Paard wordt dunner

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Paard wordt dunner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 16:56

Treasure begint er wat schraal uit te zien.
Ik weet ook hoe het komt, ze heeft weer een groeispurt en dat kost natuurlijk een hoop energie.
Haar buik is nog niet opgetrokken, maar ik zie wel bij haar flanken dat ze wat invalt en ik zie haar ribben te goed.
Ze staat op 3 x een kilo onderhoudsbrok en op 3 x hooi.
Ze kan niet meer hooi of kuil krijgen omdat ze erg gevoelig is voor eiwit. Ze krijgt dan direct eiwitbultjes en als ik niet snel minder ga geven dan krijgt ze er ook enorm dikke benen bij. Dus meer hooi geven is geen optie.
Echt meer krachtvoer ook niet omdat ze fris genoeg is en ik geen zin heb in een paard met teveel energie waardoor het gevaarlijk wordt.

Wat kan ik haar nog extra geven waardoor ze weer wat dikker wordt?
Ik heb haar al een vitaminestoot gegeven, ze krijgt dagelijks wortelen erbij en voor de doorbloeding krijgt ze nog appelazijn zodat het allemaal wat beter stroomt en de afvalstoffen beter weg gaan. Dat heeft veel zin bij haar want het scheelt een hoop dikke benen geneuzel.

Wie oh wie heeft een oplossing voor me, want ik vind dit echt geen leuk gezicht, zo'n smal paardje.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 17:12

cavalor heeft een ruwvoeder vervangend product,
verder kan je misschien voederbieten geven?


ik dacht ook nog aan melasse of mais of luzerne bijgeven, maar ik denk dat er in luzerne te veel eiwit zit.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 20:17

weet je zeker dat ze geen wormen heeft en dat het gebit in orde is. ik geloof dat ze daar ook van kunnen invallen.
ik ken iemand die een pony heeft die snel dun word. die krijgt luzerne, maar weet ook niet of daar veel eiwit in zit.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 20:18

ow sorry, las de eerste regel niet goed :S
iig veel succes

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 20:52

Ik ben dus zelf ook bang om Luzerne erin te gaan stoppen. Want daar zit weer een hoop eiwit in.

Voor de goede orde, ze heeft zeker geen wormen (krijgt echt om de 6 weken een wormenkuur, steeds een ander merk en heeft pas ook een speciale gehad tegen lintwormen) en haar tanden zijn net een maand geleden gedaan.

Gracy

Berichten: 1946
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 01:52

Er zit niet zoveel in onderhoudsbrok...
Mischien extra slobber erbij geven.
En i.p.v. elke dag azijn, maar een paar keer in de week.. want ook al is het goed om te geven, oppassen dat ze niet te vaak krijg.
Net zoals wij mensen, is azijn ook een middel voor afvallen. Knipoog
ik neem ook regelmatig een eetlepel appelazijn met water Schijnheilig

Juist nu dat Treasure aan het groeien is, en ook wordt ze gereden, verbrand ze sneller haar calorieën.
Goh, konden wij zo makkelijk afvallen.... Bloos

Gracy krijg dagelijks: prestatiebrok (merk: Treurniet), slobber (merk: Havens), kuilgras en winterpeen.
Ik merkte dat Gracy met onderhoudsbrok minder energie had en ging ook snel afvallen (toen ze kreupel was, kreeg ze onderhoudsbrok i.p.v. prestatiebrok).

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 02:39

Maismeel/zemelen slobber Lachen. Maismeel zet goed aan. Eventueel met een scheut zonnebloemolie (voor de vacht) en een mandarijntje erdoor (voor de smaak Haha!).

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 10:47

Apple schreef:
Maismeel/zemelen slobber Lachen. Maismeel zet goed aan. Eventueel met een scheut zonnebloemolie (voor de vacht) en een mandarijntje erdoor (voor de smaak Haha!).


