Mogelijk drachtig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rowy

Berichten: 639
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Hapert

Mogelijk drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 19:10

Hoi,

Mijn pony heeft een paar keer buiten gestaan met een ruin. Hij is ongeveer 3 weken geleden gecastreerd en ik heb gehoord dat ze daarna nog een tijdje vruchtbaar kunnen zijn. Mijn pony is echt superhengstig en hij heeft er gisteren een paar keer op gezeten. Maar heel kort want elke keer liep ze toch weer aan, en toen ik het zag heb ik ze ook uit elkaar gehaald. Is er een grote kans dat ze drachtig is? En bestaat er dan ook zoiets als bij mensen een overtijdbehandeling ofzoiets? Ik vind het op zich heel leuk hoor een veulentje, maar ik kan niet nog 1 betalen aan eten, en op onze manege willen ze geen veulens dus dan moet ik daar weg.

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 19:13

Eh nou volgens mij is na een casteratie het nog wel even mogelijk dat hij een ander drachtig maakt. Ik zou gewoon even je DA bellen en de mogelijkheden bespreken.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 19:14

dierenarts bellen,en die laten komen.

Rowy

Berichten: 639
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Hapert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 19:15

Is dat dan niet een beetje voorbarig? Misschien is er wel niets aan de hand en de dierenarts alleen als laten komen is al duur en dan heeftie nog nix gedaan

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 19:22

tja,dan ook niet zeuren als ze over een maand flink drachtig is Knipoog

verder weet ik niet zeker of hij een merrie nog drachtig kan maken na drie weken?

als je het niet de moeite waard vind om de dierenarts te laten komen,kun je minstends wel eventjes bellen,en het hem even vragen.

Stekeltje

Berichten: 310
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 19:42

Meestal is hij na twee weken niet meer vruchtbaar. Je kan toch ook even je dierenarts bellen en advies vragen? Heb je ook geen kosten

Rowy

Berichten: 639
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Hapert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 19:43

Ja doe ik ook, maar ik vroeg me af of er hier iemand was die me ff kon geruststellen Lachen

Berith

Berichten: 364
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Zijderveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 19:56

Wij hebben een aantal ruinen op stal die nog niet zolang geleden zijn gecastreerd. Een beetje afhankelijk van op welke manier ze zijn gecastreerd is het advies 6 weken (normale castratie) tot 3 maanden (via de lies of buikwand) wachten voor de paarden bij de merries mogen om helemaal veilig te zijn.

Rowy

Berichten: 639
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Hapert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 19:57

Hij is staand gecastreerd, maar verder weet ik niet hoe precies.

Jeayna

Berichten: 47
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 22:10

Ik zie de logica niet om nu geen kosten te maken om je merrie te laten scannen op mogelijk ongewenste drachtigheid. Reken de kosten eens uit als ze inderdaad drachtig zou zijn ! Als je de merrie vóór 18 dagen na de mogelijke dekdatum laat scannen en er een bevruchting heeft plaastgevonden, kan deze zonder risico voor je merrie worden geaborteerd (weggeknepen) door de dierenarts !

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 22:26

Scannen heeft nu nog geen zin, dat kan je over minstens 14 dagen doen (17/ 18 is beter). Als de ruin nog maar zo kort geleden gecastreerd is, is hij nu nog vruchtbaar. Bij een dekking is onder optimale omstandigheden de kans op bevruchting ongeveer 60 %, dus ja... het zou kunnen. Over een dikke twee weken even laten scannen, dan weet je het zeker.

Rowy

Berichten: 639
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Hapert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-04 23:31

Hoi, ik heb de dierenarts gebeld en ik moet hem over 18 dagen na de dekking bellen en dan komt hij haar "hengstig spuiten" kan iemand ff uitleggen wat dit precies inhoud want ik begreep het niet zo goed. Klopt het dat er dan een kunstmatige hengstigheid wordt opgewekt waardoor de eventuele vrucht wordt afgestoten? Is dat schadelijk verder?

Rowy

Berichten: 639
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Hapert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 23:22

*schop*

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 23:41

waarom heb je hem dat niet gevraagt toen hij het vertelde?

Rowy

Berichten: 639
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Hapert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 23:51

spoedgeval, moest weg en zei dat ik em maar op de dag zelf nog ff moest bellen en dan zou hij komen. Het zal allemaal wel goed komen maar ik kan me niet voortellen dat echt niemand het hier weet.

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 23:47

als ze hengstig worden gespoten raken ze inderdaar hun vruchtje kwijt, dit word ook wel gedaan als ze 2 vruchtjes hebben zodat het afgebroken word. Ik heb nog nooit iets over complicaties gehoord den kdat dat dan ook wel meevalt hoor....

tina

Berichten: 1470
Geregistreerd: 12-05-01
Woonplaats: Papenburg ,Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 17:28

Rowy schreef:
Hoi, ik heb de dierenarts gebeld en ik moet hem over 18 dagen na de dekking bellen en dan komt hij haar "hengstig spuiten" kan iemand ff uitleggen wat dit precies inhoud want ik begreep het niet zo goed. Klopt het dat er dan een kunstmatige hengstigheid wordt opgewekt waardoor de eventuele vrucht wordt afgestoten? Is dat schadelijk verder?


ze spuiten hormonen in waardoor je merrie hengstig zal worden ,is niet schadelijk voor de merrie ,enigste wat je zult merken is dat ze waarschijnlijk wat heviger hengstig zal zijn dan anders ,weet niet of je merrie vervelend is tijdens de hengstigheid??dat zou dan wat heftiger kunnen zijn en de hengstigheid kan iets langer aanhouden is mijn ervaring met hengstig spuiten

als ze hengstig worden tijdens de dracht stoten ze meest het vruchtje af merk je niks van hooguit vuilen ze iets(meer slijm) maar er bestaat ook een zeer kleine kans dat blijft zitten dus nacontrole is wel belangrijk