Cavia-experts: is dit schimmel/schurft?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bolke
Berichten: 249
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Almelo

Cavia-experts: is dit schimmel/schurft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-04 22:06

Ik heb nu sinds een week een jonge cavia. Nu viel het me een paar dagen geleden op dat ie om 1 oog een beetje een wittige/schilferige huid heeft waar ook minder haar op zit dan om zijn andere oog. Om het goeie oog zit ook een mooi zwart randje, dat is dus niet bij het andere oog, zijn ooglid is al het ware ook droog zeg maar.

Ik ben al terug geweest naar de dierenwinkel met hem. Ik dacht: ze hebben er vast wel iets voor. Hij had het namelijk ook al toen ik hem kocht, maar ik zag het pas toen ik al thuis was. Maar goed, ze konden er verder niet mee helpen, het kon zijn dat ie alsnog schurft kreeg. Ik mocht wel een andere uitzoeken! Boos! Ja daag, het is geen broek die niet past. Ik kon wel een potje een of ander vet meekrijgen a raison € 7,50. Laat maar lekker zitten joh.

Ik heb een aantal dagen geleden een pipet tegen luizen e.d. in zijn nek gedaan. Maar het zit echt alleen om het oog heen, dus of dat helpt? Misschien heeft er iemand tips voor wat ik om het oogje zou kunnen smeren ofzo?


Bolke
Berichten: 249
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-04 22:43

WenckeLover schreef:
Kan je er niets voor bij de apotheker halen ?


Ik weet eigenlijk niet of je alles zomaar voor een cavia kunt gebruiken.

Bolke
Berichten: 249
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-04 23:40

Inderdaad banketstaaf, ja. Ik dacht dat ik wel een of ander spulletje mee zou krijgen, maar niks hoor. Ik werd ter plaatse gewoon link ervan!

Ik heb nu met wat gekookt water met snufje zout erin het oogje een beetje schoongemaakt. En daarna rondomheen een heel klein beetje betadinezalf erop gedaan.

Ik kijk het even een paar dagen aan, anders haal ik wel wat bij de dierenarts.

Bolke
Berichten: 249
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-04 13:35

texela"]
[quote="Tooske schreef:
Het is in ieder geval geen schurft , want dat heeft ook eeen van mijn cavia's gehad en dat zijn echt bloedende korsten op de vacht en als eentje dat krijgt krijgen ze het allemaal.
Ik zou het goed schoonmaken een paar dagen met afgekoeld gekookt water neem aan dat het dan over gaat....


als ze schurft hebben met bloederige korsten dan is het al in een verder stadium!
het begint met een klein korstje schilfertje of klein kaal plekje.
als het nou niet bij het oog zat zou ik zeggen wassen met anti schurft.
maar dat goedje mag absoluut niet bij oogjes in de buurt komen.
misschien heeft de dierenarts een zalfje?
dat uitwassen met water kan nooit geen kwaad.
smeer ander eens wat creme bioforce van dr. vogel rond het oog.
dit onsmet ook en lijkt me minder gevoelig voor de ogen (gauw irritatie geven) als betadinezalf.
[/quote]

Nou, vanmorgen zag ik dat het weer erger was geworden. Hij had er ook aan gekrabt volgens mij, want er zat dus een stukje bloed bij. Het is dus echt wel schurft of schimmel of wat dan ook. Maar dan mag er toch juist geen water bij, dat voedt de schimmel toch weer? Of is dat alleen bij paarden?

Echt klote dat het bij het oog zit, dan heeft het wassen van het lichaampje met een of ander spulletje toch ook weinig zin volgens mij....lastig. Ik ga zo even langs de dierenarts om te vragen of ze iets hebben tegen schurft.


Bolke
Berichten: 249
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-04 16:15

Nou, net bij de dierenarts geweest.

Ze zeggen dat je niet kunt wassen of wat dan ook tegen schurft, dan zal het niet verdwijnen. Ze gaan nu dus injecties met Ivomec geven. om de 10 dagen eentje, in totaal drie keer.Geld, geld!.

Die pipetjes helpen volgens hun helemaal nergens tegen. Die kan ik dus net zo goed in de sloot gooien. Dan begrijp ik die dierenwinkels ook niet helemaal, maar goed.

GVD, dat alles voor een caviaatje dat ik nog geeneens een week heb! Boos! . Wordt alweer mooi duur.

Bolke
Berichten: 249
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-04 20:45

SANEX schreef:
Vaak zijn dieren uit een dierenwinkel niet zo handig, of niet zo handig.. ze hebben bijna altijd wat.
Bloemkooloortjes, schurft etc etc.
Daarbij zit er over het algemeen veel inteelt in DW's
Helemaal stom dat ze jou ook nog wouden laten betalen voor dat middeltje, zijn ze helemaal idioot.
Goede les heb je nu geleerd iig, nooit weer een cavia ( of ander dier ) uit een DW Knipoog


Je hebt voor een deel gelijk Sanex, het verhaal heeft namelijk nu weer een andere wending genomen. Lees en huiver Boos! :

Een aantal dagen/weken Verward geleden waren er ook al mensen met 2 caviaatjes bij de dierenarts geweest die hetzelfde hadden als mijn caafje: dus alleen rond de ogen. Dit bleek dus schimmel te zijn, wat niet zo vaak voorkom als schurft. Nu verdenken ze mijn caaf daar dus ook van.

Om de schimmel aan te tonen moet er eerst een kweek worden gemaakt: dit kost ¬ 28,-. Als dan blijkt dat het inderdaad schimmel is, moet ie nog 4 weken druppels krijgen, die kosten ¬ 12,-. Is het alsnog schurft, dan moet ie dus die Ivomec spuiten, ¬ 21,-. Plus kosten voor het schoonmaken en ontsmetten van alles, want schimmel is zo besmettelijk als de pest. Dure bedoening word het dus, ik werd er ter plekke beroerd van kan ik je zeggen. Huilen

Het ergste is nog dat die mensen van die andere cavia's dus gebeld hadden naar die dierenwinkel dat de cavia's die ze daar hadden gekocht, schimmel hadden (dit stond bij de dierenarts in de computer). Hier hebben ze blijkbaar niks mee gedaan en gewoon cavia's blijven verkopen, he! Boos! Ze hadden alles moeten ontsmetten en de beesten moeten behandelen en een tijdelijke verkoopstop moeten houden.

Nou, deze dame hier staat straks wel mooi met de rekening op de stoep bij de dierenwinkel. Laat ze maar mooi terugbetalen, ze zijn gewoon nalatig geweest. Reken maar dat ik mijn centjes terug ga krijgen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Antonius, cariena1, Folani, Miran, Noukie123 en 100 bezoekers