kieswortelontsteking

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 15:16

via het zoeken kom ik op deze topic terecht. Een kieswortelontsteking komt schijnbaar toch niet zo heel vaak voor. Maar nu heb ik ook een paard op stal. Hij werd 2 weken geleden klinisch gekeurd en er werd kieswortelontsteking geconstateerd. Op de rontgenfoto kon je ook duidelijk zien dat de wortel was aangetast. Ook daar kregen we het verhaal: proberen met anti-biotica, maar de meeste gevallen (80 tot 90% moet worden geopereerd) De eigenaar van het paard koos gelijk voor het opereren en achteraf is dat een juiste keuze geweest. Na de operatie vertelde de dierenarts dat het echt niet met anti-biotica was weggegaan. Vorige week woensdag is hij geopereerd en vanaf maandag is hij bij mij op stal, met toch wel een behoorlijke gat in zijn kaak. Moet nu dagelijks spoelen en verband verschonen. Stinken, je gaat echt over je nek Misselijk (en ik ben wel wat gewend hoor), maar het gaat vooruit. Ben benieuwd hoelang het nog duurt, maar zolang er nog push uitkomt -en dat wordt al minder- moet ik doorgaan met spoelen (naar verwachting nog een kleine week).


Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 19:11

tjee zeg, ik leef in het stenen tijdperk. Ik had niet in de gaten dat deze berichtjes van een jaar geleden waren. Gelukkig dat het voor jullie verleden tijd is en genezen lijkt. Dat hoop ik voor het paard bij ons op stal ook. Het is een rot gezicht zo'n gat in de kaak, daar stop ik na het spoelen een tampon in (er zit geen plug in zoals in jullie verhalen), touwtje komt er keurig uit, dus ook gemakkelijk te verwijderen. Draaft al weer mee in de stapmolen en is vrolijk, dus de vooruitzichten zijn goed. Knipoog


Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 09:14

De tampon zit erin om het gat open te houden, anders zal het heel snel dichtslibben met etter. Door de dagelijkse spoeling maak je de wond schoon en houdt het open. De rommel die eruit komt wordt wel elke keer minder, dus heb wel het gevoel dat het goed zit. Lachen

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 09:50

Kan me het probleem bij Riezelma wel voorstellen, dat toen is besloten de natuur zijn gang te laten gaan. Als je alles hebt gedaan wat in het vermogen ligt en dat niet lukt heb je -denk ik- geen andere keus. Gelukkig is dat goed afgelopen.
Op dit moment heb ik een paard op stal waar 2 weken geleden aan de onderkant van de kaak een kies met wortel is uitgetimmert. Het gat was behoorlijk groot, maar wordt nu wel erg klein ik kan er geen tampon meer in kwijt. Spoel nu 3x per dag om de wond open te houden want er komt nog steeds troep uit. Iemand ervaring hierin? (er is geen drain)

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 14:40

Mirgino, bedoel je dat je nog steeds elke dag zijn mond spoelt? En zo ja, hoe doe je dat dan? Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Avanti, elin2412, Hobbyhorse, IASCrawler, Pikeur en 29 bezoekers