kreupel na ijzers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
straus
Berichten: 129
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: losser

kreupel na ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-04 21:09

Afgelopen donderdag heeft mijn pony voor de eerste keer ijzers gekregen (alleen voor), omdat hij heel gevoelig op steentjes en asfalt liep. Aangezien ik endurance met hem rijd en hem moet laten voor draven op harde ondergrond leek me dit wel een verstandig besluit, aangezien hij al een paar keer een B heeft gekregen voor locomotie. Hij heeft eigenlijk nog nooit echt kreupel gelopen.
Nu, met ijzers, loopt hij dus kreupel op de harde ondergrond. In stap valt het nog mee, maar in draf gaat het echt niet. (op zand, gras is er niets aan de hand).
De hoefsmid vertelde mij afgelopen donderdag al, dat hij de neiging heeft om op de buitenkant van zijn hoeven te lopen. Zou dit de reden kunnen zijn dat hij nu kreupelt op het asfalt? Moet hij eerst aan de ijzers wennen, omdat hij nu niet meer op de buitenkant kan lopen? (klinkt wel logisch) of zou het toch wat anders kunnen zijn?
Ik heb mijn hoefsmid gebeld, en die zie, dat ik het even aan moest kijken. Het kon zijn dat hij zich er doorheen zou lopen. Verward Ging het niet over dan moest ik maar weer bellen en zou hij langskomen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 21:11

Zou ook kunnen dat hij hem vernageld heeft. Ik zou zo lang niet wachten, paarden lopen normaal niet kreupel na het krijgen van ijzers, ook niet bij de eerste keer.

Misschien heeft je smid wel de stand van zijn hoeven veranderd, daar kunnen ze dan wel kreupel op lopen...

straus
Berichten: 129
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-04 21:46

Citaat:
Misschien heeft je smid wel de stand van zijn hoeven veranderd, daar kunnen ze dan wel kreupel op lopen...


Dat zou best wel kunnen!! We hebben het er donderdag nog wel over gehad (o.a. dat het geen kwaad kon en dat hij wat gecorrigerd had), maar ik heb dus niet zo goed geluisterd, omdat ik er nog nooit problemen mee heb gehad. dom dom dom. Maar kunnen ze dan alleen kreupel lopen op harde ondergrond als dat zo zou zijn? En na het bekappen heb ik er nog nooit last van gehad. en nu met ijzers wel, zou dit kunnen?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 21:59

Met ijzers dreunt het wat meer door...en ik denk dat je zonder ijzers nooit op harde/asfaltondergrond zou gaan draven, of wel soms?

straus
Berichten: 129
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-04 22:04

In principe draaf ik niet op het asfalt, maar wel om bv een weg over te steken. Toen heeft hij nooit kreupel gelopen, wel korter. Misschien dat het dan nu wat extra doordreunt met ijzers.

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 17:42

Of misschien zou hij moeten wennen aan die 'schoenen' onder zijn hoeven, zelf moet je toch ook altijd ff wennen als je nieuwe schoenen hebt.

straus
Berichten: 129
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-04 17:51

maar hoe lang zouden ze moeten wennen dan?Het is vorige donderdag gebeurd en hij loopt nog steeds niet goed. Huilen

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 18:46

Als hij je pony wat gecorrigeerd heeft, zal hij best last hebben van de standverandering (zeker als het ietsje meer verandering geweest is). Kan me ook voorstellen dat het op ijzers lopen ook wel anders voor hem is. Zou het nog heel even aankijken. Loopt hij echt kreupel (hoofd op en neer) of onregelmatig (zoekerig)? Bel anders je smid nog even om te overleggen.

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 21:00

Ik zou voor de zekerheid even de hoefsmid bellen, kijken wat hij ervan zegt, en hem misschien ook even langs laten komen.