Kost verharen zoveel energie??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Kost verharen zoveel energie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 16:55

Het viel me op dat mijn fjord behoorlijk wat afgevallen is de laatste week.

Vorige week had hij nog een buik waarvan je dacht dat er 2 veulens in zouden zitten Haha! , nu nog maar een half veulen.

Ook was hij vandaag na het longeren , (hooguit 15 minuten en niet wild gedaan gewoon rustig draven, stappen en een paar rondjes galop) behoorlijk nat.

Ik vond hem ook wat suffig.

Hij verhaart pittig, als ik klaar ben heb ik 2 fjorden ,1 op de grond en een aan een touwtje Haha!
Koste verharen dan zoveel energie?

Hij eet wel goed, lekker bak slobber ging er wel in vandaag

Stekeltje

Berichten: 310
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 18:23

Ik had een paard van 26 die ook altijd zo aan het verharen was. Hij kreeg van mij dan wat extra voer, omdat zijn lichaam er mee bezig was.
Toch denk ik, gezien jouw verhaal, dat het niet alleen van het verharen komt. Heel erg afvallen is niet goed! Ik denk dat het verstandig is om het even na te laten kijken.

Nienkeee_

Berichten: 1018
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 18:35

Ik weet niet of het veel energie kost, maar ik weet wel een manier om alle haren in 1 week eruit krijgt,
je moet 'm dan 1 week lang elke dag even alle haren weghalen met een zweetmes.. het helpt echt! Haha!
Bij ons op de manege doen ze dat ook met de paarden als ze aan het verharen zijn.. Knipoog
Gr's!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 19:05

het weer kost momenteel ook wel wat energie, van koud naar warm....
ik zou het nog even aankijken, maar als je het zelf niet vertrouwt zou ik altijd even iemand laten kijken!

LauwtjuhLevi

Berichten: 770
Geregistreerd: 28-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 21:26

Verharing kost zeker veel energie!
Maar het is niet erg voor ze!
als het eenmaal een beetje over is! zijn ze wat afgevallen! en hebben meestal een beter conditie/of uithoudingsvermogen!

LauwtjuhLevi

Berichten: 770
Geregistreerd: 28-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 21:27

mijn verzorg fjord is namelijk ook nu met deze tijd flink aan het verharen! en dus aan het afvallen Lachen

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 21:29

denk dat het niet alleen van het verharen komt, hoe is ze conditie?

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 22:25

Citaat:
je moet 'm dan 1 week lang elke dag even alle haren weghalen met een zweetmes

dat doe ik al 6 weken lang en ik heb al 6 poetsblokjes opgepoetst en het haar blijft er bij bakken afkomen.

Morrie is al flink ziek geweest tijdens deze verharing, volgens mijn DA kost het hem zoveel energie dat hij er letterlijk ziek van is geworden.

Hij begon ook behoorlijk mager te worden, maar ik was op tijd met bijvoeren (maismeel).

Hij begint nu lichamelijk weer wat bij te komen, maar het verharen is nog steeds niet gedaan

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 22:35

Door lijnzaad te voeren kan je ze soms wat makkelijker er door helpen. Wel goed koken voor gebruik. Je kan ook lijnzaadolie gebruiken, kan je zo bij de paardenwinkel kopen.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 22:43

Citaat:
Je kan ook lijnzaadolie gebruiken, kan je zo bij de paardenwinkel kopen.

*check* krijgt ie al

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 10:30

verharen kost inderdaar energie,

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 10:33

Als je je paard bijvoert omdat hij meer nodig heeft ivm verharen zou ik niet voor maismeel kiezen.
Daar zit imo te weinig voedingsstoffen in. Dan kan je beter een kruidenmuesli oid pakken.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 10:36

Citaat:
een kruidenmuesli

*check* krijgt ie ook al

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 22:45

Mijn paardje verhaart ook gigantisch, ik weet van voorgaande jaren dat het hem veel energie en moeite kost om goed door zijn vacht te komen dus nu krijgt hij extra vitamines, gewoon om hem een beetje extra te helpen.

PrimaDonna

Berichten: 501
Geregistreerd: 08-02-02
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 23:36

Bjarni schreef:
Mijn paardje verhaart ook gigantisch, ik weet van voorgaande jaren dat het hem veel energie en moeite kost om goed door zijn vacht te komen dus nu krijgt hij extra vitamines, gewoon om hem een beetje extra te helpen.


Bij mij net éénder, het verharen kost zeker energie, dat zie ik met die van mij ook Met rijden is hij nu veell natter dan normaal en eigenlijk ook wel op zijn gehele lijf nat. Ik geef nu ook al een x aantal weken lijnzaadolie want dat stimuleert de rui en ik voer hem nu ook extra krachtvoer en hooi bij omdat hij dat gewoon nu even nodig heeft +
Ik geef hem daarnaast ook nog een extra voedingsupplement van PAVO omdat hij nog jong en in de groei is kan hij zeker wel wat extra's gebruiken *LOL*
En idd goed poetsen *LOL* ik heb die van mij vanavond ook lekker lang staan rossen in zijn stal Haha! op een gegeven moment zag de stal zwart van alle haren die ik er af had gepoetst Bloos!

Maar goed, ik denk dus gewoon goed bijvoeren je paardje Knipoog hem helpen met de verharing en het daar naast goed in de gaten houden of dat het wel aan de verharing ligt of dat het misschien iets anders is!

Succes, Primadonna

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 23:41

Komt het niet omdat je hij dunner wordt van het verharen? (dus een dunnere vacht) Haha!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 11:54

Ik kan me niet voorstellen dat een paard in één week tijd zoveel afvalt. Lijkt me eerder dat z'n buik opgezet was en dat dat nu verdwenen is. En verharen kost inderdaad energie, het ene paard meer dan het andere. Vergeet ook niet dat de temperaturen behoorlijk aan het schommelen zijn nu. Ook daar moet een paard zich aan aanpassen.

Misschien even de temperatuur opnemen, iets rustiger aan doen, beetje vertroetelen en voor je het weet heeft ie z'n zomerjas weer aan Knipoog