e.colli bij paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
quincyjones
Berichten: 7
Geregistreerd: 24-11-02
Woonplaats: belgie Vlaams-brabant

e.colli bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-04 13:19

altijd als ik iets lees over e.coli gaat het over mensen die besmet zijn geraakt door besmette dieren en dus ook paarden en dan staat er dat mensen ziek worden, maar dat meestal vanzelf weer over gaat, maar wat krijgen de paarden er nu zelf van ? Verward

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:11

Je wordt niet ziek van de bacterie, maar van het toxine dat de bacterie kan produceren als hij in contact komt met water of voedsel. Meestal diarree.

De bacterie komt van nature voor in de ingewanden van het paard en veroorzaakt daar dan ook geen problemen, maar het toxine is ook voor paarden niet gezond. Wat paarden precies krijgen van het toxine weet ik niet, maar ik kan me zo voorstellen dat ze ook aan de spuitpoep gaan.

Tot zover mijn inmiddels wat stoffig geworden kennis van micobiologie. Als je echt specifieke dingen wilt weten heb ik hier wel literatuur staan.

quincy

Berichten: 221
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: oost-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:32

Hey, da's snel.. bedankt voor dit antwoord OK dan!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 22:18

Ja, jij en paarden en alle andere dieren krijgen van de toxinen van E.coli hele waterige diarree. De ene soort is voor de mens wel schadelijk en voor dieren niet en anders om. Er zijn veel soorten E. coli!