tegengaan van verveling op stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

tegengaan van verveling op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-04 20:58

weten jullie hier iets op?? ik heb een appel in mn pony dr stal hangen alleen doet ze er bar weinig mee.. er ligt ook een bal in maar daar doet ze ook niets mee.
ik had voorheen wel een emmertje met daarin een kwart kilo biks, in die emmer had ik een gaatje geboord. het nut hiervan was dat ze iets te doen had op stal, elke keer als ze die emmer bewoog kwam er een klein beetje biks uit ( het was het soort idee van een voederbal, maar aangezien die heel duur zijn dacht ik hey ik maak er zelf 1).
dit hielp wel ze had wat te doen op stal.
Alleen, nu heb ik weer zo'n zus die denkt van hey jou pony is mijn pony en al sik dat niet goed vind gebeurt dat ook niet.
zij heeft de emmer uit de stal gehaald met als reactie dit: mijn pony dacht dat ie eten kreeg en dan word ze gek.
terwijl er nog een paardje staat maar dan wel met een voederbal en daar reageert haar paard ook niet op.. beetje loos dus ,... oftewel, ze kon iets WEER niet hebben en mijn pony moet daar altijd de dupe van zijn.

MAAR genoeg heeft iemand anders nog een idee zodat mijn pony zich niet verveeld op stal?? alle tips zijn welkom!!

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 21:15

Lekker buiten zetten...

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-04 21:17

ja dat kan dus niet dag en nacht dat is het probleem... ik ben er alleen maar 's avonds omdat ik niet in de buurt woon ik kan er ook niet met de bus heen gaan ofzo. hmm misschien iemand nog andere tips??

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 21:21

Een bal in een hooinet of een teddybeer dat heb ik ook wel eens gezien.
Lekker vaak hooi geven dan hebben ze wat te kabbelen.
Veel rijden dan is ze blij als ze een tukje kan doen op stal Lachen

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-04 21:27

okay ik ga het proberen, van dat rijden heb ik je net een pbtje gestuurd, maar van die bal en teddybear ga ik zeker proberen Haha!

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 22:31

mijn paard moet 14 dagen binnen blijven en is nogal een druktemaker.Hij heeft van een stalgenoot zo`n klein soort skippybal gahad en ik heb zelf een lege colafles aan een touwtje opgehangen.
Hij is er helemaal weg van.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-04 22:35

helpt de colafles aan een touwtje en heb je er wat inzitten?, een vriendin van mij die heeft dat namelijk ook maar haar pony doet er helemaal niets mee.
(skippybal zonder tien uitsteeksels?? zo ja waar kan je die ergens kopen weet jij dat?)

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 22:42

Taverno is gek op de colafles, er zit niets in maar je kan er ook wat biks in doen. De skippybal schijn je in de ruitrsportwinkels te kunnen kopen.
Ik kreeg ook nog een tip om wat takken op te hangen(wilg en berk)dat ga ik denk ook maar doen.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 23:04

Tja, kan je niet aan iemand vragen of diegene je pony ´s ochtend buiten zet ?? Echt dé oplossing hoor Knipoog !
Ik blijf het zeggen: hooinetten zijn levensgevaarlijk in een box Scheve mond !!
Het is niet leuk als je op stal komt en je moet je paard/pony lossnijden, omdat hij met een hoef in het net vast zit, terwijl je niet weet hoe lang hij daar al ligt Verdrietig !

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 23:14

buiten zetten is het beste, maar dat gaat niet begrijp ik, misschien een stalgenootje kat, geit of andere maatje.

lekker dingetje zoals een liksteen of likemmer kan ook helpen de likemmer kan ie veel van eten zonder daar last van te krijgen en leid bij onze paarden goed af, overdag als ze buiten staan doen we de deksel erop zodfat het ook speciaal blijft voor de nacht, anders is het snachts niet echt intressant meer.

Ook heb ik zon schuurborstel tegen de muur hij schuurt er tegen, loopt eraan te trekken en te plukken en weet ik wat hij er allemaal mee uit spookt, maar leid wel weer af.

succes!

Buy de way, die skippyballen kun je ook bij de giraffe of andere speelgoed winkeltje krijgen voor een paar euro. en los in de stal leggen (knip ff dat handvat eraf) of ophangen

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 01:00

Sterre schreef:
Ik blijf het zeggen: hooinetten zijn levensgevaarlijk in een box Scheve mond !!
Het is niet leuk als je op stal komt en je moet je paard/pony lossnijden, omdat hij met een hoef in het net vast zit, terwijl je niet weet hoe lang hij daar al ligt Verdrietig !


