*halsslagader

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-01 13:48

vraagje. Als het je ooit overkomt dat je paard een slagaderlijke bloeding krijgt aan de halsslagader, hoe kun je die bloeding dan het beste stoppen? Een tourniket lijkt mij niet te doen en de hele tijd met je vinger erop moet ook maar lukken totdat de veearts er is. Wat is de beste methode??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-01 10:25

ff weer bovenaan.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-01 21:46

Tja, dat is ook wel een goede vraag, maar niemand schijnt hier het antwoord te weten!
Je kan moeilijk je paard zijn halsslagader zomaar afsnijden met een koord ofzo! Verward

Misschien kan de dierenarts je een antwoord geven.
Ik zal zeker kijken als er een antwoord gekomen is!
Femke

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-01 02:06

Ik heb altijd geleerd dat je nooit een tourniquet aan mag leggen bij een paard. Het beste is een goed drukverband aan te leggen, eerst steriel gaas, dan zoiets als camgee, op de wond zelf dus en dan een swachtel of bandage, maar zo, dat de camgee aan beide kanten uitsteekt. Dan heb je dus een drukverband en doordat je de camgee laat uitsteken, kan je niets afbinden, zodat de bloedtoevoer naar de rest van de vaten gewoon door kan gaan. Nou zal een drukverband aanleggen op de hals wat moeilijk worden, maar camgee erop en dat zelf aandrukken totdat de dierenarts komt, zou moeten werken. En let op je eigen veiligheid!!! En probeer het paard zo rustig mogelijk te houden. Een paard kan trouwens zonder problemen tot 7! liter bloed verliezen. Een handig boekje vind ik trouwens: Tot de dierenarts komt van Jürgen Bartz, zelf dierenarts. Ook heb ik de EHBO cursus bij de NHI gedaan, voor paard en ruiter. Ik vond die cursus wel leerzaam en merk dat ik in elk geval als er iets aan de hand is, een stuk rustiger blijf en eerst denk en dan doe.
Groetjes van Jet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-01 02:42

Dank je wel voor je reactie. helaas weet ik niet wat je met een camgee bedoelt, maar dat zal iets zijn om de wond iets te dichten?
Dit zijn ook dingen waar je normaal niet bij stil staat, gaatje in de kennis en ervaring zeg maar. Door de jaren heen al een en ander meegemaakt en dit dus nog nooit, vandaar dus deze vraag. Voor de meeste andere dingen kun je wel wat verzinnen, maar dit is wel een hele lastige. Het duurt toch minimaal een kwartier voor geachte veearts er is en dat is dan gigasnel.
maar met jouw antwoord weet ik al wat meer.

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-01 09:46

Hoi Lovely,

Gamgee ( zo schrijf je het dus eigenlijk) zijn verbandwatten waar verbandgaas omheeen zit. Animalintex is ook zo iets, maar dan kleiner. Daar zit aan de buitenkant een soort plastic laagje, zodat bloed er niet door heen komt. Je kan het kopen bij o.a. de Paardendrogist. Animalintex is ook in hoefvorm te krijgen, handig als ze een wond in de hoef hebben. Ik heb altijd paardenziektes enzo wel interessant gevonden, ook i.v.m. mijn eigen paarden, de eerste twee had ik op basis van zelfversorging staan, en ik vind dat je dan toch wel het nodige zelf moet weten. Die cursus was pas een paar jaar terug en wordt nu weer herhaald in Haarlem, maar om dat te gaan doen? Nee, als ze nou herhalingslessen zouden gaan doen was het een ander verhaal. Nou, groetjes van Jet.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-01 23:38

ik heb altijd in mijn 'medische box' een boekje eerste hulp voor paarden liggen,zodat ik niet eerst thuis dat op hoef te zoeken maar het direct op stal heb liggen waar zulke dingen in staan

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-01 21:28

hoi je hebt ook een speciale bandage voor slagaderlijke bloedingen, kneuzingen enz. Het beste is om een panthy te gebruiken maar die heb je nu eenmaal niet altijd bij je op het paard. Ik neem die bandage mee, hij is elastische en kan zo op de wond. Al is het dan niet steriel. Maar in het bos moiet je toch iets.
kim

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-01 23:25

hoi Kim, inderdaad een goeie, maar als je dat te strak doet knel je tegelijkertijd zijn luchtpijp en slokdarm af. Mijn vraag was ook voornamelijk daarover, hoe doe je dit het handigst op zo'n nare plek.
BTW het was van de week dus op een haar na.

Offereins

Berichten: 153
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-01 22:10

Het vat dat in de hals loopt (waar ook in gespoten wordt) is geen slagader maar een vene. De ader ligt in dat gebied veel dieper en zal dus ook niet snel beschadigen. Een drukverband is inderdaad een goede methode. Het hoeft ook helemaal niet zo heel strak. Door de druk voorkom je al veel bloedverlies. Je kan ook proberen het vat achter de keel of bij de borstingang dicht te drukken.

Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 10:58

Waar het om ging was dat mijn paard dus gebeten is door een ander paard in zijn hals zeg net boven zijn deken. De wond gaat dus gewoon op en neer zoals bij een slagader, vandaar dus dat ik dacht dat het een slagader betrof.

lisa_pluisje
Berichten: 1354
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 00:31

Een slagader geeft helderrood zuurstofrijk bloed, een ader donker zuurstofarm bloed.
Een slagaderlijke bloeding gaat dan ook altij op de maat van de hartslag mee, een rood fonteintje dus.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 09:15

Kijk eens naar de datum van dit topic, kan me nauwelijks voorstellen dat dit nog acuut is................... Haha! Haha! Haha!

c_alsemgeest

Berichten: 20656
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 11:30

hahaha Tong uitsteken

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 14:18

Slotje dan maar Lachen