En eventueel nog een schepje knoflook erdoorheen.
Zo deden wij het vroeger ook als Ilkkah te mager werd als ze haar vuelen had.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 11:06

Slobber iedere dag is ook niet goed. Want op die manier krijgt de maagwand een slijmlaag over zich heen waardoor niet alles meer makkelijk opgenomen kan worden. Er blijven dan teveel voedingsstoffen achter in de mest. Niet alle vitaminen en mineralen worden dan opgenomen. Dus ze krijgt nu 3 x per week slobber erbij.

Dus iedere dag slobber vind ik geen optie.
Maismeel door de slobber weer wel. Dat ik daar niet aan heb gedacht...
Tnx!

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 12:05

kijk eens op www.draversbrok.nl van havens. en dan moet je even bellen met havens daar kunnen ze je heel goed helpen.
ze hebben meestal verzorgingsbiks daar zitten niet zoveel eiwitten in.

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 12:07

oja of pavo voeders misschien kan je daar ook eens informeren,en misschien helpt maismeel maar dat moet je wel voorzichtig voeren want daar worden ze heel snel dik van!!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 12:13

Sja, dit is weer wat moeilijker. Er wordt voor mij gevoerd en om dan op compleet ander voer over te gaan.
Volgende week gaan we verhuizen, ik zal eens kijken wat ze daar precies voeren en anders kan ik inderdaad overgaan op de eiwitarme muesli van Havens en op maismeel door haar slobber.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 12:26

Kleintje schreef:
Slobber iedere dag is ook niet goed. Want op die manier krijgt de maagwand een slijmlaag over zich heen waardoor niet alles meer makkelijk opgenomen kan worden. Er blijven dan teveel voedingsstoffen achter in de mest. Niet alle vitaminen en mineralen worden dan opgenomen. Dus ze krijgt nu 3 x per week slobber erbij.

Dus iedere dag slobber vind ik geen optie.
Maismeel door de slobber weer wel. Dat ik daar niet aan heb gedacht...
Tnx!


Heb ook nooit gezegt elke dag Knipoog
Wij gaven het Ilkkah 4 keer in de week

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 13:32

Maismeel of gebroken mais voeren werkt erg goed. Zit volgens mij niet zo veel eiwit in.

scallie

Berichten: 168
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 13:46

hoi

toen mijn paardje te mager werd gaf ik bietenpulp bij

te beginnen met een halve kilo (droog) per dag en dit in water een nacht laten weken, bietenpulp zwelt dus mag nooit droog gevoerd worden en moet minstens 12 uur weken

is heel eiwitarm, ik zag na een week al resultaat

succes!!

Patsy

Berichten: 573
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: groene hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 14:01

Nou, die van mij krijgt sinds kerst Pavo Melange (gele zak). Sindsdien heeft ze gewoon weer een lekkere buik. normaal krijgt ze 5 kg brok, 2 x hooi en dan dus van mij een schep van deze muesli erbij. Binnen een paar weken had ze een buikje en begon er weer super uit te zien!

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 20:58

Is ze wel goed ontwormd?
Het lijkt me wel dat ze genoeg voer krijgt.
Mijn paard is afgelopen zomer verschrikkelijk vermagerd, echt als je hem zag, wat een scharminkel zeg.
Achteraf bleek hij al langere tijd ziek te zijn en was hij zoveel afgevallen door de pijn.
Maar als verder alles in orde is met jou paard, zou ik het eens proberen met maismeel en daar met warm water een lekker papje van maken en 3 keer per week voeren.
Dat heeft bij mijn merrie onwijs geholpen want die was ook wat mager toen ik haar kocht.

horsedentist
Berichten: 17
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 11:14

Paardentandarts doet vaak wonderen.
Je kan er nml. instoppen wat je wilt maar als het voer niet goed gemalen wordt, neemt het paard ook weinig op.
met een goed onderhouden gebit is het voerrendement veel hoger!

vr gr Paul

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-04 11:30

Horsedentist, zoals je hebt kunnen lezen zijn haar tanden net een maand geleden gedaan. Wij hebben een tandarts op het erf wonen van stal.
Dus zodra ik merk dat het wat moeilijker gaat allemaal dan komt hij gelijk kijken.
Ze is de afgelopen 8 maanden dat ik haar heb al 4 keer nagekeken, 3 keer is er daadwerkelijk iets gedaan. Dus ik kan me echt niet voorstellen dat het door het gebit komt.
Ook is ze echt goed ontwormd.

