ressistentie voor ivermectine in wormenkuren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 18:50

Ha DGK-student, ik denk dat je een paar kleine dingen door elkaar haalt. Wat die veterinaire parasitoloog bedoelt is als je heel veel paarden hebt (alla stoeterijen in Amerika) dan is het beter om te ontwormen op geleide van mestonderzoek. (beter voor het voorkomen van zware infecties, resistentie en onnodige kosten door te veel ontwormen) Maar voor het ontwormen van de nederlandse stapel paarden is het beter ze WEL regelmatig te ontwormen en het voorkomen van een onderdosering. (vooral die onderdosering zorgt voor resistentie, niet zo zeer het vele gebruik)
En wat ik gehoord heb is ook dat de farmaceuten nog lang niet een nieuw antihelminthicum gevonden hebben en dat we er zuinig mee om moeten gaan. Volgens mij is die resistentie vooral in Afrika en niet in Amerika.
En zeker voor moxidectine is het belangrijk om pas te ontwormen op het moment dat het nodig is en niet eerder, want het EPG stijgt idd pas veel later dan de fabrikanten aangeven (tja, ze moeten toch hun brood verdienen)

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!


Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 20:52

Dan hebben we het toch niet over dezelfde persoon. Ik had het over Meneer Boersma, die zo'n jaar geleden overleden is. Die vertelde dat overdosering het grootste probleem is. Vooral omdat veel paardenmensen hun paard te laag voor gewicht inschatten. Een paard van 1.60 weegt al snel 600 kg, terwijl de meesten mensen hun paard van 1.75 met 1 spuit (voor 600 kg) ontwormen. De meeste veehouders weten wel ongeveer wat hun koeien/kalveren wegen. (en daarbij is vaak ook een grens qua leeftijd bij de bepaalde doseringen, snap je me?) Ik denk ook dat de resistentie bij de koeien en schapen mede erger zijn omdat er veel meer van zijn in NL dan paarden. Ik denk dat de bolusformuleringen bij koeien en schapen voor meer problemen hebben gezorgd dan de eenmalige behandelingen.

En dat je het een paardenhouder moelijk kan aanpraten is denk ik omdat ze er te weinig paarden voor hebben. In Amerika zijn enorme stallen en voor hen is het zeer voordelig om pas te ontwormen als het nodig is. De kosten van het mestonderzoek zijn in verhouding niet zo veel. En dan zeggen ze dat boeren zo eigenwijs zijn en je ze hun niets kan vertellen... Ik weet zeker dat boeren degene zijn die in zulke gevallen wel luisteren! (staat natuurlijk hier helemaal los van)

Het onderdoseren zorgt idd niet zo snel voor resistentie als bij AB, maar het moet echt niet onderschat worden!!!

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!


Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 21:10

Het kan best zijn dat bij jullie de wormen resistent zijn. Of het paard er nu immuun voor is of niet (?), maakt toch niets uit? De stof blijft in het maagdarmkanaal en wordt niet opgenomen in het lichaam, en doodt de wormen. Als de wormen niet dood gaat zijn ze resistent geworden.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Anne77, boemel, IASCrawler, Lousje22, Marus en 115 bezoekers