ressistentie voor ivermectine in wormenkuren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bonnieknol

Berichten: 207
Geregistreerd: 26-09-03
Woonplaats: Arnhem

ressistentie voor ivermectine in wormenkuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-04 22:57

zie ook topic erfelijke vatbaarheid voor wormen

Vorige week is het veulen van mijn haflinger van 1 1/2 overleden nadat hij een ernstige worminfectie had die maar niet weg ging. Door een koliek aanval is hij overleden. Uit het bloedonderzoek is gebleken dat het paard ressistent is voor de stof ivermectine, de stof die in wormenkuren zit. Deze ressistentie zit in het paard zelf en komt dus niet door het te vaak ontwormen ofzo. Volgens de dierenarts zijn er paarden die immuun zijn voor ivermectine, als je paard dan een ernstige wormbesmetting krijgt is daar geen wormenkuur tegen bestand... zoals bij ons paardje die er aan onderdoor is gegaan...
Hij werd heel mager en was constant aan de diarree, hij had koorts die per dag verschilde. Na een paar weken ging het beter maar hij bleek nog steeds wormen te hebben ondanks de wormenkuren en de antibiotica. Hij werd zo mager, kreeg er oedeem bij en salmonella en uiteindelijk koliek. Na een zware pijnstiller is hij in een shock geraakt en overleden.... snik

Wie kent deze verschijnselen en heeft iemand wel eens van ressistentie voor ivermectine gehoord?


Bonnieknol

Berichten: 207
Geregistreerd: 26-09-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-04 20:48

hoi allemaal bedankt voor jullie reacties! ik heb het nog even nagevraagd:

Een week voor Windels dood is bloed afgenomen voor onderzoek door een DA van Graafschap dierenartsen (Achterhoek). Na een week (toen was hij al overleden) is daar uitgekomen dat hij onder de wormen zat, het leek erop alsof hij nooit ontwormd was. Daaruit heeft de DA geconcludeerd dat hij al vanaf zijn geboorte immuun moest zijn voor ivermectine. Volgens de DA komt het heel zelden wel eens voor.... De DA vond het ook een schrikwekkend, een paard met deze áfwijking' is dus in principe ten dode opgeschreven. Windel heeft het nog lang volgehouden omdat de wormenkuren en antiobiotica die hij kreeg hem wel beschermde tegen de wormeneitjes. De wormen hebben hem helemaal 'leeggezogen'....

Bonnieknol

Berichten: 207
Geregistreerd: 26-09-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-04 12:27

het is in elk geval heel naar en vervelend dat, wanneer je zo je best doet en er alles aan doet om hem beter te laten worden dat het dan nog mis gaat, en dat allemaal door een stelletje verotte wormen en met wormenkuren die dus eigenlijk niets helpenij heeft veel moeten lijden...

Bonnieknol

Berichten: 207
Geregistreerd: 26-09-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-04 18:54

Ik laat mijn merrie waarschijnlijk wel dekken, maar ondanks dat de dierenarts zegt dat er geen erfelijke aanleg kan zijn, vind ik het toch heel eng.

Amaryllis K-IV [+2] 2112 km + BC UHR 2013
Milo K-III [+5] 823 km + BC UDDEL 2014
2016 gesponsord door VITALBIX
_Enduranceteam Arnhemse Meisjes_


Bonnieknol

Berichten: 207
Geregistreerd: 26-09-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-04 10:35

de enige manier om erachter te komen of je veulen ressistent zou kunnen zijn (volgens de DA komt dit zelden voor), is om het veulen al vroeg voor het ontwormen op mest te controleren, en een paar weken na het onderzoek weer ontwormen en daarna weer meestonderzoek laten doen. Daaruit zal blijken of de werkzame stof effect heeft gehad. Als je dat weet kun je er in elk geval voor zorgen dat je paard geen lange lijdensweg te gaan heeft, en hem zo goed mogelijk behoeden voor enige vorm van besmetting. Bij mijn volgende veulen zal ik dus uit voorzorg mestonderzoek laten doen!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: afkepieteke, ComscoreBot, dianalamboo, Doppers, ImkeTarek, Mediatoolkitbot, Pierus, RianneH, Ubermetrics en 110 bezoekers