De hooinetten hangen niet laag dus dat is geen probleem, ik heb altijd met hooinetten gewerkt, de reden: toen ik marinde kreeg had ze nog nooit in een stal gestaan, daardoor is het een ongelooflijke smeerpony. voorheen stond ze altijd in een weiland met andere paarden, in een soort van natuurgebied in het bos in drente. toen ik haar voor het eerst op stal zette moest ik de dag erna de hele stal leeg halen terwijl ik die dag ervoor een pak zaagsel in had gegooid, met dat losse hooi wat ze toen kreeg werd het helemaal een zooi in die stal en mijn pony liep alleen maar te soppen in haar eigen urine en hoopjes, met dat hooi ertussen werd het nog een ergere zooi. toen ik hooinetten ging gebruiken was het al snel een stuk minder, maar als ik die hooinetten eruit haal en 2 x per dag hooi op de grond geef word het weer een enorme zooi, ze trapt het hooi echt door dr hele stal heen!!!

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 01:01

ik weet nooit wie er 's ochtends is, ik geloof ook niet dat ze de hele dag naar buiten mogen (regel van de 'manege'). als ik er ben gaat ze meestal wel los of in het weilandje of in een kleine bak war ze even kan rennen..

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 09:16

wat is een likemmer?

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 09:54

Voorkomen is beter dan genezen. Kun je toch niet aan iemand anders vragen of die jouw pony buiten kan zetten?

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 09:57

ik hang een klein colaflesje gevuld met müsli op 's middags, hij is zo leeg, dat doet ie heel slim inmiddels, maar het schijnt dat ie er 's morgens vroeg, als ze beginnen koeien te melken nog steeds met dat flesje aan de gang is.

Ik heb een klein flesje genomen, want dan een grote fles bijt ie de hals dicht, dan kunnen de brokjes er niet meer uit en wordt ie razend!

Ik heb ook een boredombreaker hangen met 3 likkits erin, maar daar doet ie weinig mee....

Note: mijn paard is een enorme kribbebijter en toekomstige luchtzuiger; hij trekt de palen uit de wei! (staat gelukkig alleen 's nachts binnen)

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 11:24

smurf schreef:
ik heb ook een boredombreaker hangen met 3 likkits erin, maar daar doet ie weinig mee....



wat is dit precies Verward Knipoog

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 11:30

cissie schreef:
lekker dingetje zoals een liksteen of likemmer kan ook helpen de likemmer kan ie veel van eten zonder daar last van te krijgen


Wat is een likemmer???

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 11:35

is dat niet een emmer met daarin een 'liksteen' wij hadden ooit ook een likemmer. dat is dus gewoon een emmer, wij hadden kruidensmaak erin zitten, het paard kan dan gewoon uit de emmer het liksteen likken,..(jeetje wat een uitleg :S)

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 11:51

Citaat:
een boredombreaker


een soort bal aan een touw dat je aan het plafond hangt met 3 likkits erin.

Afbeelding

(let niet op de zweetdeken Haha! )

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 11:58

coole zweetdeken OK dan! , okay dan zat ik er toch naast waar kan je die bal zoal halen (bij onze paardenshop hebben ze hem niet)

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 12:38

www.paardendrogist.nl

de likkits moet je er los bijkopen, die heb je in verschillende smaken, maar mijn vreetzak heeft nog niet door dat je ze kan eten en ze hangen pas 3 maanden in z'n box....

rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 14:24

Wat een leuke sweetdeken trouwens hahah echt grappig!! Mijn paard verveeld zich ook vaak opstal en ik heb toen zo'n bixbal gekocht en daar speelde ze mee maar na een tijdje had ze hem door en was het zo leeg! Verder veel hooi geven en zo veel mogelijk proberen buiten te zetten!!

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 14:30

Heb een likit in de stal hangen tegen verveling, ze doet er alleen weinig mee. Als ze het door heeft zal ze er wel wat meer mee gaan doen denk ik.
Een hooinet vullen en daar wortels o.i.d in verstoppen is ook handig dan zijn ze een lekker tijdje bezig

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 15:35

Voordat ik ga strooi ik altijd een paar wortels in stukjes gesneden uit over de stal. Dan is hij lekker aan het zoeken, en de volgende ochtend staat hij nog steeds te zoeken. Stel je voor dat er nog een worteltje ligt die hij over het hoofd heeft gezien.

Wel beginnen met grote stukken wortel dat je paard snapt wat de bedoeling is.

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 18:13

Mijn pony heeft een hooizak, waar dus maar één gat inzit, en een plak hooi. Dus dat duurt al even langer, verder een voederbal met biks, en een AA drink flesje met biks gevuld. Ook heb ik een liksteen in een emmer, waar een paar snoepjes ingaat, die emmer beweegt dat, en is het moeilijk om ze te pakken te krijgen.

Ach ja , zo houd je ze s'nachs bezig he Haha!