren met de achterbenen. Ook hier treden haaruitval en korstvorming op, waarbij veel schilfers worden gevormd.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 09:00

ik denk idd dat het schurft is. en door de jeuk gaan natuurlijk dekorsten open.

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 09:29

Het zal inderdaad wel zoiets zijn als schurft of schimmel, het ziet er niet uit als een echte verwonding ofzo.......
Maar hartstikke stom dat er niets aan wordt gedaan, valt er met die mensen te praten, of helemaal niet?

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 09:30

schurft of een hardnekkige schimmel.
wassen met betadine?
tja idd dierenbescherming, kan namelijk ook een gevaar voor anderen opleveren denk ik..

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 09:39

zit me net wat te bedenken. mijn pony had dit beeld pas ook en wist toen niet wat het was of schimmel of schurft. had kreeg haar uitval en ook korsten. toen ben ik het elke dag gaan wassen met betadine (kan denk ik beter imaverol maardat had ik toen niet) en was het zo over.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-04 10:25

Dierenbescherming bellen is geen optie.
Ik weet wie de eigenaar is, dit veulentje staat op dezelfde stal. Het is heel vreemd, het is niet besmettelijk. Want ze staat gewoon bij de andere paarden in de kudde, en niemand heeft het. Het is al lang aan de hand. Al de hele winter is dit beestje aan het tobben. Dan weer dat, dan weer zus.

Vrolijk; Hier heb ik ook wel aangedacht, omdat ze mok heeft gehad afgelopen winter. De sokken mochten er niet af, dat was niet nodig en niet mooi volgens de eigenaar. Toch had ik wel het idee dat daar ook mok zat. Maar dit is wel behandeld, of dit goed gedaan is, hoevaak of hoelang weet ik echt niet.

Volgens mij hebben ze haar wel gewassen met imaverol, maar ik weet niet of ze dit volgens schema van een veearts hebben gedaan. Maar het gaat dus gewoon echt niet over.

De eigenaar doet op zich op zijn manier wel zijn best. Hij denkt aan stro-allergie dus de veulens stonden al wat eerder dan onze paarden dag en nacht buiten.

Dat beenschurft, dan zou denk ik besmettelijk moeten zijn? Ze stampt ook niet en de jeuk is volgens mij verminderd.

Schurft of schimmel, dan zou het dus wel besmettelijk moeten zijn, maar echt geen 1 andere krijgt het, en ze staan al maanden bij elkaar.

Bedankt voor al jullie reacties! Ik hoop zo dat dit beestje er snel van af is..

pokoloco

Berichten: 162
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 11:53

De dierenbescherming handelt alleen als het paard onthouden wordt van eten, drinken [u]en medische zorg.

Dit lijkt me toch een geval van geen medische zorg inschakelen dus ik denk dat het verstandigste is om toch de dierenbescherming te bellen. Je kunt het allicht proberen je hoeft niet bang te zijn voor de reactie van de eigenaar want jij blijft anoniem, na een aantal weken kun je bellen naar een speciaal telefoonnummer hoe het met jou zaak staat dus wat de inspecteur heeft geconstateerd en wat eraan gedaan wordt.

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 12:09

Waarom meteen de dierenbescherming, als de rest van de paarden er wel goed uit zien, waarom zou diegene dan een diertje verwaarlozen? Als jou paard iets heeft waarvan jij denkt dat het met een bepaalde behandeling vanaf is dan probeer je dat toch ook, voordat je een DA belt, of wie weet heeft diegen allang al de DA geraadpleegd maar is het gewoon een raadsel wat het heeft, of slaan de behandelingen niet aan. Heb ongeveer hetzelfde met mijn pony mee gemaakt, iedereen wist het beter, terwijl de DA al meerdere malen langs was geweest, maar de oorzaak niet kon vinden, uiteindelijk is het vanzelf over gegaan (waarschijnlijk van het stro geweest, nu staat ze op stro van een andere leverancier en alle problemen zijn weg!)

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 12:11

Ik vind dit echt schandalig als hier niet iets aan wordt gedaan!
Ik begrijp dat het moeilijk is om je er mee te bemoeien (dat zijn altijd van die fijne dingen op een pensionstal) maar doe het dan voor het dier Scheve mond
Wat moet dit dier een pijn en jeuk leiden, afschuwelijk!!!!!!!!

paardenmarkt

Berichten: 20
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Leisele

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 16:03

volgens mij is dit inderdaad of schurft of schimmel, dat de andere paarden het niet hebben sluit niet uit dat het geen schurfti is! Ene paard is er gevoelig voor en andere niet.

Wassen om de 4 dagen met imaverol en om de 10 dagen met sarnacuran.

Dat is wat ik zou doen .... een veearts zou wellicht uitlsluitsel kunnen bieden!

Succes,
Fred.

Nathalie02

Berichten: 2443
Geregistreerd: 30-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 16:28

Jeetje wat sneu....

Ja moet wel snel wat aan gedaan worden.....

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 16:37

dierenbescherming bellen heeft geen nut
volgensmij is ie niet mager ofzo, en schimmel kan soms heel erg hardnekkig zijn
ik heb een x een pony meegemaakt die helemaal kaal werd, kon je niet meer tegenop wassen met imaverol
beestje was er kei ziek van
kreeg antibiotica , maar zijn lijf moest zelf de strijd met de schimmel aangaan, want eenmaal een schimmel overleefd,dan krijgen ze die desbetreffende schimmel nooit meer .(helaas zijn er heel veel soorten schimmels )
voor je hardnekkigere schimmeldoders oid gaat gebruiken, zul je toch eerst dierenarts moeten raadplegen, als dit een allergische reactie is, dan doen die sterke middelen de aangestaste delen weinig goeds
wassen met betadine kan zowiezo geen kwaad, verder gewoon even aankijken wat het doet nu ze buiten staat
en het droge warme weer doet zulke kwaaltjes ook sneller genezen .

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 18:44

het ziet eruit als ernstige schurft!

Mijn paard heeft schurft gehad begin maart. Ik moest 1 x wassen met Betadine scrub, verder inspuiten met CTC-spray (smurfenblauwe spray) en mijn paard heeft een aantal prikken gehad waar hij achteraf heel veel last van heeft gehad.

Dit ziet er echter echt niet uit, als je dit paardje gaat spuiten met CTC-spray is ie helemaal blauw Boos!

Zelfs met al die medicijnen was mijn paard er pas na 2 weken vanaf en de bijverschijnselen van de injecties hebben zeker 8 weken geduurd.

De rekening was enorm en de verzekering vergoedt het niet: schurft is verwaarlozing......bij mijn paard kwam het binnen 24 opzetten, vanuit het niets Scheve mond

Er moet wel iets aan gedaan worden, vooral als je ook bloed ziet, het kan in de bloedbaan terecht komen en dan heb je Einschuss (weet het Nederlandse woord niet), dan gaat het beestje dood!

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 19:24

Hetja schreef:
Waarom meteen de dierenbescherming, als de rest van de paarden er wel goed uit zien, waarom zou diegene dan een diertje verwaarlozen? Als jou paard iets heeft waarvan jij denkt dat het met een bepaalde behandeling vanaf is dan probeer je dat toch ook, voordat je een DA belt, of wie weet heeft diegen allang al de DA geraadpleegd maar is het gewoon een raadsel wat het heeft, of slaan de behandelingen niet aan. Heb ongeveer hetzelfde met mijn pony mee gemaakt, iedereen wist het beter, terwijl de DA al meerdere malen langs was geweest, maar de oorzaak niet kon vinden, uiteindelijk is het vanzelf over gegaan (waarschijnlijk van het stro geweest, nu staat ze op stro van een andere leverancier en alle problemen zijn weg!)


nou als ik dit zo zie vind ik het wel verwaarlozing van het beestje, dan kan de rest er nog goed uitzien dit is belachelijk,
ik denk zelf dat het mok, schimmel of schurft is.
je kunt altijd de dierenarts bellen en met hem overleggen en zijn advies opvolgen

pubelia

Berichten: 9989
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 20:22

rasp is het niet dat zijn echte open wonden! met kleine kortjes!
mijt of schimmel infectie lijkt er meer op!

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 08:24

Nou pubelia rasp is een verzamelnaam van aandoeningen en heeft dus geen vast verschijningspatroon!