Veel drinken, wat is eigenlijk 'normaal'?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Veel drinken, wat is eigenlijk 'normaal'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-04 16:27

Novia staat de hele dag buiten met een maatje. Ze worden buiten gevoerd, en er staat een speciekuip met water om te drinken.
Het is niet het grootste model, ik denk dat dat zo'n midden-maat is. (is 60 liter?)
Toen Novia meer op stal stond (de paddock was toen nog niet begaanbaar )dronk ze uit een automatische drinkbak.
Ze maakt de stal altijd al heel vies en nat, maar hoeveel ze precies dronk wist ik niet.
Het valt me op dat ze de hele ton leeg drinkt op een dag. En misschien zou ze nog meer drinken als hij tussendoor bijgevuld werd (is niet altijd mogelijk). Haar maatje drinkt ook wel uit die ton, maar dat zijn echt maar een paar slokjes.
Veel drinken en veel plassen, ik dacht dat ze misschien iets aan de nieren kon hebben, maar dat moet je dan toch onder meer aan de vacht kunnen zien?
Ze ziet er best uit, en ze doet het verder geweldig. toch twijfel ik of ik de DA vraag ter controle bloed af te nemen.
Hoeveel drinken is eigenlijk normaal?
Ik dacht zo'n 60 liter (ooit eens gelezen), maar als ze dat overdag al op heeft, en ze 's nachts ook nog drinkt gaat ze daar ruim overheen........

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 16:58

Mijn paarden staan met z'n vieren en drinken z'n ronde, zwarte, plastic waterbak in 1 dag leeg, soms moet hij smiddags ook nog en beetje bijgevult worden.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 17:04

Ik heb mijn pony een tijdje terug laten onderzoeken omdat hij ook heel veel dronk. Ik moest bijhouden hoeveel hij dronk, geloof dat het iets van 40 liter was. De dierenarts vond dat wel een beetje veel. Zijn urine is onderzocht en zijn bloed ook, alles was normaal. Dus hij drinkt gewoon wat meer dan gemiddeld, hij zweet ook wel snel dus waarschijnlijk heeft het daar iets mee te maken.

Hoeveel je paard drinkt verschilt per paard, hangt ook af van de hoeveelheid werk en hoeveel hij daarbij zweet en natuurlijk het weer. Iedereen zegt weer iets anders dat normaal is, er wordt o.a. weleens gesproken over 10% van het lichaamsgewicht als normale hoeveelheid.

mirtje27

Berichten: 791
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 17:39

Mijn paardje dronk ook een tijdje veel, maar toen kreeg ze ook medicijnen. Ik geloof dat de dierenarts zei dat 30 liter op een dag normaal is. Maar met kou drinken ze minder als dat het wat warmer is. Je kan het laten onderzoeken, bij mijn dierenarts was dat 60 euro. Mijn dierenarts zei als ze goed in d'r vacht zit en ze is levendig zal ik me geen zorgen maken. Maar als je je er zorgen over maakt kan je het dus laten onderzoeken.
Met de zoekfunctie kan je hierover ook wel wat vinden. Heb ik, toen ook gedaan.
Mijn paardje drinkt nu weer een stuk minder en ze zit goed in d'r vacht en heeft genoeg energie.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 17:45

Een paard drinkt ongeveer 50 liter per dag. En dit is dan voor een paard dat bij warm weer werkt of gewoon in een hete en vooral vochtige omgeving staat.
Ik denk wel dat het ene paard een grotere drinker is dan het andere. En omdat je zegt dat ze er goed uitziet en het goed doet zou ik mij niet al te veel zorgen maken. Maar om jezelf gerust te stellen zou je altijd de dierenarts kunnen vragen om wat bloed af te laten nemen en dat te laten onderzoeken.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 17:51

Dit is zeker veel en veel te veel.
Bij nierproblemen hoef je niet altijd wat aan de vacht te zien, wel vaak, maar dat hoeft dus niet.
Als ik jou was zou ik niet te lang wachten met bloed af laten nemen.

(trouwens: kleine speciekuip = 65 liter, middenmaat = 90 liter, groot = 120 liter).

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-04 17:57

Tjee, dan moet ik de DA toch maar laten komen denk ik?
Ze ziet er echt prima uit hoor, en doet ook gewoon lekker mee met alles enzo.
Ik denk dat ik die speciekuip van 65 liter heb overigens.
Ga maandag DA dan toch maar bellen.
Een controle kan nooit kwaad.
Bedankt voor de reacties!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 17:58

Ik zal het even verplaatsen naar MD.

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 20:30

wij leren op school dat een paard 27-45 liter per dag drinkt.
60 liter alleen al overdag is dan wel erg veel Scheve mond

Pasterza

Berichten: 2696
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 17:22

Uhm dan wil je niet wat mijn paard drinkt... als veulen van 9 maanden stond ze 's nachts op stal waar een speciekuip van 60 liter stond. Die dronk ze dus 's nachts helemaal leeg Bloos! Overdag liep ze buiten en dronk daar vast ook nog wat.
Ze is nu volwassen en drinkt nog steeds heel veel en soms plast ze gewoon water, om het zo maar te noemen. Tis wel een trekpaard van zowat een ton, mss dat die meer drinken Verward

mariska18
Berichten: 252
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 16:56

wij hadden een paard op school en die dronk ook heel veel. Oorzaak:verveling bij dat paard

Ebony_94

Berichten: 262
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 19:40

ja idd! daar zat ik ook aan te denken toen ik al die dingen las.

het ene dier gaat veel eten, de ander gaat slopen en weer een ander gaat veel drinken.

maar je kan altijd naar een DA of DK bellen voor wat meer info.