ressistentie voor ivermectine in wormenkuren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
DGKstudent

Berichten: 221
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 12:07

Hoi,
Ik denk dat je bedoeld dat de wormen tegen ivermectine resistent zijn geworden??
het paard kan er namelijk geen immunologische resistentie tegen ontwikkelen zou ik persoonlijk denken, aangezien het geen eiwitmolecuul is;
Als de wormen resisent zijn geworden dan is dit toch een zeer ernstige zaak;
In dit geval is het zeer verstandig om te ontwormen in overleg met de dierenarts, en niet te luisteren naar wat andere mensen zeggen (resistentie krijg je met name door ALLE paarden op het bedrijf te regelmatig te ontwormen, en dit effect geld met name voor moxidectine; ontwormen is namelijk een zaak die niet in alle gevallen opgaat, en dus deskundige kennis vereist is; en moxidectine op jonge leeftijd ben ik persoonlijk niet zo een voorstander van);

Maar misschien begrijp ik het helemaal verkeerd, en bedoelde de dierenarts iets heel anders;

Kun je me misschien wat hierover PB-en?
Hoe kwam de dierenarts bv tot zijn de conclusie over de resistentie? (waar is het bloedonderzoek naartoe gestuurd?);


DGKstudent

Berichten: 221
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 17:06

Hoi Zannekin,

weer leuke discussie;

IK snap zeker weten wel wat resistentie (doe namelijk ook medische studie) is, maar ik stelde meer de vraag of, Bonnie het misschien verkeerd had begrepen van haar DA;

Even over de diagnostiek: je zei dat mestonderzoek het beste is: het interessante van paarden met een dergelijke winter-cyathostominose zoals boven is beschreven, is dat het EPG juist 0 is, vanwege de diarree (kan ook een indicatie geven over mogelijke diagnose natuurlijke)(je treft dus in zo een geval helemaal geen eieren aan);

Om maar even terug te komen op een discussie van in het verleden, ben ik het niet helemaal eens met een aantal gegevens; deze mening heb ik mede gevormd in overleg met een veterinaire parasitoloog;
Allereerst is het ontwormen met moxidectine om de 3 maanden niet zeer nodig, en kan ook best een aantal weken later; de fabrikant beweert dat binnen een periode van 12 weken er weer uitscheiding plaats vind, en dit klopt wel, maar die 12 weken is niet de definitie van de Egg Reapparaence Period(ERP);
De definitie van ERP die in NL wordt gehanteerd is namelijk de periode tussen behandeling en niet het verschijnen van de eerste eieren in de faeces, maar van een significante hoeveelheid van EPG > 100;
Uit onderzoek van de UU is gebleken dat de werkelijke praktische ERP 16 tot 26(!!!!!) weken is voor moxidectine;
Dit doordat moxidectine zich allereerst ophoopt in vetweefsel, en vandaaruit weer langzaam vrijkomt;

En zoals eerder als een aangegeven, krijg je juist resistentie als je ALLE
paarden op een bedrijf FREQUENT ontwormd; (toevallig afgelopen zondag nog een tentamenvraag over gehad);
Ik heb dat schema dat jij zei, al eens eerder voorgelegd aan een deskundige, maar die vond het niet een al te goed idee als je resistentie wilt voorkomen(veilige ontworming van individuele paarden is dan wel een gegeven, mits er geen resistentie is opgetreden);
Als je frequent ivermectine gebruikt bij de oudere paarden, dan scheiden ze zeer weinig eieren uit; de selectiedruk van ivermectine is daarbij ook nog eens gering, dus de kans is onwaarschijnlijk klein dat die groep de resistent wormen produceetr;
De jonge groep die met moxidectine wordt ontwormd, is juist de risicigroep; met moxidectine is de kans groter op resistentievorming; als er dus resistentievorming optreedt, dan krijg je ook geen refugia; De resistente wormen produceren nl. dan vervolgens een boel eieren, en doordat de ivemectinegroep en de nietresistente moxidectine groep, maar heel weinig eieren uitscheiden zit je met het grote probleem dat de resistentie eieren op het land een relatief groter aantal gaan vormen dan het geval zou zijn in een resistentie-preventie verantwoord ontwormingsschema; Uit oogpunt van preventie van resistentie, is het gewoon het beste om een aantal oudere dieren, met lagere uitscheiding, niet te ontwormen om voldoende refugia op het weiland te genereren.
In aanmerking genomen dat we zuinig moeten zijn op de nog werkzame werkingsmechanismen (er komt echt niets nieuws) moeten we voorzichtig zijn met toepassen van moxidectine. Bijvoorbeeld door het te reserveren voor gebruik bij het opstallen als er aanwijzingen zijn dat er wel eens zware infecties kunnen zijn opgelopen.
Vergeet niet: ivermectine en moxidectine zijn beide Avermectinen; resistentie van de 1 kan ook leiden tot resistentie voor de ander;

Maar ik steun zeker weten wel je woorden als je zegt, dat je als DA de balans moet zoeken in wat goed is tussen de gezondheid van je koppel en de resistentie; dit heb ik namelijk ook al in onze eerdere discussie aangegeven;

Groeten

DGKstudent

Berichten: 221
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:40

hoi Zannekin´

ik ga in mijn betoog helemaal NIET ervan uit dat er al resistentie is tegen ivermectine, lees maar na wat ikk bedoelde.
misschien gebruik ik wat te moeilijke taal door elkaar waardoor ik verkeerd word begrepen.
resistentie tegen ivermectine is er nog niet, is tenminste nog niet beschreven cq wetenschapppelijk aangetoond, maar als het gebeurd is er een groot probleem.
ik ben bang dat de farmaceutische industrie helemaal niet zo snel komt met een nieuw alternatief, wat we zijn dan bijjna domweg uitgespeeld door de wormen. reken daar dus maar niet te veel öp.
in ieder geval zit er dan een hele lange perioden tussen het vinden van nieuwe anthelmintica wat voor grote problemen kan zorgen iin die korte tijd.

