Rap / Rasp ? Maar dan anders ? Met ontsteking

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Rap / Rasp ? Maar dan anders ? Met ontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-04 22:12

Weet iemand of RAP samengaat met (ernstige) ontstekingen?

De dierenarts is net bij Mac geweest.

Zijn hele voorbeen is dik vanaf de hoef. Zondag zag ik voor het eerst dat hij een wond had en ook korstjes. Dus het leek mok maar dan hoger. We hebben het sindsdien schoon gehouden en mokzalf erop.

Maar vandaag was zijn been heel dik en hij heeft er duidelijk pijn aan. Geen koorts en hij eet goed.

Nu heb ik net hier op medisch even op RAP gezocht (dat woord liet de D.A. vallen), maar dat klinkt allemaal veel onschuldiger.

Mac heeft 3 dikke spuiten antibiotica gekregen. En de D.A. zei wel drie keer dat we het erg goed moesten behandelen omdat het behoorlijk ontstoken is. Het vocht loopt er spontaan uit. Ik heb allemaal pillen en poeders gekregen.

Iemand advies?

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 23:52

Rap
Wat is....
Rap is een irritatie aan de hoornzoom en kroonlederhuid, gelegen op de kroonrand.

Oorzaak en behandeling....

Rap komt vooral voor bij paarden die lange tijd op stal worden gehouden en wier voeten dagelijks veelvuldig worden verzorgd.

Door het veelvuldig poetsen van de hoef met harde borstels (staalborstel) en door het overmatig gebruik van vetten en zalven kan een irritatie van de hoornzoom optreden (onder de beharing). De zoom met kroonlederhuid wordt door al deze middelen zelfs geblisterd.
Boven deze hoornzoom staan de haren iets overeind en is de opperhuid geïrriteerd.
Deze irritatie kan leiden tot een ontsteking van de hoornzoom met daaronder de kroonlederhuid en, aan de achterzijde van de voet, de ballederhuid. Door de ontsteking van de hoornzoom, kroonlederhuid en ballederhuid ontstaat de productie van een abnormaal schilferig hoorn met scheurtjes en kloofjes


De hoorngroei wordt hierdoor niet beïnvloed, maar doordat de kroonlederhuid is aangetast, ontstaat een ruw oppervlak dat niet meer glad wordt, wat bij een normaal afgroeiende hoornwand wel het geval is.
Ernstige complicaties komen vrijwel niet voor, maar paarden kunnen op den duur wel een "opgeblazen" en pijnlijke kroonrand krijgen.

De behandeling van deze rap is eenvoudig: men moet het insmeren van de kroonrand en de hoornwand met zalven en scherpe middelen staken. De voeten moeten iedere dag met water en een zachte (groene) zeep gewassen worden.
We kunnen voor de geïrriteerde huid het beste zuivere vaseline of zwitsal babyzalf gebruiken, die na het wassen licht kan worden ingemasseerd. (vooral niet te veel en geen dikke laag)

Na het opwerken van de hoornschoen kan men de horizontale en verticale scheurtjes herkennen. Deze zullen zich blijven ontwikkelen, maar worden minder zodra een tijd lang niets aan de kroonrand wordt gedaan.

Beslag..
Er wordt een ruim beslag gelegd, zodat de voeten optimaal kunnen functioneren. Het verwijderen en opschonen van de wand is mogelijk.

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 00:05

als ze geen klap heeft gehad tegen dat been, kun je ervan uit gaan dat het wondje gewoon is gaan onsteken en daardoor is het been dikker geworden.
Groene leem wil ook nog wel der es helpen bij dikke benen.
dit kun je vaak kopen bij een reformzaak.
Met water een papje maken van de groene leem.
op het been smeren en het zn werk laten doen
succes

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 00:36

Ik heb ruim 3 jaar geleden een toen 4 maanden oude fries veulentje gekocht bij een handelaar.
Hij zat onder de mok,rap en had korsten over zn hele lichaam.( regenschurft)
Zijn mok/rap was ook vreselijk ontstoken. Ook had hij ietewat dikkere benen maar niet extreem dik.
Ik moest hem eenmalig goed wassen met betadine shampoo en daarna heb ik speciale zalf gehad van de DA ( plus de nodige antibiotica ). Gebruik aub geen mokzalf, vaak wordt het hierdoor nog erger!
En goed droog houden!
Hij heeft er erg lang meegelopen en ik moest uiteindelijk heel zn sokken eraf scheren, die nu nog steeds niet 100% terug gegroeid zijn.
Hij was er binnen een paar maanden vanaf maar hij had het ook extreem erg. Heel zn oren waren kaal en onder de korsten ( van de regenschurft)