Zelf denk ik echt dat het komt omdat ze zo ontzettend is gegroeid de laatste tijd.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 17:37

Deze vraag komt echt ontzettend vaak langs in andere verpakkingsvorm Knipoog. De vetaanzetters zijn maïs (beste is maïsvlokken of maïsmeel gezien deze twee geen "bast" meer hebben die het paard niet kan afbreken en dus alle voedingswaarde opgenomen raakt uit het gevoerde . Verder is pulp een goede aanzetter (mag je verrijken met wat maïsolie of zonnebloem-), zemelen is ook een goede maar gezien deze nadelige effecten kan hebben is het best deze te geven in combinatie met pulp (mengen). Ik voer al sinds jaar en dag een mengsel van deze waar ik nog gerstevlokken bijdoe en voor de smaak wat basisbrok en kruidenmengsel Knipoog

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 21:41

Ik heb dit probleem met mijn paard ook gehad. Die wordt op zijn ribben dun in de winter en als je dan meer brok gaat geven wordt hij wel erg idioot Knipoog
Ik heb nou een soort meel waar ze dik van worden maar niet meer energie van krijgen. Je moet het aanvullen met water.
Ik weet alleen niet hoe het heet, het is volgens mij ook een huismerk van de winkel waar wij altijd voer halen.
Maar het werkt perfect OK dan!

Melletje
Berichten: 43
Geregistreerd: 06-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 00:52

Hoi,

Zag al dat je een stel antwoorden gehad had, maar misschien heb je hier wat aan. Jij hebt waarschijnlijk hooi dat wat vochtig(er) aanvoelt, hoe droger het hooi hoe minder eiwit....

Ver wat voeren betreft krijgt Esquivana 3× per dag 1 kg. onderhoudsbrok, geef ik haar meer dan houd ik haar niet. Als bijvoeding hebben wij pulp, ze was mager toen ze kwam en mede dankzij pulp is ze mooi opgewicht en dat blijft ze nu ook. Geven we dat niet valt ze ook in, in pulp zit niets waar ze extra energie ofzo van krijgt.
De pulp krijgt ze ook 3× per dag 1kg. Hooi krijgt ze ook 3× per dag, maar als we dat nattere hooi met veel eiwit hebben krijgt ze snel dikke beentjes. Dus wij hebben zowieso dat droge hooi, is volgens mij ook nog beter voor spijsvertering, maar dat weet ik niet zeker????

Dus wat Esqui's voedingschema betrefd:
's Ochtends: 1kg. brok + 1kg pulp
Halverwege ochtend: hooi
Tussen de middag: 1kg. brok + 1kg pulp
Midden op de middag: hooi
Begin avond: 1kg. brok + 1kh. pulp
's Avonds laat: hooi

Het aantal pulp wat we geven verschilt wel hoeveel ze nodig heeft, dus soms is het minder, maar eigenlijk nooit meer Knipoog

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 10:19

BELANGERIJK : pulp weken in flink wat water!!!!!!!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 10:22

Waar kan ik pulp vandaan halen en hoe zijn de verpakkingen? Is het makkelijk thuis op te bergen in een berging??? Of stinkt het enorm?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 11:36

Pulp is gedroogd in korrels en is geurloos. Het is bij de welkoop/boerenbond/voerhandel te krijgen en is niet duur en makkelijk op te slaan. Het diend wel geweekt te worden in water (korrels grondig onder water zeggen en indien nodig kan je nog een geut water bijvoegen). Minimum 10 uur laten wellen, ik maak het elke avond aan voor de volgende avond en gebruik voor 1 maatmeker pulp en halve maatbeker zemelen ongeveer 6/7 liter water. Je kan er andere dingen ook door mengen voor de smaak indien je paard kieskeurig is zoals gewone bix bijvoorbeeld Knipoog