Hyperlipaemie, wie heeft ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Hyperlipaemie, wie heeft ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 21:46

De titel zegt het eigenlijk al, wie heeft er ervaringen met hyperlipaemie zowel positief als negatief.

de volgende tekst komt van de site van het shetlandponystamboek:
Hyperlipaemie is de toestand waarbij een teveel aan vetachtige stoffen in het bloed aanwezig is. Evenals de mens kan de Shetland pony te veel geconsumeerd eten als vet in vetdepots opslaan. Een pony met hyperlipaemie heeft een tijd lang te veel vet uit haar voorraden gehaald. Ze heeft dat vet niet afgebroken, zodat het in het bloed is blijven circuleren. Hyperlipaemie komt vooral bij hoogdrachtige merries of merries die net (te vroeg) geveulend hebben voor. De ziekte hangt vaak samen met de weersomstandigheden, vooral bij sneeuwrijke winters komt de ziekte vaker voor.

noekie123

Berichten: 419
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Heythuysen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 21:54

Ja ik heb er wel al van gehoord.
Ook fjorden zijn daar gevoelig voor, zeker als ze in een vette wei staan en daarna eruit gehaald worden en streng op rantsoen gezet worden.
Dat ze dan hun vet gaan verbranden en dat in het bloed gaat zitten.

Zijn wat ik weet toen een paar (dragende)fjorden aan overleden in een bepaalde kudde.

Maar dat is dan wat ik ervan gehoord had Verward

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 22:00

Ik dacht dat het was dat als een paard te dik is en dan te snel op veel minder voer gezet wordt. De vetten komen dan te snel vrij. Omdat het lichaam gifstoffen opslaat in de vetvoorraad vergiftigd het paard dan dus zichzelf.
In het geval van shetjes komt het vaak voor omdat er ineens te veel sneeuw valt waardoor er minder voedsel aanwezig/bereikbaar is. Interen op de vetreserve is dan funest.

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 22:37

Ezels zijn er ook heel gevoelig voor. Ze krijgen het vaak van de stress (plotseling gescheiden worden van hun maatje bijvoorbeeld) of van te rigoureus op dieet. Helaas loopt het voor hen altijd fataal af.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 02:55

Wat zijn de symptomen van hyperlipaernie?

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 11:35

Hyperlipemie komt heel vaak voor bij shetlanders die hoogdrachtig zijn. Shetten worden snel te dik. Ze worden drachtig en aan het eind van de dracht hoort de eigenaar dat het slecht is als ze moeten bevallen en ze zijn te dik. Dan voeren ze veel minder (terwijl zo'n dier juist veel energie nodig heeft) en krijgen ze hyperlipemie. Ze willen dan helemaal niets meer eten en zijn sloom. (geen verhoogde temperatuur dacht ik) Het kan dodelijk zijn als je er te laat bij bent. Het is natuurlijk niet zo dat het alleen maar bij shetlanders wordt gezien, maar je ziet het wel vaker bij deze dieren. Er zit dan letterlijk te veel vet in het bloed.

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 11:40

Kijk maar in het verhaal over Noushka, die heeft het helaas.
Komt vaak doordfat er tijdelijk te weinig voer is voor zo'n pony, schrale grond of ijslaag oid. Het opgeslagen vet wordt dan vrijgemaakt en blijft door e.o.a. oorzaak in het bloed, wordt niet afgebroken. Meestal violgt verwerping van het veulen en vaak de dood. Heel akelig.

Ze zijn heel apatisch en reageren bijna nergens op.

Skima

Berichten: 200
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Sellingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 12:18

Mijn eerste ijslandse merrie heeft meerdere keren hyperlipaemie gehad.
Zij was erg koliekgevoelig en als zij door koliek niet kon eten kreeg zij onmiddelijk vet in haar bloed.
Zij was beslist niet vet maar een aantal uren niet eten was gelijk een probleem.
Ze worden inderdaad erg apatisch en willen niet meer eten.
De enige oplossing is het paard juist weer aan het eten zien te krijgen, ik gaf ook altijd een flinke hoeveelheid druivensuiker.
Paarden hoeven er dus niet dood aan te gaan maar blijven er wel heel gevoelig voor.
Ik hoop dat jouw merrie snel weer wat opknapt !

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Belgiƫ,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 12:19

een vriendin haar shet is er ook net aan gestorven denk ik..die had een slokdarmverstikking en moest naar de kliniek,daar miste hij zn vrouwtje en kind thuis en wou niks meer eten..heel gauw is het bergafwaarts gegaan met hem,ook omdat hij zn reserves moest aanspreken ofzo,dus ik denk dat het wel zoiets was..kga het meisje dit es voorleggen,ze zal mss blij zijn te horen aan wat haar pony nu precies stierf..

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 12:34

RosiePosie schreef:
Kijk maar in het verhaal over Noushka, die heeft het helaas.


Noeschka is mijn pony, vandaar ook mijn vraag Knipoog

Inmiddels is Noeschka vannacht overleden, behandeling is bij haar helaas niet aangeslagen.

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 12:55

Ach wat triest. Sterkte Verdrietig

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 14:47

Och Irene, wat erg voor je!
Heel veel sterkte hoor!

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 20:48

hyperlipaemie is zover ik weet het vervette van de lever. het komt veel voor bij paarden die gemakkelijk overvoerd raken.

ik heb het eens bij een fjord meegemaakt die in zijn eentje op 4 ha land heeft gelopen. ze gaan niet altijd direct aan lipaemie dood maar worden wel vatbaar voor andere aandoeningen. droes, longonsteking dat soort dingen.

als een paard lipaemie heeft en je neemt bloed af dan zul je zien dat er een hele blauw waas in het bloed zit.
er is naar mijn idee weinig aan deze ziekte te doen, voorkomen is het belangrijkste.