Rijden met hoefkatrol ontsteking?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Rijden met hoefkatrol ontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 21:06

Omdat ik zelf niet zo heel veel weet van hoefkatrol ontsteking vraag ik het hier.
Ik noem geen namen maar ik ken een meisje waarvan haar pony(ong 14) hoefkatrol ontsteking heeft in allebei haar voorbenen Huilen . De arts had gezegd dat ze een 3 had op de schaal van 6.
Nu is dat meisje in volle overtuiging dat ze over twee maand een endurance wedstrijd kan gaan rijden Verward .
De hoefkatrolonsteking is twee weken geleden geconstateerd, de gewrichten zijn ingespoten en ze mag nu alleen nog met haar stappen. Pony loopt in draf nog kreupel.
De pony is tot nu toe alleen maar recreatief gereden.

Het leek mij niet echt verstandig en reeel om binnnen een paar maand alweer een endurance te gaan rijden Boos! .
Wat vinden jullie

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 21:32

jee zeg, wat een naar verhaal,
mijn paard heeft ook hoefkatrol gehad, ook een 3, op de schaal van 4,
ik heb haar in laten slapen, ze had zoveel pijn dat ze het zelfs zou hebben bij het grazen, ze gaf ook aan dat ze niet meer wilde,
bij dit paard zeg je misschien niet van laat hem in slapen maar paarden met HKO in zo'n fase kunnen denk ik alleen nog recreatief bereden worden,
als je dat al eerlijk vind...

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 21:44

Wat erg voor je ik wens je heel veel sterkte met het verlies. Ik dacht dus ook dat misschien ze met speciaal beslag od iets in die richting nog recreatief te berijden is.
Het spijt me dit te moeten vertellen maar alle gevallen die ik heb meegemaakt met hko hebben ze in laten slapen.
Ik keek ook vreemd op van het advies van de veearts.
Ze mocht deze week er alweer op, alleen stappen, en ze mocht ook alweer met alle andere paarden op de wei.
Volgens het meisje heeft de arts verteld dat de pony 75% kans had op herstel. Maar wat dat herstel dan inhoud dat weet ze volgens mij niet helemaal.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 21:52

Tja.... Dat lijkt me weinig verstandig. De schaalverdeling gaat gewoonlijk tot 4, dus dan is 3 op 4 niet lekker. Rust, en echt heel langzaam opbouwen is heel belangrijk, en ook een goede dressuurmatige manier van rijden is belangrijk.
Rijden met een HKO paard kan vaak prima, maar een rustige opbouw is heel erg belangrijk, zoals ik al zei. Ik hoop dat ze die endurance laat varen, maar helaas zijn er veel mensen die erg naief zijn en de gevaren en risico's niet zien.
En anders: als ze toch naar die endurance wedstrijd gaat, dan moet het paard van te voren gekeurd worden (draven op het harde), bij een beetje twijfel wordt ie afgekeurd.
Na de wedstrijd worden de paarden nogmaals gekeurd, maar ja, dan is het leed al geleden.

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 22:12

Ik deel jullie mening maar hoe krijg ik heer in gods naam aan het verstand om die endurance niet te gaan rijden Boos! . Ik heb haar al verteld dat ze het beter maar heel rustig met haar aan kan doen en eerst maar eens zien hoe het nu verder loopt.
Maar ik kan haar maar niet overtuigen........ Frusty Lips are sealed

lucie
Berichten: 3
Geregistreerd: 24-03-04
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 00:06

Hallo

kijk even op de site www.hoefkatrol

Ik ben bij Anthoine geweest voor mijn werk. Dit is ongelooflijk!

het artikel staat op www.dierennieuws.nl

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 00:32

Lucie, je bent me voor. Ik zou een paard met een drie op een straalbeen niet meteen afschrijven. De endurance zou ik wel uit mijn hoofd zetten, maar voor de rest is alles nog mogelijk...en niet alleen maar recreatief gebruik!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 09:41

Ik ben nog nooit op een endurance geweest, maar mij lijkt ook dat de paarden daar van tevoren gekeurd worden. En misschien nog tussendoor ergens? Dan komt het er daar misschien wel uit.

