Paard met spat kopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nekrednael
Berichten: 39
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Geraardsbergen

Paard met spat kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-04 11:16

Ik heb momenteel een zeer mooi paard op het oog, met geweldig goeie papieren, en voor een zeer goeie prijs. Probleem is nu, ik heb met de eigenaar gesproken en hij zegt dat ze voor zo'n lage prijs weg mag omdat ze niet volledig in orde is. Ze is 5 jaar en heeft last van spat. De dierenarts van de eigenaar zegt dat ze een jaar relatief moet rusten, ze zou wel zonder problemen recreatief berden mogen worden maar geen intensieve sporttraining. Ik moet wel zeggen dat het echt een prachtige zwarte merrie is, en ik ben er meteen verliefd op.
Zijn er mensen die ervaring hebben met spat, en is het volledig te genezen?
Ik weet natuurlijk wel niet in welke mate ze het heeft. De eigenaar zegt dat ze het gekregen heeft na een jaar dressuurmatig bereden te zijn geweest, nadien heeft ze ook gesprongen zonder problemen. Nadien zijn ze begonnen met intensievere trainingen en opeens stond ze te kreupelen. Toen heeft hij ze 3 dagen op stal laten staan en opnieuw beginnen trainen. Na een tijdje stond ze weer kreupel.
Hij heeft de DA laten komen en er zijn foto's genomen: spat in de achterbenen. Zijn DA zegt dat ze een jaar moet rusten en dat het dan waarschijnlijk over zal zijn. Hij zegt dat ze wel recreatief bereden mag worden, zeker 2 à 3 keer per week.
Kan dat eigenlijk? Dat het volledig geneest? Naar mijn weten kan het enkel als de beentjes onder het spronggewricht volledig vergroeid zijn, maar hoe kan hij nu weten dat dat zal gebeuren?

Zouden jullie nog overwegen om dit paard te kopen of zeggen jullie meteen laat maar.
Graag ook ervaringen met spat

Thnx

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 11:21

Ik kan het verkeerd hebben, maar ik dacht dat spat een blijvend mankement was? Verward Het kan beter lijken te gaan omdat bij spat de gewrichten (of iets in het gewricht) aan elkaar groeien waardoor het kreupelen stopt.
Er zal best iemand zijn die precies weet hoe het zit, ik ben nog niet helemaal wakker na maar 1 bakje koffie. Bloos

edit: ik heb het nog even nagezocht voor je, want zoals ik het omschrijf kan je volgens mij niet veel mee Bloos Hier staat duidelijk omschreven wat spat is:
http://www.hoofcare.nl/map_voor_hoefpro ... /spat.html

Caadhola
Berichten: 738
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 11:43

inderdaad een goede site.
Shadow heeft ook spat,door speciaal beslag en medicijnen loopt hij weer goed.
Maar het is NIET te genezen.
Ik zou geen paard kopen waarvan ik wist dat hij/zij spat zou hebben.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 11:50

NIET aan beginnen !!!!!!
spat gaat niet over en kan zelfs ook erfelijk zijn
dus dan heb je een merrie met geweldig papier, waar je niets mee kan ?????
en een recreatief paard wat GEZOND is , maar wat bijv. geen papier heeft
kost je de helft van dit paard(in aanschaf)

als je een paard koopt, koop dan een gezond paard,bij een gezondpaard zijn de dierenartskostem al hoog genoeg
laat staan bij een paard met zoiets
NIET aan beginnen dus !!!!

Nekrednael
Berichten: 39
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Geraardsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-04 11:54

Ja, ik besef het wel, ik probeerde het gewoon wat te verdringen, ik weet wel dat het niet slim zou zijn.
Het is wel zonde want het was echt een prachtig beestje.
Bedankt voor de reacties

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 11:56

Maar spat kan wel verminderen in het last van hebben.

ik kende een springpaard wat goed liep, helaas ook kreupel werd en dus spat had.
Loopt nu al jaren zonder problemen recreatie.

Ligt er dus aan hoe erg het is.
En dit kun je alleen echt weten door je eigen DA te laten kijken, niet door hun DA en hun verhalen.

Oxbow
Berichten: 55
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 12:03

Er zijn paarden met erge spat, die nooit kreupel lopen en er zullen ook paarden zijn met minimaal spat die constant kreupel zullen zijn... Wil en karakter spelen dus ook een rol.

Blijf nuchter en koop direct een gezond paard!

Summum
Berichten: 50
Geregistreerd: 10-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 12:56

spat is alleen in actieve vorm pijnlijk. als het volledig aan elkaar gegroeit is heeft het paard er geen last meer van. het proces kan versneld worden door bijv. tildren infuus. je zou foto's moeten laten maken om te kijken hoe ver het al is.

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 13:08

Summum schreef:
spat is alleen in actieve vorm pijnlijk. als het volledig aan elkaar gegroeit is heeft het paard er geen last meer van. het proces kan versneld worden door bijv. tildren infuus. je zou foto's moeten laten maken om te kijken hoe ver het al is.

Dat probeerde ik in mijn eerste berichtje ook te zeggen, maar het kwam er niet duidelijk uit Haha!

