Wie weet dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Wie weet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-04 13:58

Vanmiddag komt de veearts voor de pony van m'n zusje.

Deze heeft namelijk op het stuk tussen de hoef en de kogel twee soort bulten zitten. Normaal hoort het boven de hoef iets smaller te worden en dan krijg je de kogel. (kan er helaas ff niet opkomen hoe dat heet).

het is aan de voorkant en het lijken twee bulten iets van een vergroeiing of iets dergelijks.

De DA is vorige keer al geweest en dacht toen zelf aan artrose of overhoef. Vanmiddag neemt ie het rontgenapparaat mee en dan gaan we foto's maken.

Is er iemand die dit ook heeft gehad, of iemand die weet wat een overhoef is?

Ik laat in iedergeval wel even weten wat de uitslag is.

Groetjes

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 14:23

kan me er geen voorstelling bij maken, ben erg nieuwsgierig, laat je het nog ff weten?!?!?!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 18:53

Doet me inderdaad aan overhoef denken zoals je het vertelt. (harde bulten op de kroonrand)
Laat je ons de uitslag nog even weten!

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 20:25

zou ook denken aan overhoef, kijk ff op www.hoofcare.nl, daar staan foto's e.d.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-04 10:12

Hoi,

wij gistermiddag wachten op de dierenarts, en me zusje een blokje om geweest buiten. Struikelt haar pony en haalt de knie open, en niet een schaafwondje, neee precies een slagaderlijke bloeding Verward . Me zusje helemaal in paniek want dat bloed als een rund natuurlijk. Geluk dat de dierarts kwam, die heeft er een mooi verbandje omheen gedaan. Leek erger dan dat het was.

Nou wij foto's maken, normaal is het een neurootje van hier tot Tokio (volbloed arabier), en ze staat daar en vond alles prima...
Ze blijven je verbazen...
Ze moest met haar been in een standaard voor de foto, en dat was zelf in oke.

Maar ja, beter zo dan andersom toch?

Maar inderdaad het lijkt heel erg op overhoef, ik heb net even de site van hoofcare bekeken, en daar werd ik nou niet echt veel vrolijker van.
Wat een enge foto's zeg.

Ik krijg vandaag de uitslag en hij heeft in iedergeval gezegd dat ze niet meer mag springen. Verder kan ze nog wel dressuurmatig en recreatief bereden worden. Verder hoor ik ook nog of ze medicijnen krijgt om het proces te stabiliseren.

Groetjes

liesje_waal

Berichten: 2878
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 11:00

zo dat is dan niet zo best voor je paardje ik bne benieuwt naar de uitslag Lachen

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 11:16

Ik hoop op een uitslag die meevalt. Zal duimen voor jullie sterkte.

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 11:23

Overhoef is een chronische ontsteking van het hoefgewricht en/of kroongewricht en is te zien in de nabijheid van de gewrichten (hoefgewricht en kroongewricht). Overhoef kan een gevolg zijn van een niet vlot genezen artritis, van overbelasting en van het toucheren van de hoornschoen.
Mij is ook ooit vertelt dat het eigenlijk een vorm van arthrose is!
Ik wens jullie veel sterkte en ben zeer benieuwd naar de uitslag!
Lundi

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 19:07

lundi schreef:
Overhoef is een chronische ontsteking van het hoefgewricht en/of kroongewricht en is te zien in de nabijheid van de gewrichten (hoefgewricht en kroongewricht). Overhoef kan een gevolg zijn van een niet vlot genezen artritis, van overbelasting en van het toucheren van de hoornschoen.
Mij is ook ooit vertelt dat het eigenlijk een vorm van arthrose is!
Ik wens jullie veel sterkte en ben zeer benieuwd naar de uitslag!
Lundi


Overhoef is idd "gewoon" arthrose, maar het duidt de plek aan waar het zit (lage overhoef= hoefgewricht hoge overhoef= kroongewricht)
Het is zeker ernstig...maar mijn paard heeft het al heel erg lang, is nu 17 en ik rij er nog steeds op, dus de moed niet te snel opgeven !

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 19:10

Zeker niet opgeven,heel veel sterkte!
Knuffel van Lundi -xxx-

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-04 10:09

De uitslag :

Ze heeft hoge overhoef tussen de kroon en kootbeen in een actieve vorm. Verward

We gaan het proberen te stabiliseren met pro-saver en een aangepast beslag.