DGKstudent

Berichten: 221
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 19:06

Heyy Mikey,

zeker is ontwormen op geleide van faecesonderzoek het beste, echter word nog niet veel toegepast;
Maar eerlijk gezegd citeer ik af en toe letterlijk de woorden van die veterinaire parasitoloog(we weten allebei wel welke parasitoloog toch?? Dr. E.); beter gezegd heb ik hem recentelijk deze discussies voorgelegd, en antwoorden van hem zeer nauw betrokken in deze discussie (als je de mail wilt hebben, stuur ik hem wel door);

Ik heb ook niet gezegd dat het niet goed is voor de Nederlandse stapel om regelmatig te ontwormen, ik heb dat juist beklemtoond, en in eerdere discussie al een uitgebreid schema erop gezet, ik heb alleen de nodige aanmerkingen gemaakt mbt voorkomen van resistentie;
Het punt van discussie heeft zich echter met name gericht op deze resistentieontwikkeling; en wat dat betreft staat het heel duidelijk in mijn leerboeken (vast ook wel in die van jou, lees maar na):
"frequent ontwormen van ALLE paarden selecteert voor resistentie"

Trouwens dat ontwormen op lage dosering is allereerst eerder uitzondering in de paardenwereld, je zou beter kunnen stellen dat er in de praktijk regelmatig wel eens te veel word gegeven (MET NAME moxidectine aan veulens, aldus een docent V. Nst.)
Tevens denk ik niet dat het in lage dosering ontwormen zo ernstig is als bij antibiotica, aangezien bacterien als prokaryoten een geheel andere fysiologie en biochemie hebben; zo is in de veehouderij ook toch in hoog genoege doseringen ontwormd, echter helaas toch resistentie ontwikkelingen; (ik zou zelfs durven denken, dat het helemaal niet klopt, echter hard durf ik dat niet te maken, dus val me daar maar niet te zeer op aan Knipoog )

Maar goed, als je de precieze woorden wilt weten, dan kan ik je die mail wel doorsturen, misschien dat je het dan eens word met mijn beweringen met betrekking tot die resisentieontwikkeling;

Nogmaals: het voorkomen van resistentie en het OPTIMAAL ontwormen van je paardenstapel zijn twee dingen die tegenstrijdig kunnen zijn, en waartussen toch noodzakelijk een gulden middenweg moet worden getroffen; zo pleit de afd. Parasitologie ervoor bij de overheid, om de vrije verkoop van anthelmintica te verbieden, en dat alleen nog maar via de DA te laten gaan;
schetst ook o.a. het grote dilemma waarmee we zouden komen te staan als er grootschalige resistentie zou ontstaan bij paarden, net als bij herkauwers in het verleden;

De groeten

DGKstudent

Berichten: 221
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 19:12

Zannekin schreef:
, ik denk niet dat je dat hier aan de paardenhouder kan aanpraten.


ja, dat is meestal hét grote probleem in de paardenwereld;
het is bijna vergelijkbaar met de vogelpest waarbij je duidelijk moet maken dat mensen in de buurt van een pluimveehouderij ook hun hobbykippen moesten laten afmaken; waarbij in feite die individuele gevallen niet konden worden gered, maar waarbij Nederland wel zo snel mogelijk vrij kon worden gemaakt van de AI, en dus de meerderheid (de populatie)profijt kon hebben (los natuurlijk van discussie over entingen )

groetjes


DGKstudent

Berichten: 221
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 17:36

Mikey schreef:
Het kan best zijn dat bij jullie de wormen resistent zijn. Of het paard er nu immuun voor is of niet (?), maakt toch niets uit? De stof blijft in het maagdarmkanaal en wordt niet opgenomen in het lichaam, en doodt de wormen. Als de wormen niet dood gaat zijn ze resistent geworden.


Avermectines worden wel degelijk opgenomen in het lichaam (zie JD Baggot, The Physiological Basis of Veterinary Clinical Pharmacology);
dit zou anders betekenen dat strongylus vulgaris larven niet kunnen worden gedood;
tevens is juist de opname en vervolgens de distributie over het vetweefsel mede ervoor verantwoordelijk dat moxidectine zo lang werkt (zeer lipofiele stoffen zijn het, die zich ophopen in vetweefsels); zou het niet worden opgenomen, dan zouden niet alleen de ingekapselde stadia niet kunnen worden gedood, alsmede het middel na een simpele maagdarmkanaal passage zijn uitgewerkt (dus binnen paar dagen weer eiuitscheiding);

Maar Bonnie, in ieder geval erg sneu voor je!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, doekenbas, LV19952, stefanie33, Trendiction en 32 bezoekers