En wat RunningKawa zegt, laat je eigen da kijken in wat voor stadium het zich bevindt.

floortje_82
Berichten: 727
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: hoengen-selfkant/limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 17:03

ik zou dus nooit een paard met spat kopen je weet niet wat je je voor elende op de hals haalt het kan jaren goed gaan maar hij kan ook morgen stok kreupel lopen

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 18:35

Een paard bij ons op de p.c heeft spat,
als hij niet elke dag beweging heeft, dan kan ie z`n benen niet meer bewegen zowat, ook doet het hem pijn, om zijn hoefen goed op te tillen.
als ik jou was, zou ik haar niet kopen.

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 19:08

Niet doen
Kort maar krachtig!
ook al is de prijs zo mooi,je koopt de ellende van een ander!
Lundi

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 19:23

Sluit me bij de rest aan...niet doen dus!
Wie zegt niet dat de klachten verergeren?
Dan zit je met een duur paard die je niet meer kan berijden en je bent zo aan het dier dan inmiddels gehecht dat je hem ook niet weg wilt doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 21:29

Ff bijvoegen voor ik verkeerd begrepen word.
Ik zou hem ook niet kopen, genoeg gezonde te koop.
Maar toch weet ik dat het niet altijd problemen hoeft te blijven geven.
Maar dat risico ging ik ook niet lopen.

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 17:06

ik zou het ook niet doen, het paard heeft hartstikke goede papieren en ik denk dat je met dr verder wil in de wedstrijssport, dan zou ik het zeker niet doen, er zijn zat goede en mooie paarden die wel gezond zijn
alleen moet je dan even verder kijken

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 22:53

Andrew heeft ook spat, is nooit kreupel geweest tot augustus 2003, toen kwamen we erachter. Na 3 maanden kreupel te zijn geweest, loopt hij tot nog toe weer goed. Maar het blijft een aandoening... februari gaat hij weer op de foto om te kijken hoe het zich heeft ontwikkeld. Ik ben blij dat ik weer kan rijden (wel rustiger aan) en hij gaat er niet om weg, maar zou nooit een paard kopen waarvan ik wist dat het zo'n probleem had... Te groot risico...

SunnyBoy
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 11:01

Mijn paard heeft ook spat. Een haakje aan het gewricht dus en dat KAN inderdaad na een jaar weer aangegroeid zijn. Ik weet wat het is nu en ik moet ook echt met iedereen meegaan dat als je de mogelijkheid hebt om een 'gezond' paard te kopen: Doen! Al zou ik mijn paard er niet om verkopen hoor.
Het is helemaal nooit zeker dat het weer aangroeit.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 11:22

Spat is een vorm van artrose, als een paard dat al op zo'n jonge leeftijd heeft, dan zou ik ook mijn vraagtekens zetten bij de kwaliteit van de andere gewrichten. Misschien dat ze na een jaar geen last meer krijgt van die spat, maar waar gaat ze daarna last van krijgen?
Ik zou het risico te groot vinden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 20:09

nee, nooit, absoluut niet aan beginnen aan zo'n dier. Problemen krijg je toch wel, die moet je niet kopen. Er zijn zat gezonde paarden te koop.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 21:18

Mijn paard heb ik als veulentje gekocht, op een gegeven moment viel het me op dat ze overvulde spronggewrichten had. Toen ze 3 was hebben we foto's laten maken en de diagnose was bolspat.
In april wordt ze 8 en heeft nog nooit 1 dag kreupel gelopen (gelijk even afkloppen), ze heeft ook nooit voedingssupplementen gekregen en ze heeft ook nog een hele onregelmatige "werkweek" (wel dagelijks weidegang). Zo loopt ze twee weken in de wei te luieren en zo moet een zware bosrit lopen van 25 kilometer of mee doen aan een springles.
Of je het paard moet kopen moet je zelf beslissen, ik denk dat je er geluk mee kunt hebben maar ook pech.
Meestal is het bij bolspat zo als de botjes van het spronggewricht aan elkaar zijn gegroeid je het paard weer volledig kunt gebruiken. Maar ja, niemand kan je garanties geven. Succes met je beslissing.

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 21:41

zoals al eerder gezegd word je koopt de problemen van een ander... het paard kan nog zo mooi zijn maar waarom zou je geen gezond paard kopen ?! er staan gezonde paarden genoeg die misschien nog wel mooier zijn...

persoonlijk zou ik zeggen ABSOLUUT NIET DOEN !!!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 21:41

Het is maar net wat jij er mee wilt gaan doen en hoeveel geld het over gaat.
Als jij een recreatief paardje wilt kopen, en zo'n paard kost net iets meer dan de slachtwaarde, kan je best een gokje wagen. Een paard met spat kan nog jaren lang mee gaan.

Maar zorgelijk is wel dat dit paard er kreupel op loopt. Dat betekent dat de spat nog niet uitontwikkeld is. Uitontwikkelde spat doet een paard niet zeer (meer), en zulke paarden mag je met een gerust hart berijden.
Pijnlijke spat (dus nog actieve bot-irritatie) is aan het vergroeien. De kans bestaat dat dit paard dus nooit weer goed gaat lopen. Ik zou zeggen; laat het dier nu staan en laat de zorgen over aan de huidige eigenaar.

