Hoef groeit over ijzer, what 2 do?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 20:44

Tijd voor een bezoekje aan de smid en opnieuw bekappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 20:47

Als de hoeven over de ijzers groeien is het al lang tijd om hem opnieuw te laten beslaan.
Dit moet tussen de 6 en 8 weken zeker gebeuren.
Dat is per paard verschillend.
Maar er over staan is nooit goed.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 20:51

Sommige paarden hebben minder snel groeiende hoeven, en als het ijzer nog goed is en goed zit, duurt het soms wat langer, maar als de hoe over het ijzer groeit, is het waarschijnlijk hoog tijd voor de smid!

DominiqueDG
Berichten: 1563
Geregistreerd: 11-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 20:52

Bij de achterijzers steekt altijd een stukje hoef aan de voorkant uit.Als het ook aan de zijkant gaat uitsteken dan ik het zeker tijd voor een bezoekje aan de hoefsmid.

liefs layla d

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 22:28

dan lijkt me dat ie niet helemaal lekker beslagen is! laat iemand anders der ff naar kijken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 23:21

Zo te horen hoog tijd voor een nieuwe smid! Je bedoelt toch wel echt dat de hoef eroverheen 'zakt' he, niet dat het ijzer net iets verder naar achteren ligt?

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 23:36

IK denk dat je bedoelt dat de hoef achter bij zijn teen niet op het ijzer staat .Zo kan ie ook makkelijker zijn voet afwikkelen,is normaal bij een achtervoet,bij voorvoeten word een opzet in het ijzer geslagen voor het afwikkelen te vergemakkelijken.
Bij twijfel even een telefoontje plegen met je hoefsmid.
Kijk ook eens op deze site http://www.hoofcare.nl
succes

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 23:38

Aan de voorkant, de toon, steken de hoeven vaak een beetje over het ijzer heen, als het goed is zitten er ook twee lippen aan. Niks mis mee, hoort zo. Erger zou het zijn als dit aan de achterkant zou gebeuren, bij de takken. Dan ben je aan de late kant om de smid te bellen. Vraag je smid gewoon een keer het hemd van z'n lijf waarom ie het doet zoals ie het doet. Doe ik ook als ik de smid iets anders dan anders zie doen. Krijg altijd netjes uitleg over het hoe en waarom, best leerzaam.

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 20:37

Ik zou zeggen de hoefsmid bellen en opnieuw op ijzers zetten of alleen laten bekappen natuurlijk,maar het is wel tijd dat de smid er weer eens bij komd.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 22:41

Het lijkt mij ook een zeer goed idee om maar weer te laten bekappen, en als dat inderdaad nog maar 2 weken geleden is zou ik er een andere hoefsmid naar laten kijken!! Want dat zou wel heel erg snel zijn,binnen 2 weken al weer overgroeid. Heeft ze dit ook direct na t opnieuw zetten van de ijzers?