Ik ken overigens wel een paard met hoefkatrol. Hij wordt niet meer op wedstrijden gereden, maar wel recreatief, in de lessen en er wordt wel eens een parcoursje mee gesprongen (gewoon 80 cm ofzo). Hij loopt nooit kreupel en je ziet er verder niks aan. Maar goed, ik weet ook niet in welke mate dat paard het heeft. Een endurance lijkt me wel erg veel van het goede. Laat het meisje anders je topic lezen hier op bokt?

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 10:42

Endurance komt ze waarschijnlijk niet door. Inderdaad wordt het paard voor en na de wedstrijd gekeurd. Zolang het paard nu nog kreupel is, zal het voor de wedstrijd afgekeurd worden.
Een ander verhaal is of je endurance kunt rijden met een HKO paard. Dat kan nl. wel. Maar daarvoor moet je je er wel heel erg in verdiepen en zorgen dat je paard op de juiste manier beweging krijgt en goede voeding.

Maar zoals ik dit verhaal nu lees, hoeft ze voorlopig niet aan endurance te denken. Er wordt behoorlijk kritisch naar het paard gekeken en al is ie maar een beetje kreupel dat zien ze echt wel. Bovendien is het voor je zelf ook niet leuk. Je betaalt een hoop inschrijfgeld, hebt misschien wat stress en dan kom je op het terrein aan, laat je paard keuren, afgekeurd... kun je weer naar huis. Terwijl je vantevoren al weet dat je paard niet in orde is... lijkt me onverstandig.

Ik ken een paar paarden met hoefkatrol. Eentje loopt er klasse 3 (=>80km) endurance. Een ander liep Z2 dressuur en nog 1, die liep ook Z dressuur. Dus er zijn wel mogelijkheden om zo'n paard weer goed te krijgen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 11:30

Ieder paard heeft een hoefkatrol. Maar als ze er een ontsteking aan krijgen hebben ze HoefkatrolONTSTEKING, en dan zou het wel fijn zijn als iedereen het beestje bij zijn naam noemde.

Sorry, personal pet peeve. I'll shut up now Lips are sealed

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 12:00

Haha, je hebt helemaal gelijk Cassidy. Ik kan hem zelfs uittekenen. Maar in de praktijk wordt het woordje hoefkatrol idd gebruikt als ware het de ontsteking zelf. Ik zou overigens niet graag een paard hebben zonder hoefkatrol...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 14:23

Scum schreef:
. Ik zou overigens niet graag een paard hebben zonder hoefkatrol...


*LOL* OK dan!

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 14:30

En dan heb je ook nog verschil tussen chronische hoefkatrolontsteking en niet-chronische hoefkatrolontsteking. De niet-chronische variant kun je vergelijken met een "gewone" peesontsteking, alleen is de de HKO vanwege de plaats in het lichaam nog pijnlijker. Meestal is de niet-chronische variant de voorloper van de chronische variant.

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 14:31

daar sluit ik me bij aan!

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 16:00

Waarom verteld iemand haar niet wat over Tildren?
Mischien kun je het via de zoekfunctei vinden, er heeft wel eens wat over op het forum gestaan.
Het is in ieder geval een revolutionair middel tegen hoefkatrol ontsteking heb ik gehoord en gelezen...

En als hij niet goed loopt met de keuring voordat je endurance start, mag je toch al niet.
Is trouwens wel erg hoor, als ze nog overweegt om mee te doen, beetje raar...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 16:16

Tildren is nog erg nieuw, en het effect nog niet bewezen.
Het meest revolutionair vind ik dan toch de methode AdB. Ben niet zo voor inspuiten, heb gehoord dat het met Tildren A: erg duur is en B: maar een paar keer kan en C: niet altijd helpt.

Voedingssupplementen met Chondroitine en Glucosamine helpen ook. En voor de rest: rust.

Je zult altijd mensen hebben die zeggen dat je paard ook beter gaat lopen als je hem rust geeft en dat al die middeltjes niet nodig zijn...