En texela, zover ik weet is Rap of Rasp ( of het moet allebei iets heel anders betekenen) hetzelfde als mok, dus korstjes en irirtaties in de kootholte alleen zit Rap/Rasp hoger op de benen dus op de pijp en verder naar boven, zolang het in de kootholte zit wordt het mok genoemd. Maar dat is wat ik ervanaf weet.

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 23:25

Sorry maar mok en rap is echt niet hetzelfde.
dit is mok:
http://www.clubs.nl/ClubsData/50691/incoming/mok.jpg

Dit vond ik nog op internet:

mok?
Soort: Paard
Ras/Omschrijving: k.w.p.n.
Bijzonderheden:
Volgens mij heeft mijn paard last van mok. Klopt het dat zijn voet hierdoor dik wordt en warm aanvoelt. Hij is niet kreupel. Na het rijden wordt de voet dunner. Ik behandel de kootholte met hydrocortiderm. Dit doe ik al een week, maar het wordt niet minder. Is het beter om de dierenarts te laten komen?

Antwoord:
Mok wordt gekarakteriseerd door een aantasting van de huid met name in de kootholte. Als gevolg van mok kan een paard een dik been krijgen, maar alleen een dik been duidt meestal niet op mok.
Sowieso is het verstandig om een dierenarts naar hem te laten kijken, en te weten te komen wat de oorzaak van zijn dikke been is.

Aleid Verhoeff (dierenarts)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-11-13 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam op verzoek verwijderd

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 01:02

Ik ben niet Blond hoor, ik weet heus wel wat mok is. Haha!
Daar heb ik geen fototje voor nodig....
Maar volgens mij is Rap of Rasp ( of beide dingen moeten iets totaal anders zijn???) Ook iritaties en korstjes ( of kleine wondjes) maar dan NIET in de kootholte maar meer boven op het been dus op de pijp en nog meer naar boven, paarden met hoop beharing ( oa Friezen) hebben er vaak last van.
Hydrocortiderm is ook prima spul, eerst even goed wassen met ontsmettende shampoo ( bv betadine shampoo) daarna goed droog houden en hydro erop smeren binnen een paar dagen is het over mits het al niet te ver ontstoken is dus alleen in de beginfase.

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 01:08

Wat is....

Mok is een verzamelnaam voor alle vormen huidproblemen die het meeste voorkomen in de kootholten. Het meest bekende symptoom is de kloof.Mok kan zich ook over het gehele onderbeen uitbreiden, deze vorm van mok word ook wel rasp genoemd. Paarden kunnen er vreselijk veel last van hebben en paarden kunnen hiervan ernstige kreupel zijn. Het paard zal zelfs enige tijd met rust moeten worden gelaten.

Dit vond ik op internet, via Google.nl onder: paarden> rasp

Dus????

Ik zal nu rap opzoeken dan weten we gelijk of rap en rasp hetzelfde zijn....

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 01:14

Wat is....
Rap is een irritatie aan de hoornzoom en kroonlederhuid, gelegen op de kroonrand. bla bla het verhaaltje wat jij vertelde...

Dus rap en rasp zijn 2 totaal verschillende dingen.
Dus we hadden allebei gelijk.... Tong uitsteken
Op dezelfde site stonden allebei de betekennissen www.hoofcare.nl ( als ik het goed heb uit mn hoofd)

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 01:22


Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 02:37

rasp=mok ( ongeveer dan) en rap is dat andere Knipoog

Ok, we zijn eruit........ OK dan!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 09:14

Jep, hier heb ik wel ervaring mee.
Rasp, Rap en Mok zijn allemaal dezelfde soort aandoeningen. Ze worden iig allemaal op dezelfde manier behandeld.

Waarschinlijk heb je nu voor een week antibiotica en prednisolon gekregen?
Als ondersteuning moet je het heel goed schoonhouden met betadineshampoo/scrub, droogdeppen en insmeren met hydrocortiderm.
Hiermee moet het in een week toch wel zo goed als over zijn.

