Drachtige merrie (22) met dronkemansgang!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Drachtige merrie (22) met dronkemansgang!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-04 17:37

Vanochtend wilde ik mijn oude merrie uit stal halen en ze kwam amper haar stal uit . Ze loopt alsof ze een liter whisky achter haar kiezen heeft en komt (wil) dan ook moeilijk vooruit. Op sommige momenten loopt ze iets beter en een paar tellen later heb je het idee dat ze elk moment kan omvallen Verdrietig . Uiteraard heb ik gelijk de veearts erbij gehaald en die weet eigenlijk ook niet precies wat het kan zijn (hij heeft overlegd met een collega van Utrecht). Ze zijn samen nogmaals het rijtje langs geweest wat het in eerste instantie zou kunnen zijn, maar het beeld dat ze vertoont voldoet niet geheel aan de mogelijke oorzaken. Ze is nu ingespoten met cortisteroïden (ik hoop dat ik het goed schrijf) en Vitamine B(12). Dit zou helpen als het bijv. iets in het koppie is. Als ze nog verder verslechterd moet ik gelijk bellen en anders nemen ze maandag een bloedmonster. Ze is opgevoeld en met het kleintje is alles nog goed Ach gut .

Ze was al wel een paar dagen lusteloos en eet moeilijk, ze eet wel maar heel langzaam (gebit is OK). Sinds vandaag waggelt ze dus, al liep ze eergisteren ook minder stabiel. Ze heeft geen koorts, mest goed en eet dus wel maar met moeite. Het ziet eruit alsof ze voor de eerste keer op haar benen staat en ze zoekt met haar kont ook duidelijk steun aan de achterwand van de stal. De coördinatieproblemen hebben betrekken op alle vier haar benen, dus niet alleen de voor- of de achterhand.

Is er iemand die ervaringen heeft met soortgelijke symptomen bij een paard?

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 18:01

een paard op stal had dat ook maar na 2 weken was het over ze weten nou nog steeds niet wat het was alles is overwogen van hoefbevangenheid tot actrose veel sterkte

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 19:59

Mijn oude pony(24) heeft ook zoiets gehad, ze leek ook dronken en liep alsof ze ieder moment om kon vallen, om dat te voorkomen liep ze op een geven moment niet meer, hoefbevangenheid was uitgesloten door de da, na wat onderzoekingen bleek ze een eiwitallergie te hebben.

Dit is met een dieet en later met aangepaste voeding opgelosd,

Tenminste dat dachten wij 1 jr later weer hetzelfde verhaal, de da snapte het niet en weer dieet aangepast geen vooruitgang, ja wat nu???
Nog meer onderzoekingen bleek dat ze een hersentumor had en de ziekte van Cushing, de ongecoordineerde bewegingen en dronkenmansloop, kwamen van de tumor die tegen haar zenuwen en hersenen aan drukte, deze druk kon vanzelf minder worden en dat gebeurde ook, ze heeft er een paar keer last van gehad ( 3 a 4 keer) en iedere keer ging het vanzelf na een paar dagen over.
Helaas is ze eind juni overleden aan een hersenbloeding (waarschijnlijk werd de druk van de tumor te groot), maar dat is gissen.

Je paard goed laten onderzoeken (doe je al) en het veulentje in de gaten houden (doe je ook al), veel meer kun je niet doen, denk ik.
Ik wil je alleen vertellen wat mijn pony heeft gehad, maar het kunnen nog TAL van andere oorzaken zijn, waardoor jouw pony deze dingen vertoont.
succes!

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 00:54

ik ben een leek hoor wat dit betreft, maar heeft ze al eerder een veulen gehad? als dit haar eerste veulen is dan kan dit wel wat verklaren...

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 00:58

Volgens mij is dit een heel bekend verschijnsel van een bep.ziekte. Heb het echt pas nog gelezen...
Maar aangezien Utrecht het ook niet weet, zal ze idd toch niet voldoen aan de symptomen. Ik zou allang bij de kliniek op de stoep staan als ik jou was!

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-04 10:38

Bedankt voor de reacties Lachen . Gisteravond laat zijn we nog een even bij haar geweest, want door de spuit met cortisteroïden zou ze hoefbevangen kunnen raken en we moeten nu regelmatig met haar lopen. Ze liep ietsje beter, beslist nog niet goed maar ze sleepte voor niet meer met haar hoeven over de grond.

Ik had haar ook het liefst naar een kliniek gebracht, maar dat gaat dus gewoon niet . Te gevaarlijk! Volgens de DA is het niet verantwoord om haar zo naar een kliniek te vervoeren. Ik heb geen grote vrachtwagen tot mijn beschikking en als ze in de trailer omvalt heeft ze een nog groter probleem dan dat ze nu al heeft.

Het is trouwens niet haar eerste veulen, dit is de 17e in de rij Knipoog.

Zatarra

Berichten: 52
Geregistreerd: 11-02-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 10:41

Hoi lunatje,

Als goede bekende van Tiffy en het desbetreffende paard kan ik schrijven dat de merrie reeds eerder bevallen is van ca 16 veulens. Hier zit het probleem ook niet in. maar bedankt voor je reactie.

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 13:11

Domme vraag misschien, maar bij zwangere vrouwen komt bekkeninstabiliteit voor, de banden en spieren van het bekken worden slapper. Je krijgt dan zo'n waggelende gang, ik kan me voorstellen dat dat ook de voorhand uit evenwicht brengt. Maar misschien komt dat bij paarden wel niet voor.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 13:36

poeh, aardig wat veulens al Lachen neh, dan kan het daaraan niet liggen

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 16:41

klopt, bekkeinstabiliteit komt bij paarden ook voor, en daardoor kunnen ze idd gan waggelen.
weet niet wat ze eraan doen.