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 16:29

Ik ben ook voor op de training van Antoine de Bodt. Maar ik kan je zeggen dat het een speciale rijmethode is die je eerst moet beheersen voordat je weer aan de sport mee kan doen. Dus ik denk niet dat ze na 2 maanden aan endurance kan mee doen. Dat is vragen om je paard nog verder aan gort te rijden.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 17:40

dankje snepje,
ik wil trouwens ook nog even wat zeggen,
nu is is het paard misschien nog vriendelijk en braaf maar als de pijn straks bij hem/haar d egrens bereikt krijg je waarschijnlijk een heel ander paard tegenover je,
mijn paard werd heel gevaarlijk, ze heeft bijna mn voet verbrijzeld tijdens een ongeluk, heb er nu na een half jaar nog last van,
ook begon ze gericht naar je te trappen als je met dr bezig was en ze dus een pijnscheut kreeg,
wil je niet bang maken ofzo, maar dieren met pijn kunnen gewoon raar reageren

en misschien kun je je vriendin overtuigen door het verhaal om te draaien,
wat als zij bijvoorbeeld gescheurde enkelbanden had en ze zou de vierdaagse MOETEN lopen... Verward
zou ze eigenlijk ook niet willen denk ik

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 17:46

Tildren heeft betere werking op paarden met atrose en spat maar minder bij hoefkatrol werkt het niet altijd zoals het hoort. Bij mijn paard in fase 4 hoefkatrolpaard heeft het niet mogen baten.

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 19:39

maar hoe krijg ik het haar aan het verstand dat het niet verstandig en reeel is om die endurance te rijden..... Lips are sealed Frusty
Ik wil natuurlijk niet grof zijn en ik weet niet genoeg van hko af, om met hare feiten aan te komen

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 20:31

Heel erg bedankt voor al jullie reacties, misschien dat ik haar dit allemaal wel laat lezen.

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 20:38

Ik heb even gelezen over het medicijn tildren. Volgens mij hebben ze dat al in gespoten. Ze had het in ieder geval wel over spuiten in het gewricht zelf, de voetjes zijn nu ook kaal geschoren.
Dus volgens jullie kan de pony weer uiteindelijk vollop meedraaien, maar alleen na intensieve behandeling en begeleiding.
Weten jullie wat voor een prijskaartje hieraan hangt? Volgens mij is haar budget namelijk niet heel erg groot.
En kunne julie wat specifieker zijn over welke behandeling we dan praten?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 23:52

Ik weet niets over de kosten van de Tildrenbehandeling. Met aangepast beslag valt er ook een heleboel te doen. En wat noem je een groot budget? En wat is de pony haar waard?

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 00:06

Helemaal eens met Carola. Bij mijn paard heeft het goed geholpen (fase 4). Eerst een jaartje rust en egg bars (speciaal hoefbeslag met zooltjes en siliconen). En het allerbelangrijkste: anders rijden. De methode van De Bodt is daar prima voor, het gaat erom dat je het paard recht richt! Zelf heb ik die lessen niet gehad (wel eens naar een clinic geweest), maar ik ben steeds fanatieker gaan trainen in de dressuur. Mijn paard heeft echt geen last meer en is al weer 4 jaar kreupelvrij!

Tevens heeft Superroos gelijk. Vier jaar geleden kon ik mijn paard niet meer poetsen, ze beet en stond geen seconde rustig. Nu is het een heel lief paard, echt een knuffeltje Lovers

Een endurance wedstrijd op korte termijn lijkt me niet een goed idee, ik denk dat de pony dan kapot gereden wordt. Maar maak dat inderdaad een 14 jarig meisje maar eens duidelijk. Die heeft geen zin te horen dat het probleem van haar pony misschien wel aan haar rijstijl ligt en dat ze het rustig aan moet doen. Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 01:31

snepje1 schreef:
maar hoe krijg ik het haar aan het verstand dat het niet verstandig en reeel is om die endurance te rijden..... Lips are sealed Frusty
Ik wil natuurlijk niet grof zijn en ik weet niet genoeg van hko af, om met hare feiten aan te komen


Laat haar een stukje lopen met een kaasrasp in haar sok, tegen haar achillespees aan, dan krijgt ze misschien een beetje idee hoe het binnenin het been van het paard voelt?? Haar paard loopt niet voor niets kreupel en die kreupelheid moet eerst weg zijn, voordat ze weer aan wedstrijden kan gaan denken. Als de kreupelheid weg is, zal ze nog wel wat tijd nodig hebben om haar paard in kracht en conditie op te bouwen, voor ze daadwerkelijk een wedstrijd kan rijden.