droes vraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

droes vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-04 22:27

Een jonge pony bij ons op stal heeft (hoogst waarschijnlijk) droes gehad. We waren er in een vroeg stadium bij. De koorts was op een gegeven moment zo hoog (41 graden) dat de DA antibiotica is gaan spuiten. Hij heeft de hele antibiotica kuur afgemaakt. Na een paar dagen knapte hij weer op, hij heeft nu nergens meer last van.
Mijn vraag is: kan de pony nu weer droes krijgen, omdat het als het ware onderdrukt is, of heeft hij nu antistoffen, waardoor de kans op een herhaling heel klein is?

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 22:28

Het beste kun je dat ff aan de veearts vragen.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 14:50

Ik weet niet of hij het nu weer kan krijgen maar ik weet wel dat het heel slecht is om een paard met droes antibiotica te geven... Snap dus niet waarom de da dat heeft gedaan.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-04 17:33

Ik weet dat het niet de beste oplossing is om een paard met antibiotica te behandelen. Maar als de koorts tegen de 42 graden aan loopt moet je toch wat. Dan is antibiotica geven toch de beste oplossing

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 18:49

Ik weet niet hoor... ik heb altijd geleerd dat je droes nooit met antibiotica mag behandelen omdat de droes dan naar binnen kan slaan omdat je het onderdrukt. Het moet er juist uit kunnen komen en dat houd de antibiotica tegen..... In mijn ogen dus zeker niet de beste oplossing....

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 22:37

marina schreef:
Ik weet dat het niet de beste oplossing is om een paard met antibiotica te behandelen. Maar als de koorts tegen de 42 graden aan loopt moet je toch wat. Dan is antibiotica geven toch de beste oplossing


Nee antibiotica is dan niet de beste oplossing. Doordat het paard met zoveel koorts staat gaat hij zich juist afzetten tegen de droes die mogelijk zo ontstaan.
Nu ze antibiotica heeft gehad wordt de droes onderdrukt en kan het dus gemakkelijk door gaan alleen merk je daar niks van ivm antibiotica.
Ipv antibiotica had het paard koortremmers moeten hebben.

Ja dit paard kan dus gewoon nog droes krijgen. misschien heeft ze het zelf nu alleen is het nog niet zichtbaar ivm de antibiotica die ze heeft gehad.

Omar

Berichten: 175
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 00:31

Is het niet zo dat de koorts word veroorzaakt door het abces?
Mijn pony heeft nu dus ook droes, en heeft een antibiotica spuit gehad, nadat hij bijna 40 graden koorts had, en nu moet ik gedurende een week een poeder door z'n voer geven. Nu ben ik apothekersassistente in opleiding en heb is even opgezocht wat de werking is van de stof die hij nu door z'n voer moet hebben. En het word gebruikt bij oa. infecties van de bovenste luchtwegen, het remt de groei van de schadelijke bacterien, het is dus wel een antibiotica, maar volgens mij is dit niet verkeerd !???
Dat is wat de da mij dus ook vertelde het is een infectieziekte, die dus de lympfklier aantast en dan schijnen dus alle lympfklieren in de rest van het lichaam ook daar naartoe te trekken en dan zich uiteindelijk ophopen in de vorm van een soort abces.
Heb trouwens wel nu ook trekzalf gesmeerd, in de hoop het proces van rijpen en openbreken wat te kunnen versnellen.

ollivia
Berichten: 371
Geregistreerd: 07-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 14:35

als een paard 1x droes heeft gehad krijgt hij het nooit meer ! heb ik net les overgehad op school Haha! ze zeiden daar dat het goed is al een paard een keer droes krijgt maar dan wel als veulen of jong paard Scheve mond want als het paard ouder is is de droes vaak erger, en ze krijgen een super weerstand. ik vindd het een beetje raar klinken maar mijn leeraar zei dat hij het aan een dieren arts had gevraagd dus het zal wel Lachen

yara

Berichten: 25
Geregistreerd: 24-03-03
Woonplaats: wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 14:56

Mag ik vragen welke dierenarts je hebt? Mijn pony had een tijdje geleden ook droes volgens de dierenarts (van Elst). Ze had hoge koorts, bijna 41 graden en een vieze snotneus en ook een beetje dikke klieren. Hij heeft toen ook antibiotica gegeven, wat ik ook al stom vond als t inderdaad droes zou zijn. Ik geloofde alleen niet echt dat het droes was. Na t geven van de antibiotica knapte ze wel enorm op en heeft daarna nergens last meer van gehad. Denk dus niet dat t droes geweest is. Ze staat namelijk bij allemaal jonge paarden en die hadden nergens last van.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-04 09:57

Grappig normaal komt Harry van elst ook altijd bij ons, maar die was nu op vakantie.
Wij weten de gevolgen van antibiotica geven bij droes, aangezien smurf (verzorgpaard) bijna het loodje heeft gelegd en daadoor 3 weken op uitrecht heeft gestaan.
Dat het nu nog sluimerd geloof ik eerlijk gezegt niet.
Yara die van ons had excact hetzelfe, alleen geloof ik wel dat het droes was, aangezien ik weet waar hij het opgelopen heeft. De rest van de paarden hebben er bij on ook geen last van gehad.
Volgens mij word het tegen wordig wel vaker behandeld met antibiotica (ergens op een droes meltpunt site gelzezen). Kan de website nu even niet vinden.
Ik blijf erbij je moet wat als de koorts ectreem hoog is..