Ik geef nu een mix van knoflook en zeewier, ik ben er 1 keer mee gestopt en gelijk sloeg het weer zo heftig toe. Hij heeft tot nog toe deze winter *afkloppen* geen enkel plekje gehad dat is voor het eerst sinds ik hem heb. Ik hou het dan ook preventief goed schoon, hij staat wel in natte paddocks maar als ik hem op stal haal spuit ik altijd de modder eraf.
Ook smeer ik af en toe de kootholte in met een vettige zalf, uierzalf of uiercreme ofzo.

Het is een nare aandoening hoor, als het zo heftig is. Mijn paard was er gewoon kreupel op en inderdaad, het wondvocht kwam er zo uitlopen.
In mijn geval was het ook echt in een dag bekeken, de ene dag smeerde ik nog zelf een goedje op een hard korstje, en de volgende dag was het been net een olifantspoot, de plek 10 keer zo groot en de smurrie kwam er uit zetten. Achteraf blijkt ook wel dat dit paard gewoon heel heftig reageert op Paardendrogist / Alternatieve smeerseltje.

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 11:28

Rap een rasp eens opgezocht in de dikke van dale.
Rap daar staat niks over bij.
rasp = kleine wondjes aan de paardenbenen.

bij mok wil ook wel eens sudo-creme of zinkzalf helpen.
deze zalven hebben de werking net als op baby-billetjes nl. de huid soepel houden, helen en beschermen tegen vocht

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 01:30

Met sudo creme ben ik het niet eens. Het is een vettige zalf en als je kloofjes met een vette zalf insmeer kan er geen lucht meer bij komen. Als er net bacterieen in zitten gaat het weer ontsteken en heb je een probleem.
Dus GEEN vette troep op de kloofjes alleen als het echt super schoon en DROOG is!!!!

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-04 19:48

Sjuimpje schreef:
Als ondersteuning moet je het heel goed schoonhouden met betadineshampoo/scrub, droogdeppen en insmeren met hydrocortiderm.



Dit vind ik altijd zo lastig. Als de dierenarts iets voorschrijft daarnaast ook nog op eigen initiatief allerlei middelen en smeersels gaan toepassen. Maar nu het allemaal zo slecht overgaat, zie [MD] Einschuss. Nu nog koorts. Wel of niet bewegen? twijfel ik wel of ik daarin niet te voorzichtig ben........

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 15:32

texela schreef:
Rap een rasp eens opgezocht in de dikke van dale.
Rap daar staat niks over bij.
rasp = kleine wondjes aan de paardenbenen.


MOK en Vergelijkbare aandoeningen
Er zijn een aantal huidontstekingen die min of meer hetzelfde verloop hebben en ook hun oorsprong vinden een verweekte of verzwakte huid. Als de aandoening hoger op het been voorkomt krijgt het vaak de naam rap. Een huidontsteking met korstjes, vochtblaasjes en wondjes op de rug/achterhand wordt ook wel regenschurft of rainrot genoemd.

http://www.dierenkliniekpijlsenoffereins.nl/indexp.htm

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 19:35

Marianne"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Als ondersteuning moet je het heel goed schoonhouden met betadineshampoo/scrub, droogdeppen en insmeren met hydrocortiderm.



Dit vind ik altijd zo lastig. Als de dierenarts iets voorschrijft daarnaast ook nog op eigen initiatief allerlei middelen en smeersels gaan toepassen. Maar nu het allemaal zo slecht overgaat, zie [MD] Einschuss. Nu nog koorts. Wel of niet bewegen? twijfel ik wel of ik daarin niet te voorzichtig ben........
[/quote]
Ik zou eens een andere dierenarts bellen voor een second,
ik vind de behandeling met imaverol behoorlijk, euhhh, apart Knipoog
Wees er echt voorzichtig mee, voor je het weet hebben ze een olifantenpoot en daar komen ze nooit meer van af.

(Overigens kan je ook er aan denken om van binnenuit mee te helpen, er zijn middeltjes die helpen bij de afvoer van afvalstoffen,zoals genoemd bijvoorbeeld knoflook, maar D-Tox van de Paardendrogist wordt ook vaak in dit soort situaties ter ondersteuning gegeven.)