bloedarmoede of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

bloedarmoede of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-04 16:38

Pablo heeft, in mijn ogen dan, normale kleur tandvlees. Echter zitten aan weerzijde rode vlekken die nu wat vervagen. Eigenlijk heb ik daar niet eerder aandacht aan geschonken. Maar Pablo is soms lastig met bit aannemen bij hoofdstel omdoen. Toevallig noemde ik de rode vlekken en kreeg gelijk de conclussie dat hij bloedarmoede moest hebben. Verder is Pablo in goede conditie, wil altijd werken, niet anders dan andere paarden en vind niet dat hij andere symptonen vertoont van een paard met bloedarmoede. Weet iemand wat deze rode vlekjes betekend, is het dat toch bloedarmoede?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 16:40

Kan je niet even bloed laten trekken?
Dan heb je iig zekerheid en het kan zowiezo nooit kwaad om dat eens even na te laten kijken.

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 16:44

Taverno heeft ook bloedarmoede en daar was ook niets aan te zien.
De enige zekerheid kan je krijgen door een bloedonderzoek.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 19:08

Kunnen die rode vlekken niet zijn iets irriterend zijn, en dat hij daarom zo tegen het bit is? Eigenlijk is het heel erg moeilijk om aan het tandvlees te zien of er sprake kan zijn van bloedarmoede, de slijmvliezen van de ogen zijn wat betrouwbaarder. En als hij echt bleke slijmvliezen heeft, heeft hij redelijke bloedarmoede.
Maar ik snap het verhaal niet helemaal eigenlijk... Rode vlekken in zijn mond die vervagen... Rode vlekken horen er niet te zitten, dus als ze vervagen, lijkt het mij juist goed.... Of begrijp ik je verkeerd?

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 19:27

pb dizzy hier op bokt even, haar paard had dat ook, zij moest daar iets voor in de mond geven, weet niet zeker meer wat!

moowsy

Berichten: 7476
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 22:50

taverno schreef:
Taverno heeft ook bloedarmoede en daar was ook niets aan te zien.
De enige zekerheid kan je krijgen door een bloedonderzoek.

Bij ons oude paard was eerst ook niks te zien,terwijl ze het ook had.Maar uit de tests bleek dat ze het wel had.
Ze was een beetje net als ik(ik heb ook bloedarmoede)snel moe,soms wat afwezig enz. vandaar die tests.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-04 12:43

Zelf vond ik de conlussie rode vlekjes en bloedarmoede vreemd. Vandaar mijn vraag op bokt. Eigenlijk heb ik nog niet eerder wat gedaan of over nagedacht over de rode vlekken, dus weet ook niet wat dat betekend. Heb mijn boeken die ik heb daarover nageslagen en vindt dus helemaal niets hierover. Iemand enig idee/ervaring met rode vlekken op tandvlees? Waarom hij nu lastig is met het bit weet ik niet, de vlekken zitten niet in de buurt van het bit. Zijn tanden zijn rond de kerst in een kliniek nog helemaal gedaan.
Moet maandag toch terug naar Bodegraven voor zijn achterbeen, zal dan gelijk eens vragen.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 22:15

Ik vind die conclusie ook een beetje vreemd. Bij bloedarmoede kan het tandvlees wat lichter kleuren.
Mijn eigen pony werd sloom, terwijl hij heel werklustig is. Toen heb ik mijn kennis laten kijken. Die vond hem er gezond uitzien. Maar toch bleef mijn pony sloom. Toen de dierenarts laten komen. Die zei ook dat hij er super uit zag. En zo niets kon zien. Dus bloed laten prikken. Hij had lichte bloedarmoede. Dus medicijnen, en toen knapte hij op.

Maar met rode vlekken vind ik toch wat vreemd. Kan je niet helpen wat het is. Maar lijkt me geen bloedarmoede. Dan worden ze veel rustiger. Die van mij wilde geeneens meer lopen van vermoeidheid.