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 23:45

ik kkan het natuurlijk fout hebben dus voor de zekerheid vraag het aan je veearts.. maar droes is net als de waterpokken en ze krijgen het maar een keer.. meestal is dat dus bij jonge paarden.. oudere hebben het vaak ook al gehad.. bij oudere paarden is het ook gevaarlijker.. volgens mij heeft de antibiotica niks te maken met de antistoffen die je paard aanmaakt..maar werkt het ontstekingsremmend en koortsverlagend.. als het goed is is je pony nu bestand tegen droes

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 15:24

Het is niet zo zeer slecht om een paard met droes antibiotica te geven, maar antibiotica kan niet in een abces komen, dus het bereikt de bacteriën niet als er abcesvorming is opgetreden. Maar voordat er abcesvorming is, kun je een paard wel met antibiotica behandelen.
Zodra er abcesvorming opgetreden is, heeft dat geen effect meer en zal de koorts ook niet zo snel zakken gedurende de kuur. Dus waarschijnlijk waren jullie er nu inderdaad op tijd bij.

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 09:52

ik denk dat je pony gen droes meer kan krijgen hij heeft het al gehad mischien in iets mindere mate dan anders maar hij heeft niet voor niets antibiotica gehad.

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 11:22

Nooit antibioticum is erg slecht een koortsremmer was misschien wel een beter idee.
Bij ons op stal laten we de droes voor wat het is.
Soms wordt bij erge koorts het abces open gemaakt.
Eenmaal goed droes gehad en dan is het over.
Hoe jonger hoe beter want voor een ouder paard is het gevaarlijk.

Peche

Berichten: 45
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: opeinde/almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 17:47

Citaat:
Hoe jonger hoe beter want voor een ouder paard is het gevaarlijk

hier ben ik het niet met je eens. een oud paard heeft net zo veel kans, en maakt ook zijn antistoffen aan, het gevarlijke aan droes is dat het in niet alleen de klier gaat zitten tussen de kaken, maar overal. dus tussen de schouders achter het oor onder de hals, bij zijn kont

maar even op de AB (antibiotica) terug te komen, jpouw paard pony zal nooit weer droes krijgen een keerg gehad, zal hij het nooit weer krijgen. ondanks de AB heeft hij zijn antistoffen wel aangemaakt. dit is het natuurlijke proces van een paard. net als een mens

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 17:51

Citaat:
hier ben ik het niet met je eens. een oud paard heeft net zo veel kans, en maakt ook zijn antistoffen aan, het gevarlijke aan droes is dat het in niet alleen de klier gaat zitten tussen de kaken, maar overal. dus tussen de schouders achter het oor onder de hals, bij zijn kont

maar even op de AB (antibiotica) terug te komen, jpouw paard pony zal nooit weer droes krijgen een keerg gehad, zal hij het nooit weer krijgen. ondanks de AB heeft hij zijn antistoffen wel aangemaakt. dit is het natuurlijke proces van een paard. net als een mens


Ze hebben er veel meer last van dan veulens

Peche

Berichten: 45
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: opeinde/almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 18:10

wie de ouder paarden?
Laatst bijgewerkt door Peche op 19-02-04 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Peche

Berichten: 45
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: opeinde/almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 18:17

Het maakt niet uit of het een jonger paard of ouder paard is, groot of klein, maar wanneer de droes zich niet naar buiten uit, door middel van een bult tussen de kaken maar naar binnen breekt in de luchtpijp. Dan komen al de infectie’s in de longen, slokdarm (keel) en dan gaat het door het gehele lichaam en uit zich dit overal door het lichaam, en daar kun je niet tegen spuiten met AB. Dan zijn er teveel ontsteking processen en hier kunnen ze aan sterven. Maar dit zijn dan wel de uitzonderingen.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-04 23:51

Ik heb ook altijd geleerd dat het voor jongere paarden minder ernstig was dan voor oudere paarden. Dat ze het dus minder heftig zouden krijgen..
Pony25: het was in zo'n vroeg stadium dat er alleen lichte verdikkingen bij de keel te voelen was, en dus geen echte abcessen, we konden het dus ook niet opensnijden.
Ik heb nu van meerdere mensen gehoord dat antbiotica toch niet zo slecht is als je er vroeg genoeg bij bent! (o.a diergeneeskunde student)
Iedereen heel hartelijk bedankt voor de antwoorden, ik geloof dat de pony nu wel aardig beschermd is tegen, en dat hij niet zo veel kans heeft op herhaling.