Kreupele Pablo

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 15:58

Pablo is kreupel. Waarschijnlijk door een missprong gisteren waarbij we meer door dan over een oxer gingen. Ik had hem wel goede peesbeschermers omgedaan en goed uitgestapt en daarna zijn pezen ingemasseerd met Traumeelgel.

Het is zijn linkervoorbeen en dan aan de onderkant van de kogel en het stukje daaronder. Althans daar is het warm en een beetje dik. Hij loopt er echt kreupel op. Ik liet hem aan de hand draven en hij liep met linksvoor raar, hij zette zijn been een beetje naar buitendraaiend neer.

Ik heb het flink afgespoten en ingemaasserd met Cole's Liniment. Straks ga ik het maar weer afspuiten. Iemand nog een tip wat ik kan doen?

En hoe lang zouden jullie wachten met de DA bellen?

Ik hoop maar dat het moregn alweer over is.

Hier even een primitieve tekening om het een beetje te verduidelijken:
Afbeelding


_________________
<font color="fuchsia" size="2">Sssst, stil! Ik ben aan het studeren...</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Katrien op 2001-11-26 14:59 ]</font>

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 17:38

Wacht nog even een dagje of twee af (langer niet). Niet rijden, wel koelen en stappen. Lijkt heel erg op een overbelasting en dat is na enkele dagen rust wel over. Is het over twee dagen niet aanzienlijk minder, dan zou ik zeker de veearts bellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 21:55

Vanavond heb ik het weer twee keer afgespoten. Tussendoor een beetje gestapt maar hij wou niet echt. Hij liep wel braaf mee maar hij liep niet echt lekker. Het was ook nog dik, het is aan de achterkant van de kogel opgelopen. Na de 2e keer afspuiten was het helemaal dun dus dat helpt wel. Nu kijk ik morgenochtend wel weer.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 23:04

waarschijnlijk verstapt.
weet nie zeker, want zie hem niet.

maar meestal is da nie oz erg.
effe een weekje aan kijken, anders naar DA

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 23:17

Citaat:
Op 2001-11-26 16:38, schreef Zwelgje:
Lijkt heel erg op een overbelasting en dat is na enkele dagen rust wel over.


Onderschat overbelasting niet! Het is op zich niet zo erg, maar gun het beschadigde weefsel genoeg tijd om te herstellen, dat gaat niet in 2 dagen, vergelijk het maar met een inwendig wondje, dat heeft ook even tijd nodig om te herstellen en de pas gevormde 'huid' is ook niet gelijk op volle sterkte, langzaam opbouwen zodat het weefsel zich in de trekrichting kan ordenen en weer op volle sterkte komt.
Beter een week te lang rust, dan een dag te vroeg aan het werk.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 23:41

ik zeg ook een week rust.

en ik onderschat het niet, heb het vaak genoeg gezien. heb ook 9 paarden, dan verstappen ze nog wel eens. maar dus gewoon rust en pas daarna DA, anders ben je heb je weer een lichtere portemonnee

_________________
Love ya all!! keep smiling!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Merel Blom op 2001-11-26 22:47 ]</font>

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 23:43

Ik had het niet tegen jou Merel! Frusty Frusty

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 11:12

Ik ben net op de manege geweest en tot mijn verbazing was zijn kogel nog
mooi dun en niet warm. Ik heb even met hem gestapt en hij stapte normaal.
Ook heel even aangedraafd en hij knikte niet met zijn hoofd maar voor de rest
kon ik het niet goed beoordelen omdat ik er naast liep. Maar gisteren knikte
hij ook elke pas met zijn hoofd. Dus volgens mij valt het allemaal mee en is
het met een paar daagjes van stappen en afspuiten wel over.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 16:03

mooi zo,

hopelijk valt het dus toch mee, zoals ik gedacht had

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 16:10

Margreet, met die twee dagen bedoelde ik ook niet dat het over moet zijn (is wel erg snel) maar het moet wel aanzienlijk minder zijn. Misschien is een week aankijken beter, geen idee. Ik denk dat het maar net is wat voor ervaring je met zulke dingen hebt. Als mijn paard na verstappen of iets dergelijks na twee dagen nog kreupelt dan bel ik de dierenarts. Anderen wachten liever nog een week, kan ook. Misschien ben ik wat voorzichtiger geworden na een aantal van zulke akkefietjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 19:41

Pablo liep alleen in als hij flink doordraafde nog onregelmatig dus het gaat de goede kant op. Ik denk nu dat het met een weekje wel over is. De aankomende dagen laat ik hem wat stappen en spuit ik zijn benen nog regelmatig af. Maar als hij dan na een weekje toch nog onregelmatig is bel ik de DA. Maar dat verwacht ik dus niet.

Bij een kreupelheid die je in de stap niet echt ziet kijk ik meestal 3 dagen aan maar Pablo is nog nooit langer kreupel geweest dan 2 dagen (behalve met een hoefzweer maar toen zag je het al in stap dus toen heb ik meteen de DA gebeldt)