Paard te dik?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rosemarie

Berichten: 316
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Gorssel

Paard te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 11:13

Ik vraag me af of mijn Mérens te dik is of dikker is geworden sinds ik haar heb gekocht. Ik heb haar nog niet zo lang (een maand) en zie haar dagelijks, dus ik vind het moeilijk te zeggen. Nou kan ik me herinneren ooit iets te hebben gelezen over dat je op bepaalde plekken kon "meten" en als je dat iedere week ofzo op hetzelfde tijdstip doet, kun je beoordelen of je paard dikker wordt. Ik dacht dat het in Bit stond, maar ik kan het niet meer vinden.

Kent iemand een dergelijke 'meting' of weet waar ik het kan vinden?

Ik ga overigens ook aan mijn instructrice en de DA vragen wat die van haar vinden. Ze krijgt trouwens 2x per dag 1/2 kg sportbrok (voeren ze standaard) en 2x een berg gedroogd kuil (voeren ze ook standaard). Ik zit te overwegen de krachtvoer te halveren of een ponybrok te kopen. Ik rij haar 4 tot 5x per week een uur. Daarvan 2x naar buiten met nu nog veel stappen (3x 5 minuten draven) om haar conditie op te bouwen. Iedere week ga ik meer draven en straks ook langer rijden. De andere 2x rij ik in de bak en draaf ik volgens mij wat meer. Maar wat je paard moet voeren heeft niet alleen te maken met de hoeveelheid beweging, ook met het type paard en is per paard verschillend.

xxxmelody

Berichten: 691
Geregistreerd: 14-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 12:44

als je iets halveert begin dan met het kuil, daar zitten veel te veel eiwitten in en daar worden de paarden over het algemeen dik van, en meestal word er ook veel te veel kuil gegeven.
Ik haat kuil

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 16:17

Door bij de ribben te voelen, kun je voor een groot deel merken of hij te dik is. Als je de ribben kunt voelen (maar niet zien) dan is het goed.
Kun je de ribben niet zien en niet voelen dan zijn ze te dik!

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 16:36

Mijn DA heeft eens gezegd dat je regelmatig schuin achter je paard moet gaan staan en hem/haar zo bekijken. Zo kan je beter inschatten of hij/zij ronder geworden is, omdat je een duidelijkere kijk op de ribbenkast zou krijgen...

Rosemarie

Berichten: 316
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Gorssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 16:46

Fjordenmaniak schreef:
Door bij de ribben te voelen, kun je voor een groot deel merken of hij te dik is. Als je de ribben kunt voelen (maar niet zien) dan is het goed.
Kun je de ribben niet zien en niet voelen dan zijn ze te dik!


Dank je, door al het winterhaar dat er nog op zit, zie ik zowiezo geen ribben. Voelen, dan bedoel je gewoon met een vlakke hand en weinig druk, neem ik aan. Als ik met mijn vingers ga prikken dan voel ik altijd wel ribben.

Rosemarie

Berichten: 316
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Gorssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 16:47

Memuska schreef:
Mijn DA heeft eens gezegd dat je regelmatig schuin achter je paard moet gaan staan en hem/haar zo bekijken. Zo kan je beter inschatten of hij/zij ronder geworden is, omdat je een duidelijkere kijk op de ribbenkast zou krijgen...


Zal ik regelmatig doen Schijnheilig !