Paarden met spat die niet zeer doet, die dus verder goed lopen na de buigproeven van de DA, die kan je best wel eens kopen. Is een leuk gokje. Maar betaal er niet teveel voor Knipoog

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 22:25

Het is ook nog zo dat als het paard eenmaal weer "goed" loopt (dus alles vergroeid is en het paard dus ook geen pijn meer heeft bij het lopen) hij een bepaald percentage minder beweging in het achterbeen heeft. Dit is dus zeker als je er dressuurmatig mee verder zou willen niet aan te raden! Voor mijn paardje maakt het niet uit, dan maar recreatief en geen zware trainingen maar als ik een paard zou moeten kopen zou ik het niet doen als ik het van tevoren wist!

Steftje
Berichten: 43
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 11:17

hoi,

mijn paard wordt 9 jaar dit jaar. Twee jaar geleden is er ook spat vastgesteld. Ik heb toen een gesprek gehad met de professor in de kliniek. Hij kan niet met zekerheid zeggen of spat erfelijk is. Dat is tot vandaag nog niet bewezen.

Mijn paard heeft voor de diagnose een hele tijd gemankt. Na de diagnose heeft de hoefsmid een speciaal beslag opgelegd. Ik heb toen een tweetal weken mijn paard pijnstillers toegedient om haar weer in beweging te brengen.

Ik moet zeggen, sindsdien loopt ze weer goed. Ze heeft niet meer gemankt sinds het nieuwe beslag. En volgens mijn hoefsmid zijn er veel paarden met spat, die goed zijn met spatbeslag en nog heel goed presteren. Maar dat hangt ook af van hoe erg het is.

De professor en onze dierenarts zeiden dat er een grote kans was dat ze nooit meer zou springen. Maar ondertussen heeft ze al een paar keer de 90cm foutloos gelopen en ben ik van plan om terug de meter te gaan springen. Normaal moeten paarden met spat veel in beweging gehouden worden. Maar in de winter kan ik maar de woensdag gaan rijden en de zondag op jumping. En dat gaat heel goed.

Maar om een paard te gaan kopen die spat heeft!?! Ik weet het zo niet. Daar moet je goed over nadenken en weten hoe erg het gesteld is bij dat paard. De mijne heeft het maar aan één been en het is niet zo erg. Ik heb veel geluk. Ik kon evengoed op jumping vergeten. Maar het is voor het plezier van mij, dus zou het zo erg nog niet vinden. Mijn paard gaat toch voor.

Groetjes

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 19:55

NIET DOEN!!
Ik heb een hele leuke merrie, gekocht als 7 jarige, super papier erbij, goede fokmerrie, geweldig springen etc

14 maandne later stokkreupel: spat, al in ene gevorderd stadium

omdat we toen net verhuist waren kon ze gelukkig een jaar lang aan huis in de wei staan, na dat jaar ben ik er voorzichtig mee in t bos gaan rijden, en daarna heb ik er M1 dressuur en L springen mee gereden, alles leek geweldig te gaan, ik kreeg inmiddels een ander, groter paard, maar bleef met haar buitenrijden enzo

helaas is 2 jaar geleden de spat linksachter verder gegaa, gebeurt niet vaak maar de kans is er, en is het grote gewricht gaan aantasten, waardoor ze nu al 2 jaar stilstaat

binnen 3 weken krijgt ze een behandeling met Tildren(staat hier op ik denk blz 2 op medisch, een heel topic over met veel info, ook over spat etc) waardoor ze hopwlijk weer goed gaat lope

ik heb haar nu 7 jaar, en maar 14 maanden is ze echt goed geweest, na de spat heeft ze en een paar jaar super gelopen, helaas is het toch erger geworden, de gewone spat was vergroeid maar helaas is die dus verder gaan woekeren.

spat is ook erfelijk, dus dat leuke veulentje wat ik hoopte te fokken met haar, omdat zo'n superkarater heeft en goede papieren, komt er dus nooit, wil niet dat dat veulen later een verhoogde kans op spat heeft.

Hoe leuk het paard ook is, bespaar je het verdriet en alle ellende, er lopen nog zoveel andere leuke prachtige paarden rond, die wel helemaal gezond zijn

Ik zal mijn paardje daarom ook nooit verkopen, ik weet wat ze heeft, en wat ze wel/niet kan, wil niet het risico lopen dat ze als ze wordt verkocht weer erger kreupel wordt, en die mensen verdriet hebben, en dat ze weer pijn heeft etc

Maar koop haar niet, ik ken meer paarden met spat, 2 er van lopen braaf hun rondjes in het bos, niets aan de hand
een ander paard werd ook seeds weer wat kreupel als ze i de bak had gereden en moest dan weer op rust, uiteindelijk is die verkocht als recreatiepaard

dus doe het niet, zoek verder en bespaar jezelf een hoop ellende en verdriet.