schurft, hoe ziet dat er uit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

schurft, hoe ziet dat er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-04 23:34

Ik heb nog nooit een paard met schurft gezien. Nu heeft mijn shetlandpony een kaal plekje en ik weet niet hoe hij er aan komt. De stalhouder zei dat het mogelijk schurft kon zijn. Maar zijn vacht ziet er verder mooi en gezond uit, behalve op die ene plek. Ik vroeg me af of het een beet kon zijn geweest van een ander paard. HOe ontstaat schurft, en hoe ziet het er uit? hoe ziet een paard eruit met schurft en hoe komt hij er aan?

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 11:51

Ik heb het laatst bij een schaap gezien, en die had een hele grote roze plek op haar lijf, al het haar was eraf en de huid eronder was heel erg rimpelig en kaal. Maar die had het op meerdere plekken.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 11:58

Isolda heeft een tijdje terug ook een schimmel gehad, dat was dan wel geen schurft, maar goed. Het was wél een kaal plek op de huid, terwijl de rest van de vacht er goed uit zag. Het kale plek was een klein beetje schilferig.

Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 11:59

Als je op internet zoekt kan je er vast wel foto's van vinden...Het is moeilijk uit te leggen.....

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 12:02

In het kort: Het wordt veroorzaakt door een kleine mijt die gangen onder huid maakt, en vreselijke jeuk veroorzaakt.

Boris
Berichten: 131
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 15:35

Ben ook wel benieuwd... Uit de reacties tot nu toe maak ik in ieder geval op dat schurft en schimmel niet hetzelfde zijn. Zijn hier dus ook andere medicijnen voor? Heb zelf nl. een paardje waar de DA vorig jaar diagnose schimmel gaf, maar geen van de (meerdere!) medicijnen hielpen, het is uiteindelijk "vanzelf" weggegaan. Nu lijkt het weer terug te komen, zou het schurft zijn? Ik laat overigens nu eens een andere DA komen en vraag dan om de huid te onderzoeken (kweek/microscoop o.i.d. ), maar ben wel al vast benieuwd.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 16:37

oke, tot nog toe heb ik dit gevonden op www.simicur.nl:
Paardeschurft
Deze vorm van schurft wordt veroorzaakt door de Sarcoptes mijt, die in de huid leeft. De haren worden dof, en vallen uit, de kale plekken zijn grijzig en vuil. Op de huid onstaan kleine blaasjes, die etterig vocht afgeven na barsten. Dit vocht droogt op tot korsten. Het paard heeft hevige jeuk, vooral bij het hoofd, de hals en de romp. Deze vorm van schurft is eveneens besmettelijk voor de mens.

Beenschurft
Deze huidaandoening is de meest voorkomende vorm en wordt veroorzaakt door de Chorioptes mijt, die aan de oppervlakte leeft. Het paard heeft hevige jeuk, waarbij ze vaak stampen en schuren met de achterbenen. Ook hier treden haaruitval en korstvorming op, waarbij veel schilfers worden gevormd.

Het gaat toch maar om 1 plek, en verder zijn de haren zeker niet dof. (zie profiel onderaan). Dus ik twijfel of het schurft is.

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 17:48

Off Topic/ Wat een lief beestje, hij lijkt wel een beetje op een Grizzly beertje! Lachen

Misschien is het dan toch schimmel? Mijn paard had ook slechts op één plek schimmel. (Rond haar oog :{ )

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 17:51

misschien is het ook wel schimmel. GA het goed in de gaten houden. Ik vind hem meer op een pluizig ezeltje lijken, een haarbal.