ressistentie voor ivermectine in wormenkuren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 11:38

Jonge paarden kan je beter met moxidectine ontwormen vanaf 5 maanden.
Wel erg jammer voor je veulentje.


Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 14:13

DGKstudent"]
het paard kan er namelijk geen immunologische resistentie tegen ontwikkelen zou ik persoonlijk denken, aangezien het geen eiwitmolecuul is;
[/quote]
Je verwart iets volgens mij. Resistentie betekent dat door aanpassingsmechanismen een individu (parasiet, bacterie, insect) ongevoelig is geworden voor de inhiberende werking van bv antibiotica, wormmiddelen, insecticide en dit met het doel het individu uit te schakelen.
Eiwitmoleculen hebben met allergische reacties te maken, antgenen etc.

Resistentie is ook niet op te sporen in het bloed, wat wel gezien is wsch, is dat onanks vele ontwormingen de B globulinefractie nog steeds sterk verhoogd was. Die verhoging krijg je bij verschillende aandoeningen en heeft niet met de ernst van de besmetting te maken. Je ziet nl paarden met enorme besmettingen waarvan de B globuline niet is gestegen.
Beter is mestonderzoek.
Ernstige wormbesmettingen vereisen een langdurige en voorzichtige aanpak. Te sterk ontwormen bij een paard waarvan de darm al te zeer beschadigd is door wormen kan de dood veroorzaken.

[quote="DGKstudent schreef:
In dit geval is het zeer verstandig om te ontwormen in overleg met de dierenarts, en niet te luisteren naar wat andere mensen zeggen (resistentie krijg je met name door ALLE paarden op het bedrijf te regelmatig te ontwormen, en dit effect geld met name voor moxidectine; ontwormen is namelijk een zaak die niet in alle gevallen opgaat, en dus deskundige kennis vereist is; en moxidectine op jonge leeftijd ben ik persoonlijk niet zo een voorstander van);

Er zijn genoeg studies gebeurd die een ontwormingsschema aanraden van regelmatig ontwormen, nl om de 2 maanden met ivermectine, om de 3 maanden moxidectine.
Veeartsen zijn dit jaar hier ingelicht jonge dieren (5mnd tot 3 jaar) met moxidectine te behandelen en oudere met ivermectine (hier moxidectine vermijden ivm resistentie). Dit alles met het doel de paarden te behoeden voor ernstige besmettingen zoals hierboven, want daar gaat het in de eerste plaats om. Net al je bij antibioticaresistentie het evenwicht moet zoeken tsn behandelen en behoeden voor resistentie. Mocht je plots stoppen met antibiotica toe te dienen zou dat een goeie zaak zijn in het vermijden van resistentie maar een slechte zaak voor het grotere aantal mensen dat zal overlijden.


Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 18:47

Mestonderzoek is naar mijn weten LPG en EPG. Een besmet paard gaat niet altijd eieren en larven uitscheiden maar het geeft je een beter idee. Positieve B globulines zijn niet altijd een aanwijzing, een positief mestonderzoek wel.
Je spreekt over het regelmatig ontwormen van individuele paarden, maar daar gaat het eigenlijk toch wel om, ook als je groepen ontwormt.
In je betoog ga je ook van de veronderstelling uit dat er resistentie is tegen ivermectine, bij mijn weten is dit niet het geval: dus heb je ook geen resistente eieren op je weide.
De farmaceutische industrie zorgt er wel voor dat er om de zoveel jaar een nieuw middel op de markt komt, gelukkig voor ze en voor ons Lachen.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 19:59

Moxidectine gebruik je vooral om ingekapselde cyathostominae te bestrijden (waar paarden dus aan doodgaan, vooral jongere) en die besmettingen meet je niet met EPG maar met LPG.

Ideaal las ik ook is dus om de 3 maanden mestonderzoek en dan pas ontwormen als er werkelijk EPG is, ik denk niet dat je dat hier aan de paardenhouder kan aanpraten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Firesolo13, ingetje3012, Kalea, Marus, Nietsmar, Sewri, Siebel, YandexBot en 139 bezoekers