Ze mag absoluut niet meer springen en niet al te zwaar werk doen, en dan kan ze nog jaren mee zegt de DA.

Helaas is het erfelijk dus kunnen we er ook niet mee gaan fokken.

Gelukkig kan ze nog ff mee, dat was wel goed nieuws hoor.

Bedankt voor het medeleven, en het is wel fijn om ook de goede berichten te horen. Ga zeker de hoop niet opgeven!

Mochten meer mensen hier ervaringen mee hebben dan hoor ik dat graag. Ook wat jullie nu met je paard doen qua werk/recreatie.

Groetjes

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 18:47

Hoi, je had het al verwacht he ? Toch hoop je altijd op beter nieuws, maar ja...zoals de DA zegt, als je er rekening mee houdt, kan ze nog lang mee!
Kijk even op dit topic: [MD] Rontgenlogisch beeld arthrose idem als 3jr geleden

Dit is zo'n beetje wat ik gedaan heb toen ik op 4 jarige leeftijd te horen kreeg wat mijn paard mankeerde (let op paard was toen nog lang niet kreupel) en speciaal beslag had nog geen smid van gehoord.

- nooit gesprongen (dat terwijl ze mijn toekomstige springpaard was Boos! )
- niet draven op de harde weg, probeer zoveel mogelijk zachte ondergrond te vinden
- niet TE intensief dressuren, zeker niet in een te kleine bak, dwz niet elke dag dezelfde oefeningen, ik reed zo'n 2x per week in de bak. Maar als je gaat dressuren een echt LANGE warming-up geven, daarbij bedoel ik een half uur, voordat je bijvoorbeeld zijgangen vraagt. Dit ook niet overdrijven natuurlijk! Ik kijk alleen zo'n 1x in de maand of de "knopjes" het nog doen, that's all. Maar voor het speciaal beslag (op 14 jarige leeftijd) was ze getrained op L2/M niveau.
- Buiten (op rechte stukken), kun je ook dressuuroefeningen doen ! overgangen maken, vwnw rijden, of een paar pasjes wijken etc.
- uitkijken met longeren- nu jouw paard wel klinische verschijnselen vertoont/vertoonde zou ik longeren zo veel mogenlijk achterwege laten.
- Let goed op je paard, als ze veel (of te vroeg s'avonds) gaat liggen, of haar slechte been ontlast door deze naar voren te zetten (typische artrhrose stand) wordt het misschien tijd om supplementen op basis van glucosamine/chondroitine te geven, die reguleren de gewrichtsvloeistof. Ik geef het mijn paard sinds 1-1.5 jaar en ik merk dat dit de soepelheid verbetert (let op: vaak worden de symptomen erger als je dit begint te geven!)
- regelmatig beslag, wacht niet te lang ! Je zult ws merken dat nu ze op speciaal beslag staat, de hoeven veel sneller groeien (pijn is weg) dit is vaak het geval (was bij mijn paard ook) dus je zult het bekap ritme moeten aanpassen, te lange hoeven geven vaak spanning op de pezen, zulk soort problemen kun je er niet bij hebben

verder heel veel sterkte, als je nog iets wilt weten over mijn paard/mijn aanpak, dan hoor ik het wel. Ik beweer niet de wijsheid in pacht te hebben, maar voor mijn paard heeft het iig wel gewerkt, het bewijs staat op stal en is nu 17 jaar!

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-04 12:18

Hey Mist,

bedankt voor de informatie, hier kan ik echt wel wat mee.

Longeren kunnen we inderdaad ook beter achterwege laten. Ook moet ze even oppassen dat de bak niet te zwaar word, dan gaan we wel een rondje naar buiten ofzo.

Wel fijn om te horen dat ze dan nog best lang mee kunnen. Zo te horen heb je het prima aangepakt en heb je nog veel plezier van je paardje.

Hoop dat ons scheetje ook heel lang mee kan, het is wel een super lief dier dat die speciale aandacht wel verdiend.

Misschien dat ik nog wel ff wat vragen kan stellen, aangezien wij nog niet zoveel ervaring mee hebben moeten we nog aardig wat leren.

Groetjes