dempig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

dempig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-04 23:58

booster is dempig naja, geweest
nu ademt ie door zijn buik of zo iets Verward
als je aansingeld krijgt ie moeilijk adem enzo...
kan je daar nog op rijden?
en dan bedoel ik dus serieus rijden (niet wat rond hobbelen)

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 00:07

Je bedoeld Dampig?
In principe valt serieus rijden af als je paard dampig is maar inderdaad een beetje recreatief rijden is vaak nog wel te doen, maar dit hangt er wel vanaf hoe dampig je paard is, soms is het voor een paard al teveel als hij een klein stukje draaft. Maar ik zou persoonlijk op een dampig paard geen zware inspanningen meer doen.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 00:18

pharagirlke schreef:
booster is dempig naja, geweest


Paarden zijn toch dampig 'voor het hele leven', zeg maar. Daar komen ze toch niet meer vanaf, of meen ik dat?

En wie heeft die conclusie gesteld jijzelf of een DA?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-04 00:41

euh de DA, hij hoest nu alleen nogal vaak... we gaan een andere DA laten komen...
maar hij kan wel nog gewoon galopperen en draven enzo...eigenlijk zou booster dus mijn wedstrijd paardje worden (tenminste voor kleine wedstrijdjes aangezien het een tinker is) en ik wou dus een paar springwedstrijdjes doen...ik wil weten of ie t aankan

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 10:08

ja een paard is dampig voor zijn leven en zal in pricipe niet beter worden, vaak wordt het alleen maar slechter.
Hoe rustiger je aandoet met het paard hoe langer je nog rijplezier zult hebben van je paard.

Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 12:44

mijn paard is ook dampig en hoe meer ik rijd hoe minder last hij er van heeft...

ik denk dat je zelf een beetje moet uitzoeken wat goed voor hem is...

ik rijd hem dus veel en geef hem mytha 11 bij, een zeer goed product op kruidenbasis, wordt gebruikt bij allerhande luchtwegenproblemen... daar is hij heel goed mee en hij knapt zienderogen op...

heel veel beweging, en goede conditie en aangepaste voeding zijn zeer belangrijk bij een dampig paard (nou ja bij ieder paard eigenlijk)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-04 13:50

ja, booster word nu ook bijgevoederd, ook op basis van kruiden, maar het merk weet ik niet meer...zijn luchtwegen zouden er van opgengehouden worden ofzo iets...
acilon, spring jij met je paardje? (ik bedoel, neem je af en toe een sprongetje met hem...)

stekelroosje
Berichten: 126
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 13:53

Zolang jouw paardje hoest ,zou ik niet teveel inspanning vragen .Je hebt dampigheid in verschillende gradaties ,net zoals mensen met astma .De 1 heeft er haast geen last van en kan zonder problemen sporten en de ander loopt al te hijgen na een sprintje van 10 meter snap je?. Helemaal over gaat het dus inderdaad niet ze blijven altijd gevoelig op de luchtwegen,maar met de juiste behandeling (en daar gaat het vaak mis) kan je (meestal) nog wel plezierig rijden met je paard. Gebruik de zoekmachine eens ,dan kom je wat meer te weten over dampigheid.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 13:54

Het verschilt zo per paard, de meeste paardden die dampig zijn hebben baad bij een rustige gelijk matige rit/training, meestal zitten er geen wedstr meer in, uitzonderingen daar gelaten.

Mijn paard is niet dampoig, maar heeft Chronische Bronchitus, hij kan het wedstr. nivo en de trainingen lich. niet aan, hij wordt dus alleen recreatief gereden en mijn paard is nog niet eens dampig (hij heeft wel een periode gehad dat ie er tegenaan zat, maar met de juiste behandeling is ie er weer aardig bovenop gekomen en is nu stabiel).

Paarden die dampig zijn kunnen in sommige gevalleen niet bereden worden, andere weer wel, bewegen is altijd goed voor een paard, maar hij moet het wel aan kunnen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-04 13:55

bedankt stekelroosje...
eh...watis de juiste behandeling?
want ik zou het mezelf niet vergeven als het beestje door mijn schuld weg moet!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-04 14:05

cissie? als ie eens gereden heeft, hoest ie bijna niet, af en toe een kuchje als je het hooi op de vloer gooit...
ze hebben ons aangeraden om zijn hooi nat te maken eer we het geven kan dat?

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 14:06

ja, je kan dat hooi nat maken. Gewoon z'n portie in een hooinet doen. Dat hooinet even onderdompelen in een cementbak met water. Volgens mij dan nog even laten liggen, maar dat deed ik nooit.
Even uit laten druppen en dan kan je het geven.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-04 14:18

wij gaan er met de gieter over Schijnheilig
aangezien de stallen net nieuw zijn moeten we nog van die ruiven aanschaffen...tot nu toe moeten ze het van de grond eten...

stekelroosje
Berichten: 126
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 14:21

Mijn paard is dus dampig ,maar in lichte mate . Heb pas een bronchoscopie laten doen (luchtwegen van de binnenkant bekijken). Helemaal de oude word ie niet meer ,maar met de juiste behandeling denkt ie wel dat ik weer wedstrijden kan gaan rijden. Het liefst niet op stro zetten maar zaagsel ,geen hooi (nat hooi mag wel,maar dan wel minstens 4 uur geweekt)maar kuilvoer. Een buitenbox verdient de voorkeur ,maar goed , dat is niet altijd mogenlijk. En het wel of niet berijden van een paard wat dampig is of aan het herstellen is ,moet je met de DA overleggen .Die van mij mag wel bereden worden maar alleen relaxed en zeker niet in het zweet .Nu vind ik het zelf heel moeilijk de grens te leggen met wat ie wel en niet mag ,dus mag ie straks lekker het land op en dan geeft ie zichzelf maar beweging. Overleg met je DA wat jouw paard wel en niet mag ,dat kan ik niet beoordelen .

stekelroosje
Berichten: 126
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 14:23

Hooiruifen zijn uit den boze bij een dampig paard ,zo snuiven ze al het stof op .Op de grond is prima

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 00:48

Vonnie84 schreef:
ja, je kan dat hooi nat maken. Gewoon z'n portie in een hooinet doen. Dat hooinet even onderdompelen in een cementbak met water. Volgens mij dan nog even laten liggen, maar dat deed ik nooit.
Even uit laten druppen en dan kan je het geven.

Dit is niet voldoende bij dampige paarden.
Laat het hooi 12 uur weken in water.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 00:49

En zet ze dag en nacht buiten!

johanna13
Berichten: 221
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: in een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 11:01

probeer zijn weerstand te verhogen.
Geef hem een vitamine stoot en koop echina force tabletten.
je zult zien dat het dan gauw beter word.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 11:56

Vonnie84"]
[quote="pharagirlke schreef:
booster is dempig naja, geweest

Paarden zijn toch dampig 'voor het hele leven', zeg maar. Daar komen ze toch niet meer vanaf, of meen ik dat?

En wie heeft die conclusie gesteld jijzelf of een DA?
[/quote]
Klopt, een paard wat dampig is zal dat de rest van zijn leven en zijn en naar mate zal het alleen maar verslechteren.

Zo zijn wij lieve Olava, een fjordje van toen 6 jaar kwijt geraakt.
Ze kon niet meer eten, ze kon haast niet meer lopen. Alles wat ze deed deed haar pijn, ze kon gewoon niet genoeg lucht binnen krijgen.

Je zag haar ook gewoon weg kwijnen in de wei.
Gelukkig is ze toen opgehaald...

frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 14:25

Als jou veearts verder niet heeft gezegd wat je moet doen, zou ik om te beginnen naar een andere veearts gaan. De diagnose dampigheid is niet zomaar na een bezoekje te stellen.

Wat je tot die tijd kan doen is:
Paard op zaagsel zetten en niet opstrooien als het paard in zijn stal staat.
Nat hooi (goed laten weken) of kuilgras vanaf de grond laten eten.
Een buitenstal is erg goed, als dat mogelijk is. Zorg anders voor zoveel mogelijk frisse lucht, maar vermijd tocht!
Doe heeeeeel erg rustig aan met rijden, beweging geven is goed, maar absoluut niet in het zweet rijden!!! Dan loop je het risico dat het erger wordt. Doe liever te weinig dan te veel!!!!
Een vitamine stoot geven heeft totaal geen zin, er zitten genoeg vitamine in zijn dagelijkse biks. Van hoestkruiden weet ik niet of het kan helpen, ik zou in ieder geval niets geven zonder overleg met je dierenarts.

Als ik jou verhaal zo lees zou ik echt je paardje nog eens na laten kijken door een andere dierenarts. Dat hij met zijn buik gaat ademhalen zoals jij zegt wijst erop dat hij moeite heeft met uitademen, hierdoor gebruikt hij zijn buikspieren om uit te ademen. Een dampig paard (ligt eraan hoe dampig) kan met de juiste verzorging soms nog best kleine wedstrijdjes rijden enzo. Maar danmag ze niet continu hoesten.