*Merrie niet drachtig te krijgen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-01 11:27

Hallo,

Ik was geinteresseerd in een keur merrie v.animo keur m. keur pref prest vm Abgar XX
Maar deze mensen krijgen deze merrie niet drachtig ze heeft wel al een veulen gehad. Bij de hengstenboer kon men niets vinden. Volgens hen was alles ok en kan de merrie gewoon drachtig worden. Ze schijnt 6 weken drachtig te zijn geweest maar heeft de vrucht daarna verloren.
Er is nooit een slijm monster genomen.
Ik wil graag weten of het een groot risico is om de merrie te kopen. Bij ons is altijd alles nog drachig geworden, en na mijn mening moet dat met deze merrie ook gewoon lukken.
Welke factoren zijn er dan van invloed.
Als ik de merrie eventueel zou willen kopen wat moet ik dan doen. Laten onderzoeken door een kliniek?
Welke factoren zijn van invloed als een merrie bv niet drachtig kan worden. En welke factoren zijn juist ideaal om een merrie wel drachtig te krijgen?
groetjes jeannette

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 12:41

Hoi Jeanette

Ik zou zeker eens een echografie en een onderzoek van de baarmoeder laten doen. Het is namelijk zo dat er in de baarmoeder en de vagina een bepaalde flora zit. Wanneer de merrie hengstig is en gedekt wordt, kan die flora het overige sperma afbreken. Op andere momenten niet. Dat wil dus zeggen dat wanneer je iets te laat insemineert, het sperma niet kan afgebroken worden, de flora gaat kapot en je krijgt een ontsteking. Zolang de baarmoeder niet gespoeld wordt, krijg je de merrie niet meer drachtig.
Verder denk ik dat het belangrijk is om een dergelijke merrie zeer goed op te volgen. Zowel bij het insemineren als de weken erna. Het paard van een vriendin van mij had namelijk ook embryonale sterfte en nu moet die merrie een bepaald medicijn nemen tot ze x-aantal maanden drachtig is (weet niet meer juist hoelang).
Toen ik mijn paard liet dekken, vertelde men me ook dat het voorjaar de beste periode is. Zowel hengst als merrie zijn dan het meest vruchtbaar. Verder moet je ook proberen uit te vissen of het sperma van de hengts nog voldoende vruchtbaar is. Laat je bvb thuis insemineren dan kan je een deeltje sperma laten onderzoeken om te kijken of er voldoende beweeglijke zaadcellen inzitten.
Zo heb ik horen zeggen dat het sperma van Donnerhall zeer slecht aan het worden is en dat zowel zijn sperma als zijn nakomelingen daardoor in prijs gingen stijgen.
Veel succes

groetjes

Anja

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 23:21

Als de dierenarts niets wezenlijks heeft kunnen vinden kun je de merrie Brons-cure van VSM geven. Dit reguliert het hele vrouwelijke voortplantings orgaan.
Ik heb met mijn merrie ook nogal wat problemen gehad om haar drachtig te krijgen en vooral te houden. Ze heeft Brons-cure gehad, waardoor ze veel beter hengstig werd, met goed rijpende eieren.
Daarnaast had mijn merrie het probleem dat ze tussen de 18e en 40ste dag de vrucht resorbeerde (die 'verdwijnt' dan). Normaal gesproken wordt een merrie tijdens de dracht nog gewoon hengstig. Dat hoort. De eitjes die rijpen zitten in een 'geel lichaam' en deze produceren een hormoon dat de zwangerschap in tact houd. Vanaf ongeveer 120 dagen neemt de placenta die hormoonproductie over. Bij mijn merrie was dit mechanisme dus verstoord. Toen dat eenmaal geconstateerd was heeft ze na de laatste dekking vanaf de 18e dag Regumate (een hormoonpreparaat dat voornl. in de varkensindustrie gebruikt wordt) gehad. Dat moeten ze dan tot ong. 120 dagen krijgen, waarna de placenta het dus over neemt. Het resultaat is een geweldig mooi veulen waar ik bere trots op ben!
Het hoeft overigens niet zo te zijn dat ze bij een volgende dekking weer dezelfde problemen heeft. Het kan ook eenmalig zijn. Een vriendin van mij heeft een merrie die het ene jaar wél en het andere jaar geen Regumate krijgt.
Ondanks dat dit een oud topic is hoop ik dat je hier wat aan hebt.
Succes!

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 18:38

Wij hebben een dravermerrie die niet drachtig wil worden. Ze is wel drachtig geweest, van een tweeling; er zou er in utrecht 1 worden weggespoten, maar ze zijn allebei weg gegaan. Daarna is ze bij ons gekomen, en ze is daarvoor nog wel gespoeld. Wij hebben haar ongeveer 6 keer laten insemineren, zonder resultaat. Ze schijnt nog wel een paar weken drachtig te zijn geweest, maar dat is nix geworden. Ik hoop dat jullie meer suc6 hebben!!

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-01 21:38

Tja ik ken het probleem niet echt omdat de paarden waar wij ervaring mee hebben bijna moeiteloos drachtig werden. Ik ken wel een paard in mijn omgeving die om het jaar drachtig wordt. Dat is heel eigenaardig maar wel waar! Tja ik hoop eingelijk nog op een reactie van de dierenarts eens kijken wat hij ervan zegt!
alvast bedankt voor jullie reacties
groetjes jeannette

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 16:40

Laat de dierenarts het controleren,
dan heb je wat meer zekerheid

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-01 16:45

Paard is niet van mij maar wilde ik misschien kopen!
vandaar!
